Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur och när utnyttjar man extern blixt (Fill-in) vid porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen köpt en Canon 50/1,4 sant en 430EX och skulle vilja lära mig mer hur man kan använda extern blixt vid proträttfotografering. Jag har idag problem att mina blixt porträtt blir lite tråkiga i färgerna gämfört med bilder i naturligt ljus. De kan även kännas lite platta.

Dock tror jag att det är för att jag inte ställer in blixtexponeringen rätt. Därför har jag lite funderinger.

-Hur tänker ni exponeringsmässigt med Fill-in blist
-Hur får man fortfarande skuggor att kännas naturliga och inte "bortblixtrade" så att bilden känns platt
-Riktar ni blixten rakt på vid utom/inom-hus fotografering eller riktad på annat håll
-Jobbar ni med någon form av reflektorskiva även vid blixtfotografering
-Hur jobbar ni med ISO inställningarna kontra exponeringen av blixten

Dat hade varit kul om några erfaran porträttfotografer kunnde berätta hur ni tänker och vad ni gör för att få lyckade bilder.

Tack på förhand!

Man måste diffusera ljuset från blixten vid porträtt, med paraply eller softbox eller studsa den i taket eller så. Direktljus från blixt förstör bilden, det blir som att ha solen rakt på modellen till skilnad mot att fota en molnig dag som ger mjukt ljus.

Att använda kamerans inbyggda blixt blir således värdelöst, inte minst för att ljuset kommer från samma håll som kameran.

Normalt har man ett huvudljus 45 grader vänster/höger från modellen och ett fill-ljus (svagare på andra sidan ).Det finns oändliga variationer på uppställning av ljuset.

En handblixt kan med fördel användas för att bakbelysa modellens hår eller sida om den går att fjärrstyra. Jag använder en Sigma Super 500 som jag kan styra med en IR sändare på kameran.
För bakbelysning behöver man inte alltid diffusera ljuset.

För porträttfoto går det att klara sig på ett externt ljus, då man kan använda en reflexskärm eller frigolitplatta för att lätta upp skuggor ( om man tycker de blir för djupa ).

pellepiano skrev:
Man måste diffusera ljuset från blixten vid porträtt, med paraply eller softbox eller studsa den i taket eller så. Direktljus från blixt förstör bilden, det blir som att ha solen rakt på modellen till skilnad mot att fota en molnig dag som ger mjukt ljus.

Hur är det om man använder bounser?

(själv nyfiken då jag ska beställa en SB-800 och inte har nån direkt erfarenhet av blixfotografering)

Du menar en omnibouncer ( plastkåpa på blixten ).Överhuvudtaget är direktljus från blixt inte bra.En större bouncer är bättre men helst ett stort paraply eller softbox.Ljuskällan måste bli ganska stor för att få mjuka fina skuggor.

Annars kan man studsa blixten mot vägg eller tak eller en frigolitskiva, det blir mjukt och fint.

Om blixten går att använda som slav, kan man hitta på mer kreativa ljussättningar. Inte alltid kul med att ljuset kommer rakt framifrån på alla bilder.

pellepiano skrev:
Du menar en omnibouncer ( plastkåpa på blixten ).Överhuvudtaget är direktljus från blixt inte bra.En större bouncer är bättre men helst ett stort paraply eller softbox.Ljuskällan måste bli ganska stor för att få mjuka fina skuggor.

Annars kan man studsa blixten mot vägg eller tak eller en frigolitskiva, det blir mjukt och fint.

Om blixten går att använda som slav, kan man hitta på mer kreativa ljussättningar. Inte alltid kul med att ljuset kommer rakt framifrån på alla bilder.

Ja jag menade omnibouncer.. sorry.

Tack för beskrivningen.

Mafor skrev:
Dock tror jag att det är för att jag inte ställer in blixtexponeringen rätt. Därför har jag lite funderinger.

-Hur tänker ni exponeringsmässigt med Fill-in blist
-Hur får man fortfarande skuggor att kännas naturliga och inte "bortblixtrade" så att bilden känns platt
-Riktar ni blixten rakt på vid utom/inom-hus fotografering eller riktad på annat håll
-Jobbar ni med någon form av reflektorskiva även vid blixtfotografering
-Hur jobbar ni med ISO inställningarna kontra exponeringen av blixten

Dat hade varit kul om några erfaran porträttfotografer kunnde berätta hur ni tänker och vad ni gör för att få lyckade bilder.

Tack på förhand!

Om det gäller fyllnadsblixt så använder jag -1 till -2 stegs kompensation. Canon är ganska ensamma om att i Tv;av och M-lägena ha ett blixtsystem som ställer blixten i fill-flash-läge. Ljusmätaren mäter alltså alltid det befintliga ljuset i dessa lägen. I P-läget så ställer sig blixten i detta läge om ljusnivåerna är tillräckliga.
Det är bara att använda Av, och sedan strypa blixten så mycket som man vill. Kom ihåg att det alltid är kameran som styr. Kan du kompensera på kameran så är det denna som gäller, oavsett vad du ställt in på blixten, MEN har du inte kompenserat på huset, så är det blixtens inställningar som gäller.

-2 stegs kompensation direkt blixt (EX 580)
(Sönderkomprimerad 50kb)

Bilagor

• 050624-0006.jpg
    050624-0006.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,809
Re: Re: Hur och när utnyttjar man extern blixt (Fill-in) vid porträttfotografering

Jeppe skrev:
Kom ihåg att det alltid är kameran som styr. Kan du kompensera på kameran så är det denna som gäller, oavsett vad du ställt in på blixten, MEN har du inte kompenserat på huset, så är det blixtens inställningar som gäller.

Nja, bara så att det inte blir missförstånd. Så här säger manualen till EX 430, citat: "Om både kamera och blixt är inställda på exponeringskompensation med blixt, har inställningen på blixtaggregatet prioritet över kamerans inställning". Alltså spelar det ingen roll om du ställt in -2 på huset om du har ställt in exponeringskompensation även på blixten. Då är det den som styr.

Hmmm.. är jag så glömsk? Tydligen, eftersom manualen säger det ;)

Tack för rättningen.

Tack för alla bra svar!!

När i kör med Omni-Bounce på extern blixt och tar porträtt utomhus. Riktar ni även då blixten upp i himmelen (45 gader) för att bara sidoljuset från blixten skalll träffa modellen eller blåser ni på med blixten minuskompenserad rakt på?

Jag har sett vissa som riktar den i 45 grader utomhus.

Är det annars någon som kan rekomendera bra reflektor skärmar som kan vikas ihop och tas med. Hur stor bör en sådan vara för porträtt och halvfigur?

Jag köpte en från Tradera ( kaffebrus ) som är 105 cm , guld på ena sidan och silver på andra för 200 spänn. Ihopvikt är den ca 35 cm i ett fodral.www.kaffebrus.com har billiga skärmar om man inte fyndar på hans Tradera-auktioner.

Omnibouncern har inte mycket effekt ute, då det inte finns nåt att studsa den emot.

Omnibouncern har inte mycket effekt ute, då det inte finns nåt att studsa den emot. [/B][/QUOTE]

Fast stämmer det? En omnibouncer sprider väl ljuset? Då bordet det ju fungera även utomhus väl?

Mafor skrev:
När i kör med Omni-Bounce på extern blixt och tar porträtt utomhus. Riktar ni även då blixten upp i himmelen (45 gader) för att bara sidoljuset från blixten skalll träffa modellen eller blåser ni på med blixten minuskompenserad rakt på?

Jag har sett vissa som riktar den i 45 grader utomhus.
Det låter som ett bra sätt att köra slut på batterierna utan.

Ingen spridning med en diffusor?

PerFogelberg skrev:
Ljuset måste fortfarande studsa mot något för att en plastdiffusor ska göra någon nytta.

Det har jag svårt att tro på. En diffusor sprider ljuset. Varför följer det i så fall med en plastskiva till de flesta blixtar när man vill sprida ljuset mer, för att täcka ut en extra vid vinkel?

Genom att studsa ljuset i taket så sprider Du ljuset även utan diffusor, tack vare studsen i taket, bara lite mindre än med en diffusor.

emu i alla fall

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar