Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket tar ni för inramade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
En fråga som egentligen är omöjlig att besvara eftersom det självklart varierar från fotograf till fotograf och beroende på bildens kvalité osv.

Dock undrar jag i alla fall:

Ungefär hur mycket brukar ni ta för inramade bilder, säg 20*30 i 40*30-ram med passepartout, när det ska säljas till privatperson?

Någorlunda billig ram (nån hundring). Ej begränsad upplaga eller liknande.
 
Förresten - kan ni tänka er att sälja era bilder i billiga ramar, typ IKEA:s Ribba? Känns det billigt att sälja sina fina bilder i taffliga ramar?

Å andra sidan blir priset såpass mycket högre utan att man själv får mer i fickan om man ska lämna in alla bilder för ramning. Samtidigt känns det mer motiverat med ett högt pris om ram och allt känns proffsigt.

Som ni märker har jag svåra våndor :)

Särskilt svårt bli det ju när kompisar vill köpa bilder... dem kan man ju inte skinna hur som helst.
 
Sålde en bild jag hade på en utställning. En 30x40 kopia i en 40x50 Ribba (IKEA). 990:- Släkt/Vänner betalar bara materialkostnaden.


*host*(helt plötsligt har jag tusen nya vänner på fotosidan ;)) *host*
 
Ah, OK. Dyrare om det är mer påkostad ram förstås.

Signerar ni era bilder som ni säljer? På fotot eller passepartouten?
 
Nej, jag signerar inte. Däremot en liten diskret klisterlapp på baksidan med © och kontaktuppgifter, både på baksidan av bilden och på bakstycket.
 
Inramningar

Hej Martin
Lite av mina erfarenheter i eget bildgalleri under två somrar.
Försökte sälja ramat i början, vilken ram du än väljer vill kunden ha något annat.
Gav upp och säljer numer med passepartout i fyra färgval.
Har gjort en deal med en lokal Gallerixhandlare. Mina kunder får 10% på ramar.
Min prisbild hittar du här digitalsweden.se, gå till Plåtboden.
Hälsningar
G
 
Jag brukar ligga mellan 1800-2300:- för 30-40kopia i 40-50cm ribbaram (eller liknande prismäsig ram.) Numrerar och anger titel, årtal samt namn pyttelitet i kanten på passerpartout precis under kopian samt på baksidan av kopian. De priserna funkar, men vad folk är beredda att betala verkar bero lite på plats. I städer verkar många vara beredda att betala mer än på landsbygd.

EDIT: Säljer endast begränsade upplagor. Oftast under 10st.
 
Jo, för begränsade upplagor blir det ju ett annat pris helt klart. Då är det ju också mer motiverat att skriva ut bildnamn etc på bilden.
 
Martin F skrev:
Jo, för begränsade upplagor blir det ju ett annat pris helt klart. Då är det ju också mer motiverat att skriva ut bildnamn etc på bilden.
Jo, det är sant.
Personligen tror jag att det är lättare att hitta köpare om man kör begränsad upplaga. Om man säljer utifrån utställningar så har jag svårt att tro att man på något sätt tjänar på eller säljer fler om ma struntar i att sätta upplaga. Många vill veta att bilden de köper inte massproduceras.
 
Det beror nog lite på vem som köper, vilket gör detta så svårt. Om man säljer till konst/fotointresserade är det nog helt klart motiverat med begränsad upplaga och högre pris, men om man säljer till folk på jobbet/vänner/släktingar och liknande vill jag kunna sälja bilder i lite enklare utförande och till ett lägre pris.

Problemet är bara att hitta en nivå där jag inte behöver skämmas och utan att jag skänker bort mina bilder. Det ligger ju trots allt många timmar och investerade kronor bakom mina bilder.

Jag tycker lösningen med att sälja bild och passepartout och sedan låta folk köpa ram själv verkar bra. Då läggs ju inte ramkostnaden på bildens pris, som då verkar lägre.
 
Jag besökte en fotoutställning igår arrangerad av en duktig men (för mig) okänd fotograf. Hans prisbild var 500:- för en bild monterad i 40x30 ram och 800 :- för en bild monterad i 50x40 ram.

Vet inte om han hade begränsat upplagan eller inte, men vad jag såg hade han sålt en del bilder.

I vår kommer jag att ha min första egna uställning och har också funderat fram och tillbaka på om jag skall sälja bilder, vad de skall kosta etc.

Så här tror jag det blir (just nu, kan ändra sig):
Det känns orealistiskt att tro att jag som okänd fotograf skulle kunna sälja bilder från utställningen genom att räkna "kommersiellt" på vad jag skulle vilja ha i timlön för fotograferandet, montering av blder, få igen de pengar jag lagt ut på utrustning etc.

Då sätter jag hellre ett sådant pris att jag får några bilder sålda. Bara tanken på att folk vill köpa mina bilder vore en kick för mitt fotograferande. Så jag säljer hellre tre bilder för 500 kronor styck än en bild för 1500:-.

Jag är inne på att sälja bilderna i två former. Dels de exemplar som hänger på utställningen, komplett med ram och passepartout, dels enbart bilderna monterade i passepartout.

De nivåer jag tänkt mig för bilderna är 200-400 kr/bild, samt dubbla självkostnaden för materialet. Med en 20x30 bild i 30x40 passepartout skulle priset då bli 400-600:-.

Vad tycker ni, skall man rabattera priset för en grupp/kollektion? Ofta ingår bilden i en kolektion, och jag skulle gärna vilja att kunden köpte hela kollektionen.

mvh Mattias
 
Mattias: du verkar ha ungefär samma funderingar som jag.

Jag tycker absolut att man kan rabattera en kollektion.

Om jag skulle ta t.ex. 650 kr för en bild, men att den ingår i en kollektion med 3 bilder och gör sig bäst ihop med dem så skulle jag kunna tänka mig att sälja trion för 1500 eller så. Som ett exempel bara. Det är ju PR för mig att kunden har hela trion uppsatt hemma istället för en enstaka bild.
 
Hur man värderar sina verk/sitt arbete är ju subjektivt, men något att kanske tänka på är hur man som fotograf/konstnär vill bli sedd. Alltså, vissa målar en tavla och säljer den för 200:- på tradera, andra målar tavlor och sätter ett högre pris. Kanske säljer de med högre priset inte direkt eller alls, men OM de gör så har de iaf inte sålt med stämpel "billig bild." Den som gå ut billigt kan ju även få problem att höja senare och då är frågan om det är som billig man vill göra sig känd?

Personligen lagrar jag hellre osålt till den dagen någon är beredd att betala det jag vill sälja för. Men som sagt, det är upp till var och en.

Ska ha en utställning om 30-talet bilder från februari. Priserna är satta så jag skulle bli förvånad om värst mycket såldes just då, men det går nog att tjäna in det på andra sätt och på sikt hoppas jag tjäna även om jag inte säljer en enda bild då.


Mängdrabatt, kollektionsrabatt tycker jag är givet.
 
En fråga i anknytning till priset och som kanske har betydelsee för priset. Hur monterar ni era bilder och med vilket material? Syrafri kartong, Kapa, lim osv.

/c
 
Jag monterar i syrafri passerpartout och använder syrafri tejp. Önskar att jag hade råd med reflexfritt glas alltid, har det oftast, men nästa gång finns inte pengarna till det. Den grejen ang. glas har dock inte påverkat prissättningen där.
 
Hej Christian!

Jag monterar som Lotta med passepartout, syrafri tejp och isolerkartong. Som isolerkartong har jag använt mig av relativt tunn syrafri kartong (300 g/m2). Du kan se hur jag monterar bilderna här: http://fotografiska.org/montering.php

När det gäller reflexfritt glas eller inte så tänkte jag testa något radikalt på utställningen. Jag lägger glaset bakom isolerkartongen och därmed minimerar jag reflexerna. Kräver dock att bilderna hänger på ett ställe där ingen pillar på dem och lämnar fingeravtryck. Är inte att rekommendera om bilderna skall hänga på ett dagis...

Apropå priser:
Jag hade gärna sålt bilderna för fyrsiffriga belopp, men min realistiska (möjligen pessemistiska) läggning säger mig att jag inte någonsin kommer att sälja en bild då. Men som Lotta riktigt säger, så är det upp till var och en att bestämma hur man skall sälja bilderna.

Eftersom jag har min försörjning på annat håll än inom fotograferingen så satsar jag på att stärka mitt självförtroende istället genom att få några bilder sålda.

mvh Mattias
 
Hej Mattias!

Oj vilken resurs den sidan var, jag skall ta mig tid att studera den ingående. Den verkar ge svar på fler frågor än jag hade innan. Hemskt mycket tack.

Reflexfritt glas har jag inte använt tidigare men jag har alltid använt syrafri kartong till mina passpartouer, gjorde nu en test med Kapa-platta. Vad är er erfarenhet och inställning till detta?

/c
 
Jag har inte stor erfarenhet av Kapa-skivor, däremot är våra arktiekter på jobbet storförbrukare. De använder dem för att bygga modeller.

Jag har använt skivorna för att montera bildtexter i anslutning till bilderna, och till det fungerar det med den enklaste varianten.

Skall man däremot använda skivorna till att montera foton, så rekommenderar kollegorna att man använder den dyrare varianten som inte slår sig och blir skeva.

Det finns även självhästande varianter så man slipper klistra för hand, men de har jag ite testat.
mvh Mattias
 
Jeppe skrev:
Sålde en bild jag hade på en utställning. En 30x40 kopia i en 40x50 Ribba (IKEA). 990:- Släkt/Vänner betalar bara materialkostnaden.


*host*(helt plötsligt har jag tusen nya vänner på fotosidan ;)) *host*

Och får man inget sålt, får vänner köpa för under materialkostnadspriset. Hjälper inte det heller, gör man alla man ser till sina vänner. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.