Mafor
Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen köpt en Canon 50/1,4 sant en 430EX och skulle vilja lära mig mer hur man kan använda extern blixt vid proträttfotografering. Jag har idag problem att mina blixt porträtt blir lite tråkiga i färgerna gämfört med bilder i naturligt ljus. De kan även kännas lite platta.
Dock tror jag att det är för att jag inte ställer in blixtexponeringen rätt. Därför har jag lite funderinger.
-Hur tänker ni exponeringsmässigt med Fill-in blist
-Hur får man fortfarande skuggor att kännas naturliga och inte "bortblixtrade" så att bilden känns platt
-Riktar ni blixten rakt på vid utom/inom-hus fotografering eller riktad på annat håll
-Jobbar ni med någon form av reflektorskiva även vid blixtfotografering
-Hur jobbar ni med ISO inställningarna kontra exponeringen av blixten
Dat hade varit kul om några erfaran porträttfotografer kunnde berätta hur ni tänker och vad ni gör för att få lyckade bilder.
Tack på förhand!
Dock tror jag att det är för att jag inte ställer in blixtexponeringen rätt. Därför har jag lite funderinger.
-Hur tänker ni exponeringsmässigt med Fill-in blist
-Hur får man fortfarande skuggor att kännas naturliga och inte "bortblixtrade" så att bilden känns platt
-Riktar ni blixten rakt på vid utom/inom-hus fotografering eller riktad på annat håll
-Jobbar ni med någon form av reflektorskiva även vid blixtfotografering
-Hur jobbar ni med ISO inställningarna kontra exponeringen av blixten
Dat hade varit kul om några erfaran porträttfotografer kunnde berätta hur ni tänker och vad ni gör för att få lyckade bilder.
Tack på förhand!