Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur och när utnyttjar man extern blixt (Fill-in) vid porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
En diffusor fungerar bra inomhus. Utomhus sprider den ljuset till ingen nytta.

Bäst effekt får en plasdiffusor då det är normal takhöjd med vitmålat tak och ljusa väggar. Så fort takhöjden ökar och färgen på väggar och tak är mörkare avtar effekten.

Jag tycker du har fått till det bra. Jag brukar minuskompensera 1 till 1,5 steg för att behålla lite av det naturliga ljuset karaktär.

PerFogelberg skrev:
Till nedanstående bild har jag studsat blixtljuset i ett vanlig stort vitt paraply. Folk kollade lite förundrande när jag sprang omkring med paraplyet uppfällt i vackert väder.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/450222.htm?set=lp

Hej, kan du inte förklara lite mer hur du gjorde. Ska ta porträttbilder på måndag och är det inte regn så plåtar jag utomhus, annars blir det inomhus. Inomhus har jag hittat en bra yta vid ett fönster där ljus kommer in på personens ena sida, ska jag be någon hålla upp en frigolitskiva på den andra?

Om inte omnibouncer funkar utomhus, som även jag trodde, är det blixt direkt på (om jag inte kör utan blixt och tar med en ljusmätare för korrekt exponering) som gäller? Har en speedlite 580 EX.

Mvh ME

MartinaE skrev:
Hej, kan du inte förklara lite mer hur du gjorde.
Med vänster hand höll jag i ett vanligt paraply som var vitt. Sedan vred jag blixten som satt på kameran så att det lös upp hela paraplyet. På så sätt fick jag ett ljus som blir väsentligt mycket mjukare.

Ännu bättre hade varit om jag kunnat montera ihop blixten och paraplyet och sedan haft en TTL-kabel mellan blixt och kamera. Skulle det vara riktigt bra vill jag ha blixt och paraply fäst på en bom. Då kan man verkligen ljussätta kreativt.

Re: Re: Hur och när utnyttjar man extern blixt (Fill-in) vid porträttfotografering

Jeppe skrev:
Om det gäller fyllnadsblixt så använder jag -1 till -2 stegs kompensation. Canon är ganska ensamma om att i Tv;av och M-lägena ha ett blixtsystem som ställer blixten i fill-flash-läge. Ljusmätaren mäter alltså alltid det befintliga ljuset i dessa lägen. I P-läget så ställer sig blixten i detta läge om ljusnivåerna är tillräckliga.

Det dar ar val bara nastan ratt? I M laget sa gor blixten sitt basta for att fa en korrekt exponering med de installningar (slutartid och blandare) man gjort, dvs M laget kan inte "automatiskt" anvandas for fyllnadsblixt pa samma satt som Av laget.
I praktiken innbar det ex. att M laget kan anvandas for att "frysa" en hel scen, I Av laget sa "fryser" man bara forgrunden medan slutartiden automatiskt blir sa lang att bakgrunden exponeras korrekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar