Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta spottas det ut en ny kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag tänker då på Nikons 200 och spänningen som stiger bland dom lyckliga väntande.

Är det samma hysteri runt alla nya modellsläpp?

Är det olika bland olika märken hur ofta nästa modell släpps?

Jag funderar bara på när man köper ny kamera (ite akuellt ännu) men om man ska skjuta lite på det om en viss modell legat ut en massa år.

Nu VET jag att den dagen jag har råd så slår jag till direkt ändå visserligen... ;)
 
Tror inte det är samma hysteri kring andra modeller (visst är det hysteri men inte i samma utsträckning som till D200).. En av anledninarna är nog att D200 är efterföljaren till D100 som snart funnits i 4 år på marknaden, alltså väldigt lång tid innan efterföljaren släpptes.

Själv upplever jag det som att Canon "spottar" ut fler modeller.
 
En bekant som utvecklar mjukvara i ett enmansföretag försöker släppa en ny programversion ungefär var 15:e månad.

Oftare => Ingen gitter köpa varje uppgradering

Mer sällan => Efter ett par år undrar folk om företaget finns kvar.

Det är väl ungefär samma sak med kameramodeller...
 
Tack för alla svar, då har jag ett litet hum.

Det är ingen panik med att köpa ny kamera...men eftersom detta är så dyra prylar får man ju planera rätt länge i förväg innan man inhandlar nåt och det skulle vara rätt surt efter 2 års sparande att det kommer en ny modell precis efter inköpet. ;)
 
Jonsjoberg skrev:
Canon brukar väl släppa en ny modell i samma serie ungefär var 18:e månad... har för mig det iaf..

det e lite olika beroende på modell, 1D och 1Ds har det nog var ca 2år emellan.

fast tittar man på 10D/20D och 300D/350D så stämmer det nog med 18 månader.
 
...har för mig att Nikon spottar ut modeller mer sällan än Canon dessutom också...

Det hade varit lagom att börja fundera på en kamera till nästa höst...men då hamnar jag nog mitt emellan 2 modeller...vilka världsliga problem man har... ;)
 
När du köper mellan två modeller brukar det i regel kompenseras av ett lägre pris också. Jag köpte min D100 för 16 kkr 2003, hade jag köpt den 1,5 år tidigare hade den kostat nästan det dubbla. Nu två år senare kommer det en mycket bättre kamera med startprissättning på samma nivå som jag betalade.

Nu har ju marknaden stabiliserats en hel del, så några halveringar kan du inte räkna med. Men den lär i alla fall inte ha blivit dyrare när du väl skakat fram degen.

Kontentan är väl att det egentligen aldrig är fel att köpa. Aldrig rätt heller, dessvärre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.