ANNONS
Annons

Hur mycket unsharp mask för 5D raw bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

5D levererar ju lite softade bilder som behöver skärpas upp.
Vad har ni för inställningar på Amount, Radius, Treshold?
Vet att det beror på motivet, portätt, landskap etc, men en liten grundmall kanke man kan få som ni tycker fungerar bra?

En del drar upp Radius till drygt 2 och lägger kanske Amount på 80.
En del lägger Radius på 0,7, och Amount på kanske 160.

Sedan Treshold kanske på 0,2.

Någon som kan förklara vad dessa alternativ gör med skärpan,
och vad som skiljer dem åt?

Min grund ligger just nu på:
Amount: 150
Radius: 0,7
Treshold: 0,2

MVH Julle.

Nu blir jag lite förvånad. Jag har alltid hört att 5D har ett svagt antialias-filter och därmed ger skarpare bilder direkt ur kameran än många andra kameror. Det är också min egen erfarenhet. Ofta behöver jag inte skärpa upp mina bilder alls, i alla fall inte med bra objektiv som t.ex. 35L.

Testa

Det bästa du kan göra är att låna eller köpa fotoschops bibel. Den är en oumbärlig hjälpreda. det finns nämligen många fler sätt att skärpa en bild än att bara använda un sharpmask.
problemen med en bild är att den kan bli överskärp och då väldigt korning. Du kommer att märka att det som avgör är vilket asa du använder dig av. Det går att skärpa en bild hårdare med bättre resultat vid asa 100 än vid asa 1000.
Sen är en annan central faktor vilken upplösning du har på bilden. 72 dpi har hel andra förutsättningar än 350 dpi.
Ett tips som finns i bibeln är att du använder två lager. Höj median till 1 eller 2 och skärp sedan lagret. Använd ung. 90 procent av det och du kan trolla fram skärpa i oskarpa bilder.....
Henrik

Precis som redan sagts, 5D levererar från början redan bra bilder med rätt optik. Jag använder enbart L-optik och får verkligen vara försiktig med efterskärpning.

Tidigare hade jag dessa inställningar i PS

300
0,3
0

alt

150
1,5
0

alt

20
50
0

Nu arbetar jag först i LR (RAW-filerna) och har oftast LR:s defult inställningar beträffande skärpa på landskap respektive porträtt.

Mycket snack om unsharp mask, jag skärper alltid m.h.a högpassfilter (iof inte på canon men iaf).
Jag är inte jätteinläst på ämnet skärpa bilder men vilken fördel har man av att använda unsharp mask?

USM används med fördel bara när man har ett ganska LITET dynamiskt omfång i bilden (alltså att den är ganska "grå")... Den arbetar som en kontrastförstärkning, och "gör" alltså mer ju högre kontrast det är mellan två pixlar.

Har man starka kontraster så får man ganska snabbt överslag runt skarpa kanter, antingen i form av "ringningar" i signalen eller att man blåser ena eller båda sidorna av kanten mot svart/vitt. Dett gör att bilden blir "ojämnt" skärpt beroende på hur stark kontrasten är just runt det avsnitt man tittar på - stark kontrast > mycket "skärpning", låg kontrast > lite skärpning - om man använder USM. Det är ofta inte det man vill, snarare tvärt om.

5DmkI har ett av de svagare AA-filterna på alla kameror de senaste [ganska många] åren, så att den är "mjuk" kan jag väl inte direkt hålla med om.... Prova en Olympus....! :)

Skärpning måste alltid ske relativt presentationsformat - skam man presentera bilden som en 900x600 på internet så är det helt andra förutsättningar som gäller än om man ska visa fullformat eller 30x45cm utskrifter...

Grundskärpningen (om den sker i PS) rekommenderar jag alltid att man gör i SmartSharpen (more accurate) i stället om det är fina detaljer man vill ha fram. USM är mer ett verktyg för att öka grövre detaljers tydlighet (men inte nödvändigtvis skärpa).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar