Annons

Hur mycket täcker min hemförsäkringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Hej jag undrar hur mycket hemförsäkringen täcker om kameran skulle bli stulen på något sett eller om den går sönder på något sett. Jag har också en drulleförsäkring.
 
Frågor som dessa är ganska svåra att ge ett korrekt svar, eftersom olika bolag har olika ersättningar. Kanske vore det istället läge att ringa ditt bolag att höra.
 
Utanför hemmet samt drulleförsäkringen brukar ha ett tak på ett prisbasbelopp.

I hemmet är det försäkringsvärdet du angav när du teckande försäkringen som gäller.

Det finns dock undantag så ring du och kolla med ditt bolag.
 
Mitt bolag har ingen övre gräns på lösöret... så de skiljer sig väldigt mycket... så ja förtydligar... ring och kolla!
 
Även om det inte är någon övre gräns på lösöre så är det oftast en övre gräns på enskild produkt. Den ligger oftast på mellan 10000-20000:- per produkt. Jag har själv Trygg-Hansa och ingen övre gräns totalt men högst 10000:- per produkt.
 
ok... enl. handläggaren på folksam var det ingen sådan heller. Jag sa tydligt att det handlade om fotoutrustning.
Hemförsäkringen täcker även inbrott i bil.. om det fanns en anledning att ha den i bilen vid det tillfället.
 
Jag skulle inte lita på vad en försäkringshandläggare säger utan begära att få en tryckt upplaga av försäkringsvillkoren, om man inte redan har det, och läsa igenom dom väldigt noggrant. För gör man det upptäcker man ofta att försäkringen inte alls är så förmånlig som man får intrycket av när den tecknas.
 
Redan tecknad.. fick uppgifterna via tele vid fråga långt senare. Jag antar att de inte sitter och ljuger en rakt upp i ansiktet...
 
tritub skrev:
Redan tecknad.. fick uppgifterna via tele vid fråga långt senare. Jag antar att de inte sitter och ljuger en rakt upp i ansiktet...

Ljuger gör de nog inte men min erfarenhet är att de som svarar i telefon på försäkringsbolagens kundtjänst inte har en aning om vad de talar om. De vet enbart hur man knappar in en nyteckning av en försäkring i sin dator.

Dessutom är deras ord inte mycket värt när något väl händer som personen i kundtjänst utlovade men som inte täcks av försäkringen.

Mitt förslag till trådstartaren är helt enkelt att ringa till sitt försäkringsbolag och begära att få försäkringsvillkoren hemskickade.
 
Jag har en Hemplus-försäkring hos Trygg-Hansa. När jag tecknade den var jag noga med att få reda på vad den skulle täcka. Om jag t.ex. skulle tappa kameran i en glaciärspricka el.dyl. Det lustiga är att försäljaren inte kunde svara på vad försäkringen skulle täcka eller inte täcka. Det avgörs från fall till fall av utredarna som kopplas in först när skadan är skedd. Man är väldigt utlämnad till sitt försäkringsbolag. Om de inte tycker de skall betala ut ersättning så gör de inte det och jag har fått intrycket att det inte är lätt att göra något åt det för konsumenten.

(Här ska sägas att HemPlus är en drulleförsäkring och enl. försäljaren täckte den "allt", när jag började fråga lite mer specifikt så var det inte lika säkert att försäkringen skulle gälla)
 
tritub skrev:
ok... enl. handläggaren på folksam var det ingen sådan heller. Jag sa tydligt att det handlade om fotoutrustning.
Hemförsäkringen täcker även inbrott i bil.. om det fanns en anledning att ha den i bilen vid det tillfället.
Efter att ha skummat igenom villkoren kommer jag fram till att Folksams medlemsförsäkring förvisso är utan beloppsbegränsning, MEN utanför hemmet ersätts maximalt 30000 kr (punkt A7).

Stöldbegärlig egendom, dit bl.a. kameror och tillbehör till dem räknas, ersätts dock inte alls vid stöld ur bil (begränsning under punkt A20).
http://www.folksam.se/resurser/pdf/s2940.pdf
 
palatset skrev:
Även om det inte är någon övre gräns på lösöre så är det oftast en övre gräns på enskild produkt. Den ligger oftast på mellan 10000-20000:- per produkt. Jag har själv Trygg-Hansa och ingen övre gräns totalt men högst 10000:- per produkt.

Nej 10000kr per skadetillfälle. Inte per produkt.

A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.