ANNONS
Annons

Hur organisera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor1623

Aktiv medlem
Jag har fotat digitalt i snart tre år och det har blivit nästan 10.000 bilder.

Min fråga är: Hur ska man göra för att hålla ordning? Är det bra att behålla alla bilder, eller ska man slänga de halvdåliga direkt? Photoshoppar ni andra alla bra bilder och lägger de i en annan mapp eller är det bättre att flytta de bilderna först?

Jag vill gärna ha några svar eller en beskrivning av vad ni andra på forumet gör med era digitala bilder.

Organisera bilderna

Jag fick ett bra tips här på fotosidan för ett tag sedan.
När du lägger över bilderna från minneskortet på datorn, bränn dem direkt på en cd innan du ens har öppnat dem. Det är dina negativ. Sen kan du hålla på och Photoshoppa dem hur mycket du vill, du har alltid negativen kvar.
Jag brukar vara sträng mot mig själv och slänga mycket, fast det är svårt.
Sedan när jag är nöjd med bilderna sparar jag dem på en extern hårddisk som jag använder enbart för foton. Dessutom använder jag Adobes Photoshop Album. Det är ett mycket bra sätt att hålla reda på alla bilder tycker jag.

Photoshop elements 3.0 kan organisera bilder efter nyckelord i många nivåer.

Klarar dessutom versions set av bilder.

OCH kan vissa tummetottar av bilder som ligger på CD.

Jag har kommit fram till ett arbetsflöde som passar mig väldigt bra. Jag fotar allting i RAW och jag arbetar efter följande:

1) Vid varje fototillfälle tömmer jag minneskortet till en mapp på datorn som jag kallar "buffert/RAW" Här ligger alla RAW-bilder som jag inte har "tagit hand om"

2) Jag öppnar C1 och går igenom alla bilder. De som är kass slänger jag direkt. När jag har rensat klart gör jag eventuella justeringar i exponering och vitbalans. Sedan framkallar jag alla bilder till mappen "buffert/JPEG"

3) Alla filer (RAW+JPEG) sorteras därefter in efter datum/fotograferingstillfälle i mappar som är datummärkta.

4) Alla RAW bränns till DVD i 3 ex. JPEG-bilderna sparas på datorn där jag lägger upp samtliga bilder och katalogiserar in dom i ett digitalt fotoalbum.

Detta gör att jag har full koll på mina bilder och jag kan snabbt hitta det jag vill ha. Behöver jag göra en förstoring av en bild eller skicka till bildbyrå så kan jag snabbt plocka fram mitt RAW-negativ och skapa en TIFF eller vad som nu krävs.

Så gör jag... =o)
Om man regelbundet sparar undan och jobbar med bilderna så tar det inte så lång tid. Det är segt om man sparar på sig några hundra bilder på hög och sedan ska gå igenom allt... Det tar ganska lång tid!

Mvh /Peter

Peter Wahlström (peter_wahlström) skrev:

Så gör jag... =o)
Om man regelbundet sparar undan och jobbar med bilderna så tar det inte så lång tid. Det är segt om man sparar på sig några hundra bilder på hög och sedan ska gå igenom allt... Det tar ganska lång tid!

Mvh /Peter

Precis, för att då inte tala om 10.000 bilder

Själv sparar jag alla bilder direkt på CD, eller bränner orignalfilerna så snart jag kan fylla densamma. Delvis för att alltid ha "negtiven" och delvis för att det blir en bra backup.

Har också märkt att man efterhand har olika värderinar på en bra/dålig bild, därför sparar jag alla bilder eftersom de jag i dagsläget kanske tycker är dåliga, om något år kan tycka är bra, och tvärs om.

Lämpligt är också att förvara CD-skivorna i brandsäkert utrymme, eller i annan lokal än datorn finns, att det skulle bli inbrott eller börja brinna i två olika lokaler samtidigt är väldigt osannolikt

// Anders

Lite off-topic:

Är jag ensam om att anse att CD/DVD-skivor inte duger som backup-media?

Som en extra backup på annan geografisk plats möjligen. Men inte som enda backup.

Jag har ett väldigt lika arbetsflöde som Peter. Fungerar fin-fint. Jag öppnar dock raw-filerna i iView MediaPro först och lägger in nyckelord och captions som jag sparar i raw-filerna. Gör jag det redan här följer de med alla raw-filer och jpg-filer i mitt arbetsflöde som följer.
Konvertering till jpg gör jag genom att batch-konvertera raw-filerna till jpg-filer (med Nikon Capture). De som inte är OK går jag in manuellt och korrigerar. Sedan bränner jag både raw-filer och jpg-filer till CD och DVD (jag använder båda skivformaten eftersom jag inte är säker på vilket som står sig bäst med tiden...). Raw-filerna sparar jag som negativ, medan jag använder jpg-filerna för bildvisning. Jag har sedan även alla jpeg-bilder katalogiserade i iViewMediaPro så att jag enkelt kan söka och hitta de bilder jag vill ha.

Det enda jag saknar i detta arbetsflöde är att iViewMediaPro skulle ta hand om både jpg och raw-filer åt mig på ett bra sätt. Dvs bara visa jpg-bilden men veta var raw-filen fanns när jag vill öppna den i Photoshop t.ex.

FouFoto skrev:

Är jag ensam om att anse att CD/DVD-skivor inte duger som backup-media?

Jag har DVD som enda backup. Jag gör tre kopior (1: arbetskopia för regelbunden användning, 2: kopia som förvaras på säker plats i hemmet för att göra extrakopia på ifall arbetskopian pajjar, 3: en kopia som förvaras hos mina föräldrar eller annan byggnad)

DVD är såpass billigt idag och rymmer lagom mycket utrymme. Har man 5´000 bilder i RAW och en 6mpix-kamera så blir det bara 5 skivor. (30:- totalt)

Jag kommer göra om mina backuper efter en bestämd tidsperiod eller när det är nödvändigt. Om tre år kanske jag vill göra en kopia på alla DVD för att behålla färskheten på skivorna. Om DVD inte är aktuellt efter en tid så är det bara att flytta över till annat media...

Det tycker jag känns väldigt säkert!

mvh/Peter

Ok då. Samma bilder på tre olika skivor som sparas om på nya skivor regelbundet (ex. vart 3:e år) då funkar det säkert bra.

Men om du bara har dina bilder på en enda skiva anser jag det vara otillräckligt.

FouFoto skrev:
Ok då. Samma bilder på tre olika skivor som sparas om på nya skivor regelbundet (ex. vart 3:e år) då funkar det säkert bra.

Men om du bara har dina bilder på en enda skiva anser jag det vara otillräckligt.

Det håller jag fullständigt med om! Jag litar inte på något media för att bara ha en kopia... Framförallt inte hårddiskar eller skivor.

/Peter

Gällande backup har jag en liknande strategi som Peter Wahlström.
Jag har en egen lokal backup i form av en extern hårddisk. Sen bränner jag dessutom två DVD (av olika märken) och lagrar dem på två olika geografiska platser. Efter några år räknar jag med att jag får göra nya kopior varefter tekniken utvecklas. Känns som ett tillräckligt lättarbetat och billigt sätt för den nivå jag ligger på (hobbyfotograf).
Är man yrkesfotograf ställer man kanske högre krav, samt att man nog behöver ett lättarbetat system för att katalogisera sina bilder, även de äldre som endast finns lagrade på backup.

Jag tycker Adobe Photoshop Album 2.0 ar ratt vettigt. Hela systemet med tagning funkar mycket bra forutom om man har riktigt stora filer pa 20-30MB och sa. Annars ar det mycket kraftfullt och anvandarvanligt och bra integrerat med PS.

Schimmel skrev:
Jag tycker Adobe Photoshop Album 2.0 ar ratt vettigt. Hela systemet med tagning funkar mycket bra forutom om man har riktigt stora filer pa 20-30MB och sa. Annars ar det mycket kraftfullt och anvandarvanligt och bra integrerat med PS.

Det tyckte jag med. Tills databasmotorn lade av.
Hade då hunit tagga ca 3000-4000 bilder. (ca 40 timmars arbete)

Numera kör jag Imatch.

FouFoto skrev:
Men hur sparar ni kategorisering/taggning av bilder i era bildsorteringsprogram?

Jag kör f.n med Photoshop album för att jag fick programmet när jag köpte en pryl... Där kan man göra backup på alltihop. (tags m.m)

Kommer så snart som möjligt övergå till Imatch som jag har funnit bäst för mina behov. Där kan jag dessvärre inte svara för hur backup av tags fungerar...

En sak till som jag kom att tänka på när det gäller katalogisering av digitala bilder: Haffsa inte igenom och lägg upp ett snabbt system hej vilt som ni tycker är bra för stunden. Fundera länge och ordentligt vilket system som passar dig perfekt för att du ska kunna komplettera med nya bilder på ett enkelt sätt. Om det blir för avancerat så faller hela konceptet för att du inte "orkar"

Jag ska som sagt byta system snart och som tur är har jag inte mer än ett par tusen bilder att sortera, men det kommer ändå bli ett jättejobb. Det har tagit lång tid för mig att komma fram till vilket system som funkar bäst. Nu är jag övertygad och kommer köra på detta en lång tid framöver.

Alla har sitt sätt. Tänk igenom noga och kör sedan på det!

Jag vill påstå att det krävs lika mycket jobb för digitala albumen som för att sortera diabilder om man kör hela kittet från RAW till färdigt resultat och har bra ordning på bilderna.

Lycka till alla bildsorterare! =o)
mvh/Peter

FouFoto skrev:
Men hur sparar ni kategorisering/taggning av bilder i era bildsorteringsprogram?

Med iViewMedia Pro kan jag skriva ner alla taggar i bildfilen. Så finns de där och oavsett vilket program jag kommer att använda för att katalogisera i framtiden så behöver jag aldrig göra om taggningen.

Detta tycker jag är ett av de allra viktigaste momenten vid långsiktig förvaring, att taggarna sparas i bildfilerna. För att tagga om bilderna om 10 år har jag ingen lust med ;-)

Glada hälsningar!
Stina

peter_wahlström skrev:
Jag kör f.n med Photoshop album för att jag fick programmet när jag köpte en pryl... Där kan man göra backup på alltihop. (tags m.m)

Vilken verson av PS Album? Jag hittade aldrig någon funktion för det - tyvärr.

peter_wahlström skrev:
Kommer så snart som möjligt övergå till Imatch som jag har funnit bäst för mina behov. Där kan jag dessvärre inte svara för hur backup av tags fungerar...

Imatch har en bra funktion för backup. Då jag bytte dator fick jag nytta av den.

Installerade Imatch på nya datorn.

Flyttade över alla bilder och Imatch backup-bibliotek till ny dator och körde "reorganize" (minns inte exakt om det hette just så). Allt klart!

Min dagliga backup ser ut så här:

1. Läser in bilder från minneskort till stationär hårddisk.

2. Tar bort direkt dåliga bilder.

3. Taggar upp i Imatch.

4. Skapar backup i Imatch (tar 15 sekunder i datortid)

5. Skapar backup över all bilder och även Imatch -taggning med extern usb-disk (med programvara Storagesync) (tar ca 1 minut för datorntid)

6. En gång varje månad (förhoppningsvis!) kopierar jag min externa disk till en annan extern disk som förvaras på annan geografisk plats.

Thomas: Jag kör med PS Album 2.0, emn jag kanske hade fel om backupen. Jag läste mig till att det var så ajg beskrev, men jag kan lika gärna ha missuppfattat det.

Stina: Det låter grymt bra! Undrar om det funkar i Imatch. Kanske är dessa program likvärdiga för övrigt så att man ska ta en kik på Iview också?!

Klart en fördel om man slipper tagga om bilderna... Det är ju detta som är tidsödande.

Jag antar att det går att editera taggarna också?! T.ex om man har taggat 400 bilder med "bil" och sedan vill tagga om alla SAMTIDIGT till "fordon" så borde detta gå va? Eller också bara ta bort en tag från x antal bilder?

mvh/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar