Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur påverkar en försättslins objektivets bildvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Retina

Aktiv medlem
Hej!

Som jag skrev i mitt förra inlägg, fotograferar jag med en gammal Kodak Retina. Jag har sedan tidigare en försättslins på +4 dioptrier. För en tid sedan lyckades jag få tag på en originallins från Kodak som jag nu tänkte börja använda. Jag är dock intresserad av att veta vilken bildvinkel den ger. Efter att ha grävt fram gymnasietrigonometrin ur minnet tror jag att jag lyckats räkna ut kamerans normala bildvinkel som:

v = 2 * Arctan ((h*0,5)/f)

där h är filmens höjd eller bredd och f är brännvidden.

För min Kodak Retinas 50 mm objektiv ger detta en bildvinkel på 27,0 grader vertikalt och 39,6 grader horisontellt vilket verkar rimligt. Vad jag är intresserad av att veta är nu hur denna bildvinkel förändras när jag använder försättslinsen. Det är uppenbart att den minskar, men hur mycket och på vilket sätt? Jag har mina misstankar att avståndet mellan objektivet och linsen är avgörande, men kan inte riktigt klura ut hur. Finns det någon med lite gedigna kunskaper i optik och matematik som kan upplysa mig?

Tackar på förhand!

Johan

Senast ändrad:
Nja... dioptritalet utgår ju inte från något konstant värde, utan är bara ett annat sätt att uttrycka brännvidden på, vilken ju är baserad på metersystemet. Hade vi angett brännvidden i tum hade vi fått ett annat dioptrital. Däremot borde man kunna säga att en lins på +2 dioptrier bryter ljuset dubbelt så starkt som en lins på +1 dioptri eftersom brännvidden är halverad.

Låt mig från början säga att mina kunskaper inom optik (och även matematik) är i stort sett obefintliga. Ditt svar fick mig dock att börja fundera. :) Möjligen kan resultatet av min fundering få någon bättre vetande att rätta mig. Följande har jag (efter en halv semesterdags funderande) kommit fram till:

En lins "förstorande" effekt är beroende de inkommande ljusstrålarnas vinkel, med andra ord var linsen är placerad i förhållande till objektivet och motivet. Låt oss anta att avståndet mellan en lins (t.ex. ett förstoringsglas) och ett motiv (t.ex. en tidningssida) är satt till linsens brännvidd (t.ex. 20 cm för ett förstoringsglas på +5 dioptrier). Om vi betraktar motivet genom förstoringsglaset på en brännvidds (20 cm) avstånd, d.v.s. så man normalt använder ett förstoringsglas, kommer vi få en förstorande effekt. Om vi istället sätter ögat så nära förstoringsglaset som möjligt kommer den förstorande effekten vara försumbar. Däremot har linsen flyttat ögats närgräns framåt, så att vi kan fokusera skarpt på ett kortare avstånd. En försättslins till en kamera fyller samma funktion, d.v.s. den flyttar kamerans närgräns. Om vi nu låter förstoringsglaset stå kvar på en brännvidds avstånd från motivet men flyttar oss bort från det ett par meter kommer linsen att ge en enorm förstoring.

För att nu återgå till mitt ursprungliga resonemang om min kameras bildvinkel så tänker så här: filmens format, i det här fallet höjden, h, sätter gränsen för vad som kommer att komma med på filmen och bestämmer, i kombination med objektivets brännvidd, f, dess bildvinkel (enligt fig. 1).

Figur 1

Utifrån denna uppenbara förenkling (som varken inkluderar de enskilda linselementen i objektivet eller strålgången i dessa) antar jag att jag vet följande:

1. En ljusstråle som träffar linsens centrum kommer att passera rakt igenom denna (lila linjerna i fig. 1)

2. En parallellt inkommande ljusstråle kommer att brytas till linsens fokus (rosa linjen i fig. 1)

3. Enligt antagandet i punkt 1 är brytningen i varje enskild punkt i linsen är alltid densamma.

Nu till mitt tankemässiga mästerverk (som mycket väl kan vara fullständigt fel): Låt oss nu tillföra en försättslins i illustrationen enligt fig. 2 (placeringen av linsen är endast satt så att min teori ska bli lättare att illustrera). En parallellt inkommande ljusstråle kommer, enligt resonemanget ovan, att brytas i linsens brännpunkt (rosa linjen). Brytningsvinkeln i denna punkt kommer enligt samma resonemang att vara lika stor oavsett strålens infallsvinkel. Objektivets bildvinkel (lila linjerna) kommer att träffa försättslinsen med avståndet y över centrumlinjen. Brytningsvinkeln i denna punkt är densamma som för en parallellt inkommande ljusstråle och denna kan räknas ut enligt formeln för v2 (fig. 2) där D är linsens dioptrital. Den nya bildvinkeln, vn är nu v - 2 * v2. Av detta hypotetiska resonemang följer att bildvinkeln blir större ju längre avståndet är mellan objektivets optiska centrum och försättslinsen (d.v.s. den upplevda förstoringen ökar ju längre bort linsen är från objektivet/betraktaren - precis som i resonemanget med förstoringsglaset ovan). Med en snabb mätning konstaterar jag att avståndet mellan försättslinsen (+4) och filmplanet i min kamera är cirka 64 mm. Avståndet a är alltså cirka 13 mm. Detta ger en minskning av det vertikala bildfältet från 27,0 till 25,6 grader. Låter inte orimligt, men är det korrekt?

Figur 2

Observera att ovanstående beräkningar inte tar hänsyn till eventuell objektivförlängning och alltså utgår från att objektivet är fokuserat på oändlighet.

Ja herregud, här har man ödslat en halv semesterdag på att grubbla över vinklar. Förhoppningsvis leder min gissning till att någon med lite bättre kunskaper i optik rättar mig, alternativt gratulerar mig till mitt fantastiska tankearbete. :) Nu ska jag ut och ta lite frisk luft...

Ps. Hur får jag bilderna att dyka upp i dokumentet i stället för som länkar? De är för stora för att bifoga.

Senast ändrad:
Japp.
Om 2 dioptrier bryter vinkeln (eller brännvidden) två gånger så bryter 4 dioptrier 4ggr. Logiskt sett så blir ju bildvinkeln då 4 ggr mindre.
Logik, matematik och fysik är ungefär samma sak.

Öh, två gånger vad? Menar du att lins på +1 bryter en inkommande ljusstråle 1 gånger mer än en lins på 0 dioptrier (glasruta)? 0 * 1 = 0. Låt säga att ditt resonemang stämmer. Det skulle innebära att om jag sätter en lins på +4 dioptrier framför ett objektiv på 50 mm och riktar kameran mot något i fjärran så kommer bildvinkeln att vara 4 gånger mindre, alltså 39,6 grader * 0,25 = 9,9 grader. Detta motsvarar ett objektiv på 208 mm.

Nja, bilden kommer att bli suddig, men bildfältet kommer inte att motsvara ett objektiv på 208 mm.

Varför inte (som ett 200-tele)?
Bilden blir inte suddig i närområdet, det är ju en närbildslins.

Du kan t.ex fotografera en rutad skiva med linsen på kameran. Mät upp avståndet mellan filmplanet och skivan. Mät även rutorna.
På bilderna kan du se hur många rutor som finns med på bilden, då går det att räkna ut bildutsnitt och bildvinkel.

(En del makroobjektiv ändrar brännvidd när man fokuserar på närgränsen. Objektivet blir långt utdraget och frontlinsen kommer mycket nära objektet. Då ändras även bländarvärdet)

Ett imponerande tankebygge om dina förkunskaper i ämnet är, som du säger, ”i stort sett obefintliga”. Du har emellertid missat att bländarens placering är av vital betydelse för bildvinkeln (inte så konstigt, det är faktiskt rätt knepigt att förstå hur bländarens placering kan påverka bildvinkeln). Den del av objektivets linser som finns framför bländaren har en viss brännvidd och fungerar därför som ett förstoringsglas (eller förminskningsglas om linserna tillsamman får en brännvidd som är negativ) och förstorar (förminskar) bländaren. Denna virtuella bild av bländaren kallas ingångspupill. På samma sätt får linserna bakom bländaren en sammanlagd brännvidd som skapar utgångspupillen.

Tänk dig ett enkelt och helt symmetriskt objektiv som består av två lika starka förstoringsglas med ett visst fast avstånd mellan varandra. Placera en bländare mitt emellan linserna. In- och utgångspupillerna är nu lika stora och placerade i sina respektive huvudpunkter (H och H´). Det du kallar ”objektivets optiska centrum” i din figur ersätts i mer komplicerade objektiv av dessa två huvudpunkter (eller principalpunkter). Om man nu förskjuter bländaren bakåt i objektivet så kommer ingångspupillen (d v s bilden av bländaren) att bli större och mer avlägsen p g a att avståndet till det främre förstoringsglaset ökar, samtidigt kommer utgångspupillen att minska och komma närmare det bakre förstoringsglaset eftersom bländaren ju kommit närmare den linsen. Om man nu dividerar utgångspupillens diameter med ingångspupillens så får man den s k pupillförstoringen (P). Denna är ett mått inte bara på pupillernas inbördes storlek utan också på hur mycket de förskjutits från huvudpunkterna.

Eftersom det är från in- och utgångspupillernas centrum som bildvinklarna räknas så är det bara när pupillerna är lika stora (P = 1) som objektivet har samma ”bildvinkel” på båda sidor. När t ex P är större än ett så befinner sig ingångspupillen framför den främre huvudpunkten (H) så när en ljusstråle från motivets ytterkant når fram till ingångspupillens centrum så har den fortfarande en bit kvar till H, d v s den kommer INTE att träffa H. Ditt första huvudantagande ”En ljusstråle som träffar linsens centrum kommer att passera rakt igenom denna” är riktigt, men inte relevant eftersom ljusstrålarna från motivets hörn inte kommer att träffa detta centrum (d v s H).

Resultatet är att det faktiskt finns TVÅ ”bildvinklar”, en på varje sida av objektivet. I det här fallet så är det viktigt att hålla dem tydligt åtskilda, så för att undvika språkförbistring kommer jag att kalla vinkeln med avseende på motivet (d v s framför kameran) för motivvinkel och reservera ordet bildvinkel för vinkeln på bildsidan av objektivet (d v s inuti kameran).

Det bör också påpekas att motiv- och bildvinklarna räknas från in- och utgångspupillernas centrum till motiv- och bildplanet utan någon som helst hänsyn till att pupillernas storlek. Oskarp information från bakgrunden kan alltså hämtas från lite större vinkel.

Det är inte helt elementärt att räkna ut vinklarna ens utan försättslins. Din formel (v = 2 * Arctan ((h*0,5)/f)) är riktig, men bara så länge objektivet är inställt på oändligt och bländaren är placerad så att in- och utgångspupillerna är lika stora. Ställer du in objektivet på närmare håll så blir motivvinkeln

v = 2 * arctan ((h * 0,5 * P) / (f * (M + P)))

och bildvinkeln

v´= 2 * arctan ((h * 0,5) / (f * (M + P)))

där M är förstoringsgraden och P är pupillförstoringen. Observera att motiv- och bildvinklarna bara blir lika när P = 1 och att formlerna överensstämmer med din när P = 1 och M = 0 (d v s vid oändligt avstånd).

Skruvar vi nu på en försättslins så kommer vi att förändra såväl f som P (och naturligtvis M, men det är ju själva syftet med försättslinsen).

Om vi nu stannar upp och tänker oss för lite innan vi börjar räkna ut de nya värdena på f, P och M, så inser man att utgångspupillens läge INTE kan förändras av något man gör FÖRE den rent fysiska bländaren, t ex sätta på en försättslins. Bildvinkeln (v´) kommer alltså inte att förändras, f * (M + P) är med andra ord konstant! Eftersom denna konstant även finns i motivvinkelsformeln så får vi enkelt fram att

v = 2 * arctan ((h * 0,5 * Pny) / (f * (M + P))).

Hurra, vi slipper att räkna ut de nya värdena på f och M :)

Återstår bara att räkna ut det nya värdet på P (Pny). Ur den allmänna linsformeln (1/f = 1/s + 1/s´) får vi fram att avståndet till ingångspupillen ökar med en faktor 1 / (1 – k * D), där D är försättslinsens dioptrital och k är avståndet mellan försättslinsens bakre huvudpunkt och objektivets ingångspupill (k är positivt om försättslinsens H´ ligger framför objektivets ingångspupill). Pny blir alltså (1 – k * D) * P. Vi får alltså till slut fram att:

v = 2 * arctan ((h * 0,5 * (1 – k * D) * P) / (f * (M + P)))

Den totala brännvidden behöver vi som sagt var inte veta men den blir i alla fall 1 / (1/f + D – d * D/f), där d är avståndet mellan försättslinsens bakre huvudpunkt och objektivets främre huvudpunkt (d räknas som positivt om försättslinsens bakre huvudpunkt hamnar framför objektivets främre, för teleobjektiv kan alltså d mycket väl bli negativt). Notera att om d är större än f, vilket ofta är fallet för vidvinklar, så ÖKAR brännvidden när man sätter på en försättslins.

Min vana trogen har jag nog gjort något slarvfel någonstans, förhoppningsvis inget allvarligt, men varningen är härmed utfärdad :)

Bildvinkeln blir oförändrad!

Med risk att göra ev. förvirring än större, så kommer här trots det mitt svar:

Som exempel kan vi ta ett 100 mm objektiv på vilket monterats en försättslins på +4 dioptrier.
Brännvidd och dioptrital är i princip två sätt att uttrycka samma sak. Brännvidd x dioptrital = 1000 mm.

Ett 100 mm objektiv har alltså dioptritalet +10 och en försättslins på +4 en brännvidd på 250 mm. Kombineras dom får man ett dioptrital på 10 + 4 = 14. Det ger en resulterande brännvidd på 1000/14 = 71 mm.

Ett objektiv på 71 mm är förvisso vidvinkligare än ett på 100 mm, men eftersom objektivets linselement fortfarande befinner sig på samma avstånd från filmen /sensorn, så har man egentligen fått ett 71 mm objektiv med ett utdrag på 100 - 71 = 29 mm. Dvs det motsvara ett 71 mm objektiv med en 29 mm bred mellanring.

Olle

Olle skrev:
Ett 100 mm objektiv har alltså dioptritalet +10 och en försättslins på +4 en brännvidd på 250 mm. Kombineras dom får man ett dioptrital på 10 + 4 = 14. Det ger en resulterande brännvidd på 1000/14 = 71 mm.

Ett objektiv på 71 mm är förvisso vidvinkligare än ett på 100 mm, men eftersom objektivets linselement fortfarande befinner sig på samma avstånd från filmen /sensorn, så har man egentligen fått ett 71 mm objektiv med ett utdrag på 100 - 71 = 29 mm. Dvs det motsvara ett 71 mm objektiv med en 29 mm bred mellanring.

Olle
Jag har två invändningar mot detta.

1. Kombinationen av +10 och +4 blir bara +14 om avståndet mellan linserna är lika med noll. Om vi för enkelhets skull räknar med tunna linser så vi slipper huvudplansexercisen så är den fullständiga formeln för att beräkna det resulterande dioptritalet:

D = D1 + D2 – (d * D1 * D2)

där D1 och D2 är de två linsernas dioptrital, och d är avståndet mellan linserna.

2. Ett 71 mm objektiv med en 29 mm bred mellanring har visserligen en bildvidd på 100 mm, d v s samma som utan försättslins. Men detta betyder inte alls att motivvinklarna därför är lika. Motivvinkeln mäts från ingångspupillen och det är följaktligen avståndet mellan denna och motivplanet samt motivutsnittets storlek vi behöver veta för att kunna beräkna vinkeln.

I ditt exempel är avståndet till motivet (med objektivet på oändligt) 250 mm mätt från försättslinsen (+4), avbildningsskalan blir 1:2,5 (+4 / +10) så motivutsnittet är 2,5 ggr så stort som bildrutan. Tänk nu på att motivvinkeln räknas från ingångspupillen, så om motivvinkeln vore densamma så skulle ingångspupillen behöva befinna sig i försättslinsens centrum, d v s 250 mm från motivplanet. Det gör den inte, i verkligheten befinner sig objektivets ingångspupill ett gott stycke in i objektivet redan innan vi skruvar fast försättslinsen (och därmed flyttar den ytterligare en bit in i objektivet), så avståndet mellan motiv och ingångspupill blir därför klart STÖRRE än 250 mm och motivvinkeln minskar därför. Om ingångspupillen utan försättslins t ex befinner sig 50 mm in i objektivet så kommer en +4-lins att öka avståndet till 62,5 mm, d v s det totala avståndet mellan ingångspupillen och motivplanet blir 250 + 62,5 = 312,5 mm, 25 % längre än de 250 mm som skulle ge oförändrad motivvinkel. Motivvinkeln minskar därför i det här exemplet från 24,4 grader (diagonalt) med 100 mm-objektivet på oändligt till 19,6 grader med försättslinsen (d v s samma som med ett 125 mm-objektiv på oändligt).

Du har rätt, Lennart!

Jag brukar föredra förenklade förklaringar på även komplicerade problem, då det ofta blir tillräckligt nära verkligheten iaf, men i det här fallet förenklade jag uppenbarligen alldeles för mycket.

Om man gör ett praktisk test med resp. utan försättslins ser man att bildvinkeln verkligen blir mindre med försättslinsen.

Olle

Lennart, stort tack för ditt ambitiösa svar! Jag har varit bortrest ett tag, men hann ta med en utskrift av tråden innan jag åkte. Efter att ha läst igenom ditt inlägg ett par gånger tror jag att jag kan följa ditt resonemang ganska väl. Som jag nämnde tidigare är dock mina kunskaper inom optik såväl som matematik inte de bästa, så jag kan inte direkt härleda teorin bakom formlerna, i synnerhet värdena för P (och M), vilket gör att jag inte riktigt kan dra nytta av dessa nyvunna kunskaper. Om jag förstår dig rätt, måste jag dessutom känna till hur mitt objektiv är konstruerat för att kunna tillämpa beräkningen i praktiken. Teorin är dock intressant och jag tror att ett konkret exempel skulle kunna hjälpa till att räta ut mina frågetecken. Enklast, åtminstone för dig, vore naturligtvis om jag gick iväg till biblioteket och lånade en bok i ämnet, men skulle du vilja ge ett exempel på hur beräkningen kan tillämpas så är jag idel öra! Hur som helst så var det mycket intressant att läsa ditt svar!

Jag tror inte brännvidden förändras alls. Det som händer är att du kan fokusera närmare och med andra ord avbilda motivet i större skala. Det finns ju exempelvis makroobjektiv på 50mm och du har fortfarande 50mm i makroläget med skillnaden att utdraget har förlängts. Använde själv en +4 lins igår när jag fotade en ros för att få den att täcka det mesta av filmrutan, brännvidden reflekterade jag aldrig över.

MVH Rickard

Om jag börjar med M så är det objektivets förstoringsgrad eller avbildningsskala INNAN du sätter på försättslinsen, så om du har objektivet inställt på oändligt så blir det 1 / oändligt = 0.
M är alltså bara intressant om du ställer in objektivet på kortare avstånd än oändligt. För gamla hederliga objektiv som fokuseras genom enkelt utdrag så kan du räkna ut M med fullt tillräcklig precision genom att ta det inställda avståndet dividerat med brännvidden, dra bort 2 och invertera, d v s M = 1 / ((avståndsinställningen / f) -2). Felet med denna formel blir bara drygt 6 % vid så pass stor avbildningsskala som 1:4 (M = 0,25), så den duger bra i de flesta fall.

Pupillförstoringen P är för alla rimliga ljusstyrkor lika med utgångspupillens diameter dividerat med ingångspupillens diameter. Du ser detta genom blända ner så att bländarlamellerna syns, hålla upp objektivet och titta in i det omväxlande framifrån och bakifrån. Om bländarhålen ser lika stora ut från båda håll så kan du i det här fallet lugnt sätta P = 1. Ser det däremot olika stort ut så blir det värre, är inte precisionskraven så stora kan man ibland nöja sig med att uppskatta med ögonmått hur mycket större eller mindre objektivets bakre ”bländarhål” (utgångspupillen) är jämfört med det främre. För större precision är det enklast att mäta upp storlekarna med hjälp av t ex ett makroobjektiv, fotografera helt enkelt av bländaren framifrån och bakifrån och mät upp storlekarna direkt (för riktigt höga krav får man se till så att man mäter mellan samma bländarlameller, tänk på att bilderna är varandras spegelbilder, bländaröppningen brukar nämligen inte vara helt perfekt när man ser den i så här stor förstoring). Det här låter mycket krångligare än vad det egentligen är, oftast kan man som sagt uppskatta med ögonmått eller göra en slarvig mätning (det finns andra situationer där man får vara mer noga med P, men här är det ganska okänsligt).

Den tredje saken du behöver mäta upp är hur djupt in i objektivet ingångspupillen finns (observera att ingångspupillen är den virtuella bilden av bländaren så det är alltså inte bländarens verkliga placering inuti objektivet som avses utan var den SER UT att befinna sig när du tittar på den utifrån). Det enklaste är även här om man har tillgång till ett makroobjektiv eller dylikt. Blända ner, ställ in skärpan på bländarlamellerna, markera var objektivets filterfattning (eller någon annan referenspunkt på objektivet) är belägen, ta bort objektivet och (utan att rubba kameran som du mäter med) mät upp var skärpeplanet är i förhållande till referenspunktsmarkeringen. Det går, med för ändamålet tillräcklig precision, att med mycket enkla medel utföra det på skrivbordet. Det enda problemet är att man behöver ha tillgång till en spegelreflexkamera och ett objektiv med bra närgräns.

Några exempel på användningen av formeln

1a. Den diagonala motivvinkeln för f = 50 mm och småbild blir 46,8 grader, jag föredrar den diagonala framför att bolla med både en horisontell och en vertikal :)
Låt oss säga att ingångspupillen befinner sig 17 mm innanför filterfattningen och att försättslinsens bakre huvudpunkt befinner sig ytterligare 3 mm framför, d v s det totala avståndet blir då k = 20 mm. (Dessa 3 mm är en ren uppskattning, ta lite drygt halva linstjockleken, det brukar stämma hyfsat.)
I det aktuella fallet så är D = 4 och eftersom M = 0 utan försättslins om avståndsinställningen är på oändligt så kan vi förkorta bort P så det värdet behöver vi inte veta i just detta fall. Termen (1 – k * D) blir 0,92, d v s motivvinkeln blir densamma som för ett objektiv med brännvidden 50 / 0,92 = 54,3 mm använt på oändligt avstånd. Motivvinkeln blir 43,4 grader.

1b. Samma som ovan fast med objektivets avståndsinställning på 1 m. Nu blir M ~= 1/18 så nu behöver vi P. Med P = 1 får vi 41,3 grader och med P = 1,25 ökar det till 41,7 grader. Som synes har det exakta värdet på P mycket marginell betydelse i det här fallet, ögonmåttsuppskattning räcker därför gott.

2. Ett vidvinkel med f = 20 mm har motivvinkeln 94,5 grader. Med objektivet på oändligt (M = 0) och en försättslins på D = +5 så sjunker motivvinkeln till endast 85,2 grader om vi antar att k = 30 mm.

Nu kan vi jämföra med vad motivvinkeln skulle vara om vi använde ett konventionellt utdrag på 2 mm istället för försättslinsen (det ger samma avbildningsskala: +5 dioptri / 20 mm = 0,1 och 2 mm / 20 mm = 0,1). Nu behöver vi den första formeln i mitt tidigare inlägg

v = 2 * arctan ((h * 0,5 * P) / (f * (M + P)))

M blir som sagt 0,1 och nu behöver vi även pupillförstoringen, P = 2,5 är ett rimligt värde med tanke på brännvidden vilket då ger en motivvinkel på hela 92,3 grader. Slutsatsen är att om man vill ta närbilder med så mycket vidvinkeleffekt som möjligt så ska man undvika försättslinser och istället satsa på tunna mellanringar. Problemet är ju att det inte finns några sådana att köpa utan det får bli t ex O-ringsliknande hembyggen som man helt enkelt trycker fast mellan objektiv och kamerahus (man kan ju inte vrida fast objektivet). En oerhört simpel lösning kan tyckas, men det funkar faktiskt förvånansvärt bra.

3. 300 mm tele med en ingångspupill som ligger 0,3 m bakom filtergängan (k = 0,3), sätter vi nu på en bra tvålinsig försättslins på +2 dioptri så får vi att (1 – k * D) = 0,4. Med objektivet på oändligt (M = 0) ser vi att bildvinkeln blir lika liten som med ett tele på 750 mm, d v s 3,3 grader.

Jag rundar av med lite kuriosa:

Om vi återgår till formeln

och tittar lite närmare på termen (1 – k * D) så ser vi att den och därmed också motivvinkeln blir noll när k * D = 1 och att vi får negativa värden om k * D > 1. Detta är inte alls omöjligt eller förbjudet på något sätt, tvärtom!

Objektiv som har motivvinkeln = 0 brukar kallas telecentriska och förekommer i olika mätapplikationer o d. Det innebär egentligen bara att ingångspupillen förskjutits oändligt långt bakom objektivet. Objektiven till det digitala 4/3-systemet brukar också kallas telecentriska, i detta fall är det bildvinkeln som påstås vara noll, d v s utgångspupillen befinner sig oändligt långt framför objektivet (jag betvivlar i och för sig att de löpt linan ut och gått ända till noll, men det påstås i marknadsföringen i alla fall). Nu kan det nog vara läge att upprepa att dessa beräkningar inte tar hänsyn till pupillernas storlek. Motiv- och bildvinklarna räknas från pupillernas centrum så även om t ex ett digitalkameraobjektiv skulle ha noll graders bildvinkel så innebär det inte att alla ljusstrålar kommer att träffa sensorn vinkelrätt, det är bara de som kommer från utgångspupillens absoluta mitt som gör det. De mest perifera strålarna kommer att avvika från sensornormalen med vinkeln: arcsin (1 / (2 * bländartalet)) (med bländare 1,4 blir vinkeln t ex hela 20,7 grader).

Fortsätter man och förskjuter ingångspupillen ”bortom oändligheten” (d v s att (1 – k * D) blir negativt) så kommer ingångspupillen först och främst att hoppa från plus oändligheten (d v s oändligt långt bakom objektivet) till minus oändligheten (d v s oändligt långt framför objektivet) och sedan att med raska steg närma sig objektivet igen, fast nu framifrån, d v s ingångspupillen kommer att befinna sig i fria luften framför kameran. Detta är inte så ovanligt och udda som man kan tro, varenda kikare med självaktning har en utgångspupill som befinner sig i fria luften mer eller mindre långt bakom okularet.

Ett exempel på när dessa extrema motivvinklar kan uppträda är när man använder ett reverserat normalobjektiv som en extremt stark försättslins på +20 dioptri på ett teleobjektiv (som brukar ha en djupt försänkt ingångspupill redan från början). Med t ex ett 200-tele kan k i en sådan här situation mycket väl uppgå till 0,2 m, D = +20 gör då att (1 – k * D) = -3, d v s motivvinkeln blir -36 grader. Detta till synes helt orimliga värde beror alltså på att ingångspupillen nu befinner sig bit bakom motivplanet (från kameran sett). En konsekvens av detta är att om vi har en ljuskälla placerad uppe till höger långt bakom motivet och ingångspupillen så kommer den att synas som en extremt suddig fläck nere till vänster när du ser i sökaren. Motivet kommer att bli rättvänt, men bakgrunden kommer att bli felvänd om den befinner sig bakom ingångspupillen.

Det blev lite långt det här, men förhoppningsvis hittar du något som du kan ha hjälp av. Hoppas bara att jag inte krånglade till det i onödan med de negativa vinklarna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar