Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur nervös var du första gången....

Produkter
(logga in för att koppla)

Wizard

Aktiv medlem
du fotade en kändis?

Jag har fått i uppdrag att fota den kvinnliga hälften av gruppen Fame och jag kan uppriktigt säga att jag är nervös inför uppdraget.. Jag är inte direkt hemma i portättfotovärlden och det gör ju inte saken bättre.. Jag har den fördelen att jag fått välja plats vilket gör att jag kan reka platsen innan och kolla in ljus, placering, miljö mm.. Jag tror det kommer att gå bra men man vet ju aldrig..

Hur är det med er som jobbar med detta, känner ni osäkerhet inför uppdrag där det finns okända parametrar eller är ni så säkra i er yrkesroll att det inte spelar någon roll?

/Peter

Jag åtar mig i regel inte sånt jag känner mig osäker i. Eller förresten, inför dokumentation av bröllop är jag så nervös att missa viktiga rutor (fast jag hittills inte gjort det) att jag höjt priset för att få betalt för timmarna med oron också;)

Kändis eller inte har dock mindre betydelse, men för mig känns det viktigt att känna att jag klarar att fixa det jag åtar mig bra. Hade jag varit osäker på riktigt på om jag fixade jobben så hade jag nobbat, men lite pirr vissa gånger kan ju smyga sig på ändå..

Och du, Lycka till!

lottawe skrev:
Eller förresten, inför dokumentation av bröllop är jag så nervös att missa viktiga rutor (fast jag hittills inte gjort det) att jag höjt priset för att få betalt för timmarna med oron också;)
För mig brukar oron och nervositeten växa med betalningen ;-).

Jag är alltid nervös inför ett uppdrag!

Men det är väl själva grejen? Det är ju min kick, att vara på alerten, på hugget, spänd!

Men kanske inte så värt nervösv för att inte klara av det, om du menar så?
Jag gillar den spänningen innan, under och efter uppdraget.

Men det är väl som att hålla tala inför en större publik.
Visst är man nog nervös, men vet du vad du ska säga och är väl förberedd, är spänningen bara bra, tycker jag. Den håller mig vaken och alert!

(Men det får ju inte synas utåt...)

Wizard skrev:
Jag har fått i uppdrag att fota den kvinnliga hälften av gruppen Fame och jag kan uppriktigt säga att jag är nervös inför uppdraget.. Jag är inte direkt hemma i portättfotovärlden och det gör ju inte saken bättre..

Kanske är hon lite nervös hon också över att bli fotograferad av en riktig fotograf som vill ha en riktig stjärnmodell att fotografera och inte någon som ser ut som hon. Tänk om det faktiskt är hos fotografen hon blir avslöjad som den bluff hon känner sig som?

Nä, vad jag egentligen ville säga i klartext är att vi är alla människor. Det är förmodligen om inte helt ny så kanske lite ovan situation för henne också så även denna svensktoppsstjärna kan ju känna sig en aning nervös.

Kan bara säga lycka till! Visa bara vad du kan så är det nog inga problem.

Om jag skulle ta mig an uppdraget ??
Beror ju på vad bilderna ska användas till ? Är det ett jobb du tar betalt för etc..

Men jag skulle vara nervös oavsätt,

Det skulle vara intresant att se resultatet ?

/Stisse...

Jobbet är utfört och beställaren blev mycket nöjd med bilderna och hotade med att anlita mig fler gånger :) Så här i efterhand så inser man att det var ju inget att bli nervös över, men likaväl så är det nervöst innan man gjort jobbet och fått feedback på vad beställaren tycker.. Sen att Jessica är van att vara framför kameran gjorde det hela så mycket lättare för mig..

Bilden skall användas i en tidning som heter Journal Chocolat där Jessica blivit intervjuad. Det var alltså inte fråga om någon modeplåtning för nåt schalgermagasin e dyl, utan ett enkelt portätt med choklad/pralintema.. Och ja, jag får betalt för jobbet..

Tycker själv att resultatet blev ganska ok med tanke på att jag aldrig tidigare gjort något liknande..

/Peter

Bilagor

• jessica.jpg
    jessica.jpg
    43.3 KB · Visningar: 836
snyyyyyyyyyggt jobbat....

du var nervös inför foto-uppdraget.. hon är säkert nervös innan hon går upp på en scen....

same, same ... but different

PITCH skrev:
snyyyyyyyyyggt jobbat....

tror du tänker på tjejen där jag...
*
*
*
*
Skämt och sido, roligt att du klarade det så bra Peter Larsen!

Jag kan intyga att kändisar ofta är nervösa samt att kända fotografer också blir nervösa, också mera nervösa när det gäller kändisar än "osynligt" folk..

MVH Niclas,

ANNONS