Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur photoshopa blå ögon som DN gjorde?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bägge bilderna kom från nätupplagan, det är ingen scannad bild, men jag förstår vad du menar, sånär som på upplösningen skulle man kunna ta en bild avsedd för det ena till det andra mediet. Gör DN så?

Skulle inte förvåna mig en sekund. Tror snarare att det vanliga är att samma version, förutom skalning, går både i tryck och på webben. Därav att bilderna kan få lite väl kraftig kontrast och färg på webben. Det har blivit en stil, vanlig på 00-talet, men nu är mer valörrika bilder också populära.

Det ska tilläggas att bilden är tagen av Jonas Lindkvist som är en av de hårdaste motståndarna mot bildmanipulationer. Minns kloningsdebatten där Jonas gjorde sig hörd.

När jag ser bilden på DN.se verkar bilden lite grå och obehandlad. http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/
Någon annan kan sedan ha gått och "fixat till bilden". Tänk på att dagstidningstryck har dåligt omfång och då behöver man dra lite mer i spakarna, samma bild på webben kan se överdriven ut i kontrast och färg.
Min tanke, därav frågeställningen. Har personligen inte själv lyckats få till ett liknande resultat där ögonen lyst blå när jag tagit den mer sansade bilden och ökat kontrast/färg. Uppenbarligen ingen annan i tråden heller.

Ska jag tolka det att det är någon på DN som kladdade med ögonen, eller att det är DN använder ett uppladdningssystem som ändrar blå färg?

Ingen aning. Men ett publiceringssystem kan ändra saker som kontrast, färgrymd och mättnad. Tar man en bild anpassad för dagstidningstryck och publicerar den på nätet så kan färger och kontrast se överdrivna ut.

Ingen aning. Men ett publiceringssystem kan ändra saker som kontrast, färgrymd och mättnad. Tar man en bild anpassad för dagstidningstryck och publicerar den på nätet så kan färger och kontrast se överdrivna ut.

Fast så fel blir det nog aldrig. När man jämför de två bilderna är det uppenbart att någon medvetet ändrat ögonen.

Fast så fel blir det nog aldrig. När man jämför de två bilderna är det uppenbart att någon medvetet ändrat ögonen.

Håller med - det är rätt mycket pillat i den bilden, och det är garanterat inte gjort med något slags automagi av ett redigeringssystem.. Det var dock inte svårt att få bilden att se ut så (se tidigare inlägg och beskrivniing)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto