ANNONS
Annons

Hur mycket vågar man justera vitbalans med film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lovan

Aktiv medlem
Hej

Min senaste insikt i kameravärlden fick mig att inse att jag behöver lite analog erfarenhet och jag har fått låna en Canon Eos 5.
Nu när jag varit så van med att kunna justera vitbalans efteråt i datorn så har jag inte haft en tanke på hur man ska göra med filmen. Jag har inga filter för att kompensera och funderar på hur mycket kan man våga gå ifrån filmens "temperatur"?
Hur mycket kompenserar firmor som man lämnar in filmerna till(expert,fuji, fotolabo etc)?

Lovan skrev:
Hur mycket kompenserar firmor som man lämnar in filmerna till(expert,fuji, fotolabo etc)?
Negativ film behövs inte men underexponera inte.
Filtreringen sker när bilden kopieras.

Dia, filter på kameran. Labbet kan inte justera vitbalansen.

Men handen på hjärtat, hur ofta behöver man det?
Glödlampor & Lysrör

Tack för ditt svar. Jag kommer att använda negativ. Jag funderade mest på när det är väldigt stor skillnad på ljuset på filmen och ljuset utifrån(Jag har tagit bilder när vitbalansen legat på 12500k). Men jag ska låta bli att oroa mig för mycket för vitbalansen vid normalt fotande.
Varför bör man inte underexponera? Syns färgskiftningarna starkare i mörka partier?

Självklart är det bättre att välja film men jag har inte så stor åtkomst till andra filmer än dom "vanliga"(kodak ultramax och dyl). Och begränsad budget.

Som sagt, jag saknar erfarenheten från analogt för att kunna uttala mig om hur ofta man behöver oroa sig för vitbalansen :)

Lovan skrev:
Varför bör man inte underexponera? Syns färgskiftningarna starkare i mörka partier?

Självklart är det bättre att välja film men jag har inte så stor åtkomst till andra filmer än dom "vanliga"(kodak ultramax och dyl). Och begränsad budget.

Som sagt, jag saknar erfarenheten från analogt för att kunna uttala mig om hur ofta man behöver oroa sig för vitbalansen :)
Negativ film tål att överexponeras. Underexponerar du får labbet inget att jobba med.

Reala är inte mycket dyrare än andra. Åtkomst - scandinavian photo mfl.
Sök lite efter filmtrådar och du kommer få en hel del info, framförallt om porträttfilmsval.

Glöm vitbalansen men välj ett bra labb om kopiorna skall bli bra.

Att använda negativ film i olika färgtemperaturer fungerar ypperligt. Särskilt Reala som sagt, den är lämplig när det är en blandning av olika ljuskällor, glödlampa, lysrör med mera.

Att justera färgen så att grått blir grått (neutralfärgat) är inga problem, det som för den riktigt petiga märks är att blå färger blir mörkare och avviker i färg en aning. Det beror på att det är så lite blått ljus i glödlampsbelysningen.
Är det viktigt att blått återges normalt är det bättre att använda film för just glödljus.

Men, för de som inte fotograferar produkter i fel ljus är det inget att bry sig om.

Jag har fotograferat tusentals modevisningsbilder i glödljus och kunderna har alltid varit glada över att de får bilder med ”rätt” färger och inte gula som många andra fotografer lämnar...

Labben justerar normalt inte inomhusbilder så att de blir gråneutrala, men de kan om man ber dem.

Underexponering gör att kornet ökar, kontrasten minskar och naturligtvis att detaljer försvinner i mörka ytor.
Sedan blir det också en brunare ton i mörka ytor.

Labben kan visst justera vitbalans! På expert och obs kanske man inte gör någon justering men på andra lite dyare tjänster så fipplar man lite. Jag praktiserade på ett kodakcenter i karlstad. Där vi gjorde justeringar på ALLA bilder. Lite ljus och färger ca 10-30sek/bild.

Eftersom jag inte är i sthlm just nu så är scandinavian och dom flesta andra rätt ointressanta men vi har dock ett Fujicenter i stan så jag kanske kan få tag på Reala ändå.

Det låter som det finns stor marginal för att justera ljuset i efterhand på film.

Det är med överexponering ska jag ha i beaktande. Jag har ju hittills varit allergisk mot ens den minsta överexponeringen :)

Tack för era svar. Jag känner mig lite mer förberedd över vad bilderna kan tänkas ge mig :)

Fredrik Calabrese skrev:
Labben kan visst justera vitbalans! På expert och obs kanske man inte gör någon justering men på andra lite dyare tjänster så fipplar man lite. Jag praktiserade på ett kodakcenter i karlstad. Där vi gjorde justeringar på ALLA bilder. Lite ljus och färger ca 10-30sek/bild.
På vad svarar du Fredrik?

Lovan skrev:
Eftersom jag inte är i sthlm just nu så är scandinavian och dom flesta andra rätt ointressanta men vi har dock ett Fujicenter i stan så jag kanske kan få tag på Reala ändå.

Det låter som det finns stor marginal för att justera ljuset i efterhand på film.
Sthlm??? Har dem ingen post där du är?

Ja i kopieringen går det att göra mycket om man VILL. Hur det funkar med pressning vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar