Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur nå kort skärpedjup med digital slr-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hej på er!

Tycker min minolta dimage 7hi är en prima kamera men det finns något som stör mig markant och som troligen gäller för alla digitala kameror tyvärr:

svårigheten i att få ett KORT skärpedjup.

Även på f2.8 så tycks bakrunden inte få någon större oskärpa, jag känner mig nära på tvungen att traska iväg en bit och försöka ta bilden med så stor tele som möjligt för att få en attraktiv oskärpa på bakrunden. Ibland går inte detta av olika orsaker och ibland VILL man helt enkelt inte ta bilden med långt tele utan få med mer i en större vinkel. Frågan är: VAD GÖRA?! de digitala kamerorna tycks ha så lätt för att få med allt för MKT av skärpedjupet. Finns det något filter som begränsar skärpedjupet etc?! Jag har köpt och provat några närbildsfilter men de tycks inte hjälpa mkt alls. Finns det några tips eller råd hur man egentligen skall komma till rätta med detta problem?! det är ju maximalt irriterande, särskilt vid porträttfotografering eller iscensatta bilder, ush! några ideér?!

/ mvh Kristian Tigersjäl
 
Jag tror inte problemet finns på digitala kameror med fullstor (24x36 CCD). Menar inte att det är en lösning för dig, det är ju ruggigt dyrt, men kan vara intressant ur teknisk synvinkel.

Har jag rätt eller fel?
 
ingen aning ärligt talat, men det är utrsutning som jag definitivt INTE har råd med då det handlar om fler 10tusenlappar än jag hållt i de senaste åren ;)
 
Kort skärpedjup är en av anledningarna till att köpa en D60/D100/1Ds eller dylikt. Stor sensor=kort skärpedjup. Så enkelt är det.
En sensor i en typisk 3Mpix-kompakt är 5x6mm. Det är litet det...
Det enda man kan göra är att manipulera bilden i Photoshop, men det är ju inte så kul kanske...
 
Min CCd är 2/3 med 5.2mpixel så den är inte SÅ liten men problemet kvarstår s.a.s jo visst det är sannt som du säger men det kräver också en budget på sådär 30-40tusen om man vill ha en bra blixt o 28-200mm objektiv etc

/k.t
 
Oavsett CCD storlek så beror skärpedjupet på kombinationen av brännvidd och bländare. En minolta 7i har INTE ett 200mm objektiv även om dom gärna påstår det, Max brännvidd är 50.8mm.

Att man gärna jämför med 200mm i 35mm format är för att du "ser" lika mycket i dom, dvs du har lika stor bildvinkel, detta beror på CCD storleken. Jämföras kan ju att man är uppe i 80-100mm för om man ska ha samma bildvinkel i mellanformat som man har för en 50mm lins i 35mm format.

Man kan dra detta vidare och säga att om jag sätter en 50mm lins på min D100 (CCD i APS storlek), vilket ger en bildvinkel motsvarande 75mm på min F5:a så kommer skärpedjupet att kunna ses på två sätt.

1: Om jag tar en bild på samma avstånd från motivet med båda kamerorna och sedan skriver ut bilderna i samma storlek så kommer skärpedjupet att vara mindre för D100:an. Detta efterssom jag måste förstora den av linsen projicerade bilden mer och således förstorar COC (Circle-of-Confusion) mer också. Jag kommer dock inte att se lika mycket av motivet på båda bilderna och efterssom jag skriver ut dom lika stort kommer det att se ut som om bilden från D100:an är tagen med en längre brännvidd (om det varit på film...)

2: Om jag istället tar ett porträtt och fyller mediet (CCD/film) med huvudet och sedan skriver ut bilderna i samma storlek så kommer skärpedjupet att vara detsamma. Detta efterssom jag ju var tvungen att backa för att få med hela huvudet på CCD'n och det balanserar effekten av uppförstoringen.


Inget av ovanstående löser dina problem men du kanske ser problemet lite klarare. Som lösning på problemet finns ju alltid Photoshop...


/Foo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.