Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur närgången kan man vara egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicc

Aktiv medlem
Gatufoto är ju kul men hur närgången kan man vara egentligen?

Själv har jag lite svårt för att ta bilder på främlingar som jag inte har frågat om lov... samtidigt som det är väldigt kul att ta bilder på just främlingar som man inte har frågat om lov...

Jag har precis lagt upp en bild på en indiankvinna som har ett barn på ryggen och samtidigt snackar i mobilen. Tyvärr kom mobilen inte med särskilt mycket.
Som det var nu så slängde jag upp kameran och sköt en snabb bild. Hade jag varit lite mer på så hade jag nog väntat och sett om hon skulle vända på sig så att jag kunde ta en bättre bild eller cirkulerat lite och försökt hitta en annan vinkel.

Hur pushig tycker Du att man kan vara?
Tror somliga kör på ganska hårt och ber om ursäkt om det blir någon direkt missnöjd konfrontation... tycker du att det är rätt?

Förresten, vilket är ditt favorit objektiv för gatufoto?

Min erferhanhet är att det är bättre att vara nära o synas. Inte smyga o vara på avstånd. Sedan är det väldigt olika var man är och vad för människor man fotograferar. Viktigt är att respektera människors integritet. Man får öva upp en känsla hur påträngande man kan bli. När folk är utanför sin vanliga vardag kan man tränga på sig mera, vid evengemang etc. Inte lätt att ge ett enkelt o bra svar, men att vara ödmjuk och tydlig med att man fotograferar samt ett leende brujar man komma långt med. En annan metod är att bli ett med platsen man fotograferar då reagerar folk inte längre, kräver dock att man har tid med att hänga kanske på barer eller i ett gathörn någon vecka, prata med folk.

Kom precis hem från London och hoppades på att fota en hel del.

Första dagen jag var ute så fotade jag en dam med en liten tjej utklädd till prinsessa.
Blev utskälld efter noter. Allt på grund av "dagens tider med terrorism och dylikt". Blev inte riktigt klok på hur hon fick ihop mitt fotograferande med terrorism.

På det viset fortsatte det när man var utanför turistområdena.

Här hemma tycker jag inte det är några problem att vara hyfsat närgången.

Barn är känsligt utomlands. Bör undvikas om man vill slippa bråk.

Det är alltid lättare att fotografera där det finns mycket andra människor. Individens privata sfär blir så pass mycket mindre då och möjligheten att tränga sig på blir större, annars är någon form av kontakt ofta nödvändig.

En mental del för sig själv är att ge sig själv en anledning till att man tar bilderna. Det ger större självförtroende och lättare att rättfärdiga sig vid en konfrontation.

Problemet är ju egentligen att man ska inte behöva förklara sig... man fotar för att man vill fota. Är man livrädd för att det ska vara en pedofil som fotar så får man väl se till o undvika fotografer, tycker man att man är så jävla ful att man inte vill vara med på bild, ja då får man helt enkelt hålla sig hemma. Är man olaglig flykting, ja då får man helt enkelt hålla sig inne osv osv osv..

Det är ju faktiskt lätt att förstå folk som blir psykotiska mördare.. jag kan ju faktiskt bli nästa så fort någon idiot skäller ut mig och tar för givet att jag är pedo eller tänker onanera till bilderna... fy fan vilken förolämpling det är varje gång.. Usch och fy för alla ouppfostrade människor!

Ett sätt att förklara sig kan vara att man gör en liten utläggning om gatufotografi och intresset för det och även erbjuder sig att visa de färdiga bilderna för personen (om det nu blir några bra). Man kan även visa något visitkort så att man också presenterar sig. Är någon riktigt avig kan man visa något litet utskrivet papper på reglerna som gäller och att ingen kan hindra dig från att fotografera.T.ex:

fakta om bildrätt

1. Du får fotografera hur mycket du vill på allmän plats, även närbilder av människor.
2. Det kan däremot vara straffbart att publicera vissa bilder. Det kan t.ex vara förtal om bilderna är kränkande.
3. Ingen får med våld eller hot om våld försöka hindra dig från att fotografera på allmän plats.
4. Du får fotografera på privat område, så länge inte ägaren upplyst dig om motsatsen.
5. Ingen utom polisen kan ta ett minneskort eller en filmrulle från dig. Och då krävs dessutom beslut av åklagare.

Tror att det är så att man själv måste öva in en självklarhet i sitt gatufotande. Om man uppträder öppet med sitt fotande gärna med ett leende när man får ögonkontakt så tror jag att ganska få över huvud taget reagerar på att man fotograferar. Det handlar också mycket om att visa respekt tycker jag, och det innebär att man inte tar bilder med ett kränkande innehåll.

Favoritobjektiv beror lite på vilka bilder jag vill ta, använder mest 28, 35 och 50 mm för småbild där jag för närvarande håller 50:an som knapp favorit.

Hur är det med att fotografera poliser och väktare? Har råkat ut för båda som krävt att jag ska sluta fotografera, En vän till mig blev dessutom motfotograferad av polisen efter att han fotograferat en polisbil som körde förbi, slutade med att körde en koll i brottsregistret på honom.

Det är inte olagligt att fotografera poliser på allmän plats. Däremot får man förstås inte vara ivägen för deras yrkesutövning, men det gäller oavsett om man fotograferar eller inte.

Om en polis säger åt dig att sluta fotografera så kan du fråga om du är ivägen och föreslå att du ställer dig lite längre bort för att fotografera. Om polisen envisas med att hävda att du inte ska fotografera, så kan du lämpligen be att få tala med polisens befäl om saken.

Att notera är att alla poliser inte är snälla, och eftersom de har våldsmonopol så kan detta missbrukas. Viss smidighet i umgänget med poliser är alltså lämpligt.

Precis som de flesta här tycker jag att det är tufft att fotografera okända människor i offentlig miljö. Förr, med analog utrustning, prövade jag med visst resultat att ha kameran hängande på bröstet (läs magen) och exponera i förbifarten med dold trådutlösare. Så nu vill jag fråga forumets visa medlemmar : Någon prövat med en DSLR i manuellt fokusläge att "smygplåta" på liknande sätt med hjälp av trådlös utlösare?
Eller väsnas en sådan kamera för mycket?

Pentmax skrev:
Så nu vill jag fråga forumets visa medlemmar : Någon prövat med en DSLR i manuellt fokusläge att "smygplåta" på liknande sätt med hjälp av trådlös utlösare?
Eller väsnas en sådan kamera för mycket?

Japp, funkade finfint. Hängde kameran över axeln och gick med trådlös fjärrutlösare och tryckte av lite på måfå. Funkade bäst om man riktade utlösaren nedåt så signalen studsade i marken och mot kameran.

Testade det här på ett ställe där det inte var så mycket folk, så det blev mest bilder på förbipasserande bilar, men jag fick i alla fall veta att det fungerade.

Tror nog att slutarljudet kan höras om man går nära förbi någon samtidigt som man trycker av. Skulle känna mig lite halv-psycho om jag gjorde samma grej bland folk, typ på stan. Bättre är väl isåfall om man kan våga stå för de bilder man tar och visa att man faktiskt fotograferar =)

Graal skrev:
Ett sätt att förklara sig kan vara att man gör en liten utläggning om gatufotografi och intresset för det och även erbjuder sig att visa de färdiga bilderna för personen (om det nu blir några bra). Man kan även visa något visitkort så att man också presenterar sig. Är någon riktigt avig kan man visa något litet utskrivet papper på reglerna som gäller och att ingen kan hindra dig från att fotografera.T.ex:

fakta om bildrätt

1. Du får fotografera hur mycket du vill på allmän plats, även närbilder av människor.
2. Det kan däremot vara straffbart att publicera vissa bilder. Det kan t.ex vara förtal om bilderna är kränkande.
3. Ingen får med våld eller hot om våld försöka hindra dig från att fotografera på allmän plats.
4. Du får fotografera på privat område, så länge inte ägaren upplyst dig om motsatsen.
5. Ingen utom polisen kan ta ett minneskort eller en filmrulle från dig. Och då krävs dessutom beslut av åklagare.

Beslut från åklagare tar väl ett tag?

Robin Gyllander skrev:

Ja, det är ingen som har det i fickan redo att hala upp direkt.

Men lita på att det finns människor som kan ljuga/inbilla sig att vara lagkunniga. Precis som det nog finns fotografer som inte förstår när kameran borde stanna i fickan.

Fotar man digitalt kan man ju av heder och ren vänlighet radera en bild som någon *verkligen* ber en att radera. En fördelen med analogt är att man inte kan välja bilder i efterhand. :) Att man skulle förstöra hela rullen finns ju inte på kartan.

gsol skrev:

Skulle känna mig lite halv-psycho om jag gjorde samma grej bland folk, typ på stan. Bättre är väl isåfall om man kan våga stå för de bilder man tar och visa att man faktiskt fotograferar =) [/B]

Om tanken är att fotografera människor utan att de
påverkas av själva fotograferingssituationen kan
väl detta sätt vara ett alternativ. På köpet får du i bästa fall ett unikt bildresultat där form och slump samverkar.

Robin Gyllander skrev:

Beror på situationen. Skulle tro att detta inte har så hög prio. att man väljer att blanda in jouråklagaren som alltid finns till hans och som kan ge tillåtelse via tfn. om så krävs. Mer vanligt, enl. min erfarenhet, är att han/hon själv till och med kan följa med ut och fatta beslut på stående fot så att säga!

Men som sagt var skulle tro att det nog krävs något som berör "rikets säkerhet" eller liknande för att man skall bry sig om att blanda in en åklagare!

Ovanstående är dock bara min gissning så det finns kanske någon/några här som har annan erfarenhet!?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Men som sagt var skulle tro att det nog krävs något som berör "rikets säkerhet" eller liknande för att man skall bry sig om att blanda in en åklagare!

Ja, att fotografera på stan är ju öht inte brottsligt, så ingen åklagare kan (hoppas jag) besluta om något i den frågan.

Gatufotografers eventuella problem är nog snarare folk som tar lagen i egna händer, än folk som med lagligt stöd saboterar/beslagtar kamera.

acrylamid skrev:
...Hur är det med att fotografera poliser...

Det är som ngn redan sagt, helt okej.
Jag har plåtat poliser vid några tillfällen och har inte sett några sura miner.
Däremot fick ett gäng p-vakter spatt-o-spader när jag fotade. Dom försökte tom anmäla mig till en förbipatrullerande polisbil.

Förutom att man måste vara närgången för att få bra bilder så ska man ju vara snabb.
Kör duktiga gatufotografer med manuell fokus fix inställd eller hur gör dom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar