Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur omvandlar man zoom angiven i x (12x) till mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en kikare med 12 ggr förstoring.

Vilket brännvidd skall ett objektiv ha för att uppnå samma telemöjlighet?

Alltså, 12 ggr optiskförstoring i 135mm format är??
 
Jeppe skrev:
50mm är normal brännvidd i 35mm-systemet, och därmed är x12=600mm

Äpplen och päron. Man kan inte jämföra kikare och linser på det sättet. En 12x kikare innebär att det man tittar på ser tolv gånger större ut genom kikaren än i verkligheten, en 600mm lins innebär att du avbildar det du ser inom ca 4 graders synfält. Vill du skaffa en lins som ska avbilda det du ser genom kikaren får du kontrollera vilket synfält kikaren har och hitta den fokallängd som matchar detta synfält med 35mm.

/Martin
 
martinl skrev:
En 12x kikare innebär att det man tittar på ser tolv gånger större ut genom kikaren än i verkligheten.

/Martin

Japp.. och tittar du igenom en 600mm glugg så blir motivet därborta ungefär motsvarande 12x förstorad, jämfört med om du skulle använda ett 50mm. Eftersom frågan var ställd på det viset så blev mitt svar på detta viset. Naturligtvis måste sökarens förstoring också tas i beräkning, oftast ligger denna på 0.8x vilket innebär att du måste ha ett ännu lägre objektiv.

en 600mm lins innebär att du avbildar det du ser inom ca 4 graders synfält. Vill du skaffa en lins som ska avbilda det du ser genom kikaren får du kontrollera vilket synfält kikaren har och hitta den fokallängd som matchar detta synfält med 35mm.

Men nu var det inte avbildning utan förstoring som eftersträvades här.
 
Eller jag kanske ska säga att åtminstone så får jag ut samma förstoring från min 8x kikare som med 500mm på min EOS 1N (som har 0.73x förstoring i sökaren) så mitt svar var något felaktigt.. Du behöver längre objektiv beroende på att sökaren på en kamera inte ger 1x förstoring.

Men fortfarande kvarstår att du får samma förstoring.
 
Tackar för era svar.

Det jag var ute efter är nu besvarat och jag är nöjd med svaren.

MVH
 
Jeppe skrev:
Japp.. och tittar du igenom en 600mm glugg så blir motivet därborta ungefär motsvarande 12x förstorad, jämfört med om du skulle använda ett 50mm.

Självklart, men användandet av 50mm som en måttenhet för 35mm linser är missvisande och säger likt väl ingenting om förstoringen av bilden i sökaren eftersom även sökarens okular (som bestämmer sökarens förstoring) måste tas i beaktande. När bilden väl är framkallad och ev. uppförstorad betyder begreppet förstoring absolut ingenting alls - Hur nära bilden står du när du betraktar den?

Förstoringen hos ett optiskt system, dvs kikare, teleskop eller lins+kamerasökare etc, ges av brännvidden på objektivet dividerat med brännvidden på okularet. En 12x kikare kan tex ha brännvidden 120mm på objektivet och 10mm på okularet, men 120mm/10mm=12, 240mm/24mm, 600/50 etc etc ger också en 12x kikare.

Förstoringen sökaren i en vanliga kamera ger med 50mm lins brukar ligga runt 0.8x, dvs sökarokularets brännvidd blir runt 60mm. Om din EOS 1n har sökarförstoring 0.73x med en 50mm lins fås okularbrännvidden 68.5mm, förstoringen med en 500mm lins blir 7.3x.

Orsaken till att man använder 50mm som referens i dessa sammanhang är enbart för att det är den lins som historiskt sett varit vanligast. Likaså har sökarokularens brännvidd säkerligen valts för att ge en relativt välfungerande förstoring med linser runt 50mm, vilket lett till missförståndet att 50mm linser skulle "matcha vad ögonen ser" etc. De mänskliga ögonen lär ha ett sammanlagt synfält som grovt motsvarar en 28mm lins. Den del av synfältet vi använder för mer kritiska betraktningar har jag hört ska motsvara ett kort tele, ~85-105mm. 50mm faller någonstan mitt emellan, men kan knappast påstås matcha vad vi ser bättre än tex en 35mm eller 70mm lins.

För att återgå till frågan om vilken lins som ger motsvarande förstoring i sökaren som en 12x kikare blir svaret mao ca 700-800mm, vilket fotografiskt är helt ointressant eftersom sökarens förstoring är tämligen godtyckligt vald. Viktigare för många är att matcha det synfält kikaren ger. Vet man att man kan krypa tillräckligt nära för att fylla synfältet i 12x-kikaren med en pippi vill man naturligtvis veta vilken lins man behöver för att uppnå samma effekt på film. Svaret i det fallet beror på vilket synfält kikaren har. Detta är inte enbart givet av förstoringen, utan även av okularets konstruktion. Kikarens synfält ges av okularets synfält dividerat med kikarens förstoring. Normala synfält hos kikarokular ligger runt 50-60 grader, vilket ger en 12x kikare ett synfält mellan ca 50/12=4 och 60/12=5 grader.

Jag ber om ursäkt om jag framstår som en elak och småsint besserwisser (hur sant det än må vara), jag vill bara inte fortsätta att sprida myten att 50mm är den magiska fotografiska grundenheten den allt för ofta framställs som.

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.