Annons

Hur mycket ska man ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska ta betalt för första gången för ett litet fotojobb. Tänkte höra era tankar om det hela.

Det gäller en gruppbild samt mingelbilder under ca 1h. Kunden gillar andra bilder jag tagit (dock var de inte exakt samma sorts bilder som detta jobbet). Jag kommer lägga ner minst lika mycket tid på gallring och efterbehandling. Hade tänkt lämna över de bilderna som jag blir nöjd med vilket kan variera. Eventuellt sätta någon gräns. Sedan hade jag tänkt lämna över jpeg-bilderna i full upplösning så de kan göra vad de vill med dem. Funderar på att ta ca 600:- för allt (inklusive resan på några mil, slitage m.m.)

Vad tror ni om det? :)

Jag tror att du skämtar. :)

Gissningsvis kommer du att lägga runt fyra timmar på det här uppdraget - minst - och att ta 600 kronor för det känns inte seriöst.

Jag ska ta betalt för första gången för ett litet fotojobb. Tänkte höra era tankar om det hela.

Det gäller en gruppbild samt mingelbilder under ca 1h. Kunden gillar andra bilder jag tagit (dock var de inte exakt samma sorts bilder som detta jobbet). Jag kommer lägga ner minst lika mycket tid på gallring och efterbehandling. Hade tänkt lämna över de bilderna som jag blir nöjd med vilket kan variera. Eventuellt sätta någon gräns. Sedan hade jag tänkt lämna över jpeg-bilderna i full upplösning så de kan göra vad de vill med dem. Funderar på att ta ca 600:- för allt (inklusive resan på några mil, slitage m.m.)

Vad tror ni om det? :)

Du får ju dra bort ca 50% från dina 600 i skatter osv.. Så egentligen får du 300 kr. Om vi nu säger att plåtningen tar 1 timme, resa, urval, efterbehandling, sammanlagt kanske det blir 4 timmar.

300 kr för 4 timmar är ett hån, som att bli spottad i ansiktet. Nej, då krälar jag hellre i rännstenen utan dom 300 kronorna.

Det förutsätter ju förstås att du är väldigt duktig. Är du en dålig nybörjare som knappt kan exponeringslära och varje bild är en chansning, ja då är 300 kronor helt ok.

Haha, ja det kanske var en aning för lite. Tänkte att eftersom det är första gången jag tar betalt så kanske man skulle lägga sig lite lägre men det blev väl lite för lågt. Väldigt duktig är kanske till att ta i. Men jag vet ju att det är viktigt att exponera rätt och vilka faror man kan råka ut för.

Tanken var ju att få ut 600:-. Om jag får ut 1000:- då, känns det mer lagom? Om man lägger på 50% så blir det alltså 2000:-. Jag vill inte ta ut så mycket som en professionell fotograf hade gjort eftersom jag inte kan leva upp till det :)

Tanken var ju att få ut 600:-. Om jag får ut 1000:- då, känns det mer lagom? Om man lägger på 50% så blir det alltså 2000:-. Jag vill inte ta ut så mycket som en professionell fotograf hade gjort eftersom jag inte kan leva upp till det :)

Det är bara du som vet vad som är en rimlig ersättning för ditt jobb. Om det känns okej att få 2.000 kronor för fyra timmars arbete är det den ersättning du ska begära.

Kunden förväntar sig inte ett uppdrag som utförs på samma nivå som en professionell fotograf?

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att räkna ut det. Och det funkar för alla jobb.

1. Hur lång tid tar det, inkl efterarbete och annat?
2. Hur mycket är en rimlig timlön för ditt arbete?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Nu är ju jag biolog och definitivt inte ekonomiskt kunnig, men t.o.m. jag kan ju räkna ut att rationella företag inte prissätter utifrån nån slags uppskattning av vad som är en rimlig ersättning för varan eller tjänsten, utan utifrån vad som långsiktigt bedöms generera bäst avkastning. Om ingen vill köpa min produkt till det pris jag anser vara 'rimligt' så har jag ju antingen fel produkt eller fel pris. Och om jag långsiktigt kan sälja en vara till ett högre pris än vad jag själv anser vara 'rimligt' är jag väl en idiot om jag inte gör det?

Att räkna ut ett pris baklänges utifrån en önskad månadslön rakt upp och ner känns inte så stabilt. Men det kanske kan fungera som en fingervisning för att komma fram till vilken inkomst ett visst pris skulle leda till vid någon uppskattad omsättning.

Allt beror ju på marknaden och konkurrensen - om din kund kan få produkten från någon annan till ett betydligt lägre pris så spelar det ingen som helst roll vad du anser vara ett rimligt pris.

Det är bara du som vet vad som är en rimlig ersättning för ditt jobb. Om det känns okej att få 2.000 kronor för fyra timmars arbete är det den ersättning du ska begära.

Kunden förväntar sig inte ett uppdrag som utförs på samma nivå som en professionell fotograf?
Nej, kunden är medveten om att att jag inte ligger på den nivån. Möjligtvis därför som jag fick förfrågan :) De kanske tänkte "Tillräckligt bra bilder men inte lika dyr som ett proffs". Eller bara "Nu ska vi komma billigt undan!"

Ett sätt kanske att göra ett pris mer fördelaktigt är att inte ta betalt per timma utan ha ett enhets pris, sen om jobbet tar 5min elller 5timmar spelar ingen utan det är samma pris.

Beror givetvis på vilket typ av jobb det är du ska utföra men en ide iaf.

Ett sätt kanske att göra ett pris mer fördelaktigt är att inte ta betalt per timma utan ha ett enhets pris, sen om jobbet tar 5min elller 5timmar spelar ingen utan det är samma pris.

Ett bra sätt att komma fram till ett enhetspris är att räkna vad varje timme kostar. Vilken timpenning man har behöver kunden inte veta. Kunden är intresserad av att veta vad den får, och till vilket pris. Det är ytterst sällan man känner till hur ett pris räknats fram när man köper något, men den som räknar fram priset bör ha någon form av modell för att sätta sitt pris.

Ja det var vad jag hade tänkt eftersom kunden verkar också vilja ha ett fast pris. Får väl räkna som att det skulle ta 1h för jag tror det blir ungefär det. Om det skulle ta 1h 30min så är ju inte det hela världen.

Du får ju dra bort ca 50% från dina 600 i skatter osv.. Så egentligen får du 300 kr.
Om man F-skattar blir det ungefär 50 procent i skatt m m, men gör frågeställaren det? För en A-skattare handlar det normalt om ganska mycket mindre.

Och om det nu bara handlar om en timmes jobb så är 600 kr efter skatt väldigt bra betalt, imho.

Om man F-skattar blir det ungefär 50 procent i skatt m m, men gör frågeställaren det? För en A-skattare handlar det normalt om ganska mycket mindre.

Och om det nu bara handlar om en timmes jobb så är 600 kr efter skatt väldigt bra betalt, imho.

Det handlar dock om minst två timmar, men sannolikt åtminstone tre (jag har uppskattat det till fyra timmar med tanke på uppdragets totala omfattning). Då blir 600 kronor efter skatt inte särskilt bra ...

Nej ingen F-skatt. Men det är ju bara själva fotograferingen som blir 1h. Som sagts så kommer det ju till resa, gallring och redigering. Så ja minst 3h kommer jag ju lägga totalt. Säkert mer!

Hej, jag lånar tråden lite.

Om jag har fotat ett event och lägger upp bilderna på min hemsida/blogg och sedan kontaktar en deltagare mig och frågar om han/hon kan få köpa en utskrift av en bild, vad ska jag ta betalt för en A4? A3? A2?

Jag har alldeles nyss gått ut gymnasiet där jag gick Fordon Transport, (men foto är mitt riktiga intresse) läste även foto 1, 2 och 3, fick A i samtliga fotokurser, mest pga av min tekniska kunnighet skulle jag tro (säg inte det högt). Jag vill jobba som fotograf, men med ena foten hemma på gården.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar