Annons

Hur mycket tålde din utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ibland blir man förvånad över hur bräckliga till synes robusta kameror och objektiv kan vara och ibland blir man starkt förvånad över motsatsen. Jag har drabbats av båda känslorna och insikterna.

Min Konika Minolta D7D (världens första systemkamera med sensorstabilisering) var "built like a tank" enligt dPreviews Review. Det hindrade inte att bildstabiliseringen pajade och fick bytas ut 2 ggr. Dessutom lossnade skruvarna ur det usla kitobjektivet som följde med så centrala linselementet satt och dinglade i en skruv till slut. Första gånga "antiskak lade av var i en båt. Min ryggsäck tippade in i båtens ena skott och sedan lyste antiskakindikatorns alla 5 punkter permanent och indikerade total låsning. Den var skör som ett ägg trots sitt robusta skal.

Motsatt erfarenhet fick jag igår när jag tog ut min kamera ur min kameraryggsäck och plåtade en slaktad cykel vid Tekniska högskolan. När jag kränger på min fotoryggsäck som jag glömt dra till dragkedjan på, så flyger mitt tämligen nyinköpta Samyang 85/1,4 i en både och landar med ett väldigt obehagligt ljud rakt i gatan. Ljudet fick folk i närheten att vända sig om. Precis en sådan olycka som jag faktiskt undrat varför den inte inträffat tidigare för det var inte första gången jag glömt dragkedjan i ryggsäcksluckan.

Jag öppnade väldigt förutsättningslöst objektivpåsen och började undersöka det här koreanska billighetsobjektivet okulärt och kan inte hitta en enda skråma. Tror inte mina ögon. Jag skakar det - helt tyst!. Lamellerna i bländaren sitter där de ska. Skruvar på det och vrider på fokus- och bländarring - helt perfekta. Ljudet måste ha kommit av objektivlocket som tydligen hamnade mellan gata och objektiv och dämpade smällen.

Jag antar att det är fler än jag som haft denna typ av nära döden upplevelser.

Spännande tråd, den ska följas med intresse!
(Vore intressant också att höra hur olika system klarat väta)

Enda olyckan jag har att rapportera är mitt Canon 50/1,4 USM (som man hört är känslig) har vält och rullat ner från ett bord - inga skador.

Tappade en Sony A58 i asfalt i vintras. Det borde gått illa, men inte en skråma. En kamera som var utdömd av kritikerna för dess billiga plasthölje. (Dessutom satt en Sigma 17-50 /2,8 monterad, också den helt oskadd)

Nej, tappar inga fotoprylar. Men jag kommer säkert drömma mardrömmar om det efter att ha läst den här tråden ;)

Däremot har jag väl hört att optiken kan påverkas negativt av slag och stötar även om den håller ihop rent mekaniskt.

Bytte objektiv i Moskvas tunnelbana. Tappade ett Canon EF 50/1.8 II i betonggolvet. Frontlinsen sned och fokusringen helt fast. Något rasslade inuti. Skruvade av bajonetten och skakade ut ett par lösa plastflisor och bände till frontlinsen och... objektivet har gett fina knivskarpa bilder i 7 år sen dess. Ibland rasslar det lite extra vid fokusering och ett par gånger per år glappar af/mf-reglaget men i övrigt verkar det felfritt. Jag kommer bara aldrig kunna sälja det.

Hade min Pentax K-30 riggad på ett stativ i båten och fick båten i gungning av en förbipasserande båt som kom alldeles för nära. Hann i ögonvrån se hur kameran dök överbord och hann precis få tag i ena benet på stativet. Hela kameran var under vattnet för ett kort ögonblick men det var bara att fota vidare.
Numer säkrar jag alltid stativet med en rem......

En annan gång lyckades jag fippla till det och tappa kitobjektivet 18-55 till Pentaxen när jag stod på en trappstege ca 1,5 meter över ett hårt verkstadsgolv. Men som tur var studsade objektivet på relingen på båten jag höll på att fota och ner i båten. Men det klarade sig.

Skulle nog behöva en drulleförsäkring......

Det jag funderar lite över är materialdiskussioner såsom plast/kompositer vs metall. Plastigt är ett skällsord ofta men det man inte tänker på ibland är att plast och kompositer ofta är väldigt starka och formstabila. Antingen håller de formen eller spricker. Men ett metallobjektiv blir nog deformerat istället. Så jag är nog tacksam för den plast/komposit som koreanerna givit mig för jag tror inte ett metalllobjektiv skulle klarat sig lika bra.

Beträffande utvecklingen av "antiskaktekniken", så har ju Sony gjort ett fantastiskt vidareutvecklingsjobb från dag ett. Redan i den första Sony DSLR:en A100 så var det problemet löst vi hade med KM D7D. Det är idag väldigt sällsynt med bildstabiliseringsproblem i Sony-kameror.

Jag hade en liten smidig resekamera i min Pentax ME med 40mm/2,8 pannkaka. Den har jag haft med över hela världen nästan när jag till och från var backpacker under 15 år mellan 1971 och 1986 och långt efter det. Den kameran och objektivet tappade jag flera gånger i marken och gatan. Den var utsatt för regn, snö, fukt och kyla och inte minst damm och sand. Den i nära 25 år tills jag köpte en Minolta i mitten på 90-talet.

Kameran är klart lite skamfilad men den funkar fortfarande att foto med. Det enda som pajat är räkneverket. Så jag måste markera på filmkartongfliken man kan sätta fast på bakre locket hur många bilder jag tagit med bläckpenna.

Pentax ME är en mycket rudimentär skapelse och den enda inbyggda elektroniken som finns är exponeringsmätare och kamerans tidsautomatik. Less is more ibland :).

Jag hade ett annat objektiv med mig också för porträtt och det var de fantastiskt fina Pentax SMC 100mm/2,8. Även det har jag tappat och först så knirkade det lite ibland och jag tror det var returfjädern till bländaren men det ljudet är borta nu. Än idag är detta ett av mina bästa objektiv och det funkar fantastiskt väl ihop med adapter och focus peakingen i NEX 7 eller A7r. Just p.g.a. peakingen och fokusförstoringen så är det mycket lättare att sätta skärpan rätt än med snittbild och mikroraster i ME-huset. Så de gamla Pentax SMC-objektiven åldras verkligen med värdighet och de har en annan fantastisk fördel och de är att de är små och har en perfekt storlek för de små spegellösa Sony-husen.

Nikon d7100 med monterat Tamron 24-70 föll närmare två meter och landade på en bergknall. Huset tog hela smällen och greppet fick sig en riktig kyss, synliga skador.
Kameran fungerar än så länge felfritt

Objektivet lossnade och skruvar drogs ut. Glasen klarade sig men allt annat är stendött, VC, fokusmotor etc.

Jag som också föll (inte två meter dock) klarade mig med några fina blåmärken och skrubbsår.

Lärdom av detta - håll inte kameran utan rem, speciellt då det är regnigt och snorhalt.

6D och 24/1,4LII tappad två meter i sten vid kusten. Blixtskon blev sned och byttes ut.

7D började fotografera av sig själv efter en timme i regn.

Polfilter föll 12 meter ned från ett torn. Inga repor.

Jag har motsatt erfarenhet av Minolta D7D.
Jag vinglade trots andras protester på hala klippor vid ett vattenfall. Plötsligt tappade jag fotfästet och föll handlöst. Instinktivt greppade jag kameran hårdare och tog naturligtvis emot mig med högerhanden. Mitt 17-35mm small i först och sen följde kameran dess exempel. Ajj!
Nåväl, allting höll exemplariskt och funkar klanderfritt än idag trots ett par kompletterande hårda vurpor i skidbacken.

Jag tappade mitt tamron 70-300mm i en kyrka en gång. Stod upp på en såndär rejäl snidad stenhård tung stor träbänk när objektivet föll ur kameraväskan och "PANG" ner på bänken. Landade pladask på sidan, sen rullade det och föll rätt ner på stengolvet också, "PANG!" igen.. :)

Dock så fortsatte objektivet fungera! Ibland funkade autofokusen och ibland ville den inte riktigt.. Bildstabilisering fortsatte dock att fungera som vanligt.. Nu efter några år så fungerar autofokusen inte alls längre.. Men jag fotar aldrig sport med det så det har funkat med manuell fokus rätt okej ändå :)

Jag har hela tiden upplevt en liiiite försämrad skärpa på största bländare sen det åkte i bänk o backe, det kanske är en lins som hamnat lite snett? Hursomhelst så är jag otroligt imponerad att att fortfarande fungerar.

Dock så ska jag nog snart köpa mig ett tamron 70-200mm 2.8 för att ersätta det :)

Hursomhelst, kunde inte vara mer än nöjd med Tamron iaf :D Även om det var en STOR del tur iblandat i detta fall.

Min Nikon D5000 med Sigma 150-500 stod på stativ en vårdag vid Hornborgasjön. Medan jag vände ryggen till och tog en kopp kaffe började stativet glida på det isiga underlaget, och välte innan jag hann märka vad som var på gång. Sigman klarade sig utan skador, men kamerahuset var totalkvaddat - huset spräckt och objektivfattningen intryckt halvvägs till sensorn.

Tappade ett nästan nytt Sigma 70-200 rakt i asfalten från en öppen ryggsäck. Hörde ett rejält klirr, uv filtret var helt tillbucklat och glaset trasigt. Efter att betalat motsvarande cirka 400 kronor för borttagning av det tillbucklade filtret samt ett nytt filter visade det sig att objektivet fungerade felfritt.

Blev 7d'n okej igen efter att ha torkat, eller krävdes nån form av reparation?
Inga problem. Jag kunde t.o.m. fortsätta använda den efter att ha flyttat autofokusknappen till tummen istället. Lade den senare bakom datorn och drog upp grafikkortet till 90 grader fullt blås och öppnade upp allt i kameran. Aldrig hänt något sedan dess.

Vatten kondenserade på min 6D när jag åkte ned i en vulkan. Hela bakpanelen gick bananas. Fick ställa om ISO och bländare via Magic Lanterns undermeny i stället.

Yes, antar att det det som händer i liknande lägen med vatten/fukt i knapparna, brytarna sluter väl slumpartat, men sen när det torkar är det nog oftast oskatt.

Tappade ett EF 24-70/2.8 mk2 i asfalten från midjehöjd (missade axelremsväskan..), det landade snett på bakre objektivlocket (vilket blev bucklat), i övrigt nästan inga märken och fungerar felfritt.

Mitt 70-200/2.8 is mk1 tyckte inte om dragracing, efter två Topfuelheat gick bildstabiliseringen sönder. Tips stäng av stabiliseringen om ni fotar från betonggrisarna.

Min 5d mk3 la av efter 15 minuter i regn förra sommaren, den hakade upp sig på seriebildstagning. Den fick torka till dagen efter och har fungerat bra sedan dess.

På min D30 (den gamla kameran) havererade blixtskon efter en dimmig vinterdag, någon enstaka minusgrad. Det hade tydligen kommit in fukt och blivit kortslutning där.

Fotade lite jetski igår med 1Dx och ovan nämnda 24-70. Stod med vatten upp över naveln och fick några smärre överspolningar men prylarna la aldrig av!

Lyckades spilla Coca-Cola på mitt Nikon 16-85 förra sommaren. Som tur var satt linsskyddet på och den var "parkerad" på 16 mm. Jag tog bort det värsta med fuktiga tops och sköljde försiktigt av det under kranen (fortfarande monterat på kameran). Inga problem.

Två veckor senare glömde jag kvar ett polfilter i båten över natten. Morgonen efter var det imma mellan glasen. Jag lät den ligga kvar för att låta solen torka imman, men då glömde jag det återigen framme när det började regna. Imman ersattes av vatten. När jag kom hem lade jag in filtret i datorn för att låta värmen och luftcirkulationen göra sitt. Det funkade. Inte en tillstymmelse till fukt efter två dagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar