Advertisement

Annons

Hur mycket ska man ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ladyjenny

Avslutat medlemskap
Det är så att jag är "amatör" inom fotografering. Jag är inte grym men jag är inte heller dålig.
Jag har fått en del förfrågningar om att fotografera. Har fotograferat gratis innan för att få erfarenhet och för att få öva.

Nu känner jag däremot att det är dags att börja ta lite betalt.
Hur mycket ska jag ta tycker ni och hur många bilder ska ingå i priset?
Tack tacksamt emot alla tips ni har! Tex paketpriser och dylikt!

Det är svårt att höja priserna efter hand om du gör dig känd som en billig fotograf, å andra sidan får du säkert fler uppdrag och därmed erfarenhet.

Det är en svår balansgång. Jag tar alltid 3-5 gånger så mycket från folk jag inte är vänner. Vänner fotar jag också ofta gratis åt, bara det inte är för mycket jobbkaraktär över det.

Lycka till!

Nu känner jag däremot att det är dags att börja ta lite betalt.
Hur mycket ska jag ta tycker ni och hur många bilder ska ingå i priset?
Tack tacksamt emot alla tips ni har! Tex paketpriser och dylikt!
Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att räkna ut det. Och det funkar för alla jobb.

1. Hur lång tid tar det, inkl efterarbete och annat?
2. Hur mycket är en rimlig timlön för ditt arbete?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att räkna ut det. Och det funkar för alla jobb.

1. Hur lång tid tar det, inkl efterarbete och annat?
2. Hur mycket är en rimlig timlön för ditt arbete?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Och hur beräknar man punkt två ;-)

Och hur beräknar man punkt två ;-)
Det är egentligen inte så svårt.

1. Vad är en rimlig månadslön? Låt oss säga 30000 kr.
2. Hur många timmar i månaden är debiterbara? Där får man förstås höfta till. Men ett ganska vanligt mått bland frilansare är att en tredjedel av arbetstiden inte är debiterbar, den går åt till att hitta på och sälja in jobb, sköta bokföring och en massa annat. Låt oss säga 100 timmar i månaden, så blir det lättare att räkna.
3. Lägg på arbetsgivaravgifter, semester, pension och liknande. Det är i verkligheten nånstans 60-70 procent, men en vanlig avrundning i branschen är 50 procent.
4. Lägg på övriga kostnader: avskrivning på utrustning, eventuellt kontor osv. Det varierar förstås extremt mycket, men låt oss säga 10000 kr i månaden.
5. Kostnaderna är då 30000x1,5 plus 10000 kr, alltså 55000 kr. Delat med 100 timmar. 550 kr i timmen.

Men till syvende og sidst är ju både punkt 1 (tidsåtgång) och 2 (rimlig timlön) en förhandlingssak. Om man t ex är oerfaren när det gäller just den aktuella uppgiften får man kanske räkna med att inte kunna ta betalt för alla timmar man lägger ner (någon som är van hade gjort det snabbare). Eller justera timlönen. Är man å andra sidan känd och lite berömd kan man kanske debitera en mycket högre timlön.

Edit: Vill bara poängtera att räkneexemplet ovan är just ett räkneexempel. Man kan hamna på 300 kr eller 1000 kr också, beroende på vilka variabler man vill sätta in.

Det är svårt att höja priserna efter hand om du gör dig känd som en billig fotograf, å andra sidan får du säkert fler uppdrag och därmed erfarenhet.

Det är en svår balansgång. Jag tar alltid 3-5 gånger så mycket från folk jag inte är vänner. Vänner fotar jag också ofta gratis åt, bara det inte är för mycket jobbkaraktär över det.

Lycka till!

Jo, så gör jag med. Fotograferar alla jag känner gratis för att få erfarenhet. men nu har jag fått en del förfrågningar från människor jag inte känner och då vill man ju ta lite betalt. Man lägger ju ändå ner lite jobb på det.

Jag tycker att du skall skissa på en prislista där du tar en peng för själva fotograferingen (60 min) och sedan en annan prislista beroende på vad kunden vill ha - digitala bilder, pappersbilder, CD/DVD osv osv.

Bara för att börja någonstans så ta 300.- för själva fotograferingen. Priset avser 60 minuters plåtning. Ta sedan betalt för vad kunden beställer. Är det pappersutskrifter, ta 50.- för en 13 x 18 alt 15 x 21. Då skulle t.ex. en porträttfotografering med 5 st pappersbilder kosta

300.- + 250.- = 550.-

Någonstans måste du ju börja.

Googla runt lite bland medlemmarna på FS. Ganska många sätter ut sina prislistor på respektive hemsida. Du får snart en uppfattning var nivåerna ligger bland yrkesfotografer med studio ner till frilansare och seriösa amatörer.

Bara för att börja någonstans så ta 300.- för själva fotograferingen. Priset avser 60 minuters plåtning. Ta sedan betalt för vad kunden beställer. Är det pappersutskrifter, ta 50.- för en 13 x 18 alt 15 x 21.
Jag får väl då påpeka att det för mig är självklart att man tar betalt för papperskopior osv, utöver den nedlagda arbetstiden enligt uträkningen tidigare. Den förutsatte att bilderna levereras som t ex jpg-filer via mejl.

Jag kanske var övertydlig och det var inte meningen att sätta näsan i vädret.

Sedan kommer dilemma nummer två. Om du skall lämna digitala bilder till kunden. Hur prissätter du dessa? Där har du variabler såsom

JPEG/TIFF (RAW är excluderat eftersom det formatet är ditt negativ)
Upplösning
Ev komprimering
Hur kommer kunden att använda bilden? Publicering?
Risk för att kunden redigerar bilden så att jag som fotograf inte "vill stå" för slutresultatet.

Jag har inget facit men det är ändå faktorer som du måste beakta i din prislista.

Sedan kommer dilemma nummer två. Om du skall lämna digitala bilder till kunden. Hur prissätter du dessa? Där har du variabler såsom (...)
Har du redan fått betalt för det arbete du lagt ned kan jag inte förstå hur de andra variablerna skulle påverka priset. (Förutom att det kan vara rimligt att ha olika priser för privatpersoner respektive kommersiella kunder.)

I vilken utsträckning kunden får redigera bilderna måste regleras i avtal, men påverkar knappast priset.

Min tanke är, att du fotograferar 1 timme och det kostar t.ex. 300.- Kunden får inget (ännu) Kunden vill ha digitala bilder i en viss upplösning i ett visst format. Då kikar du i din prislista ungefär som om du skulle sälja pappersbilder och har tillslut ett komplett pris för ett visst jobb som du lämnar till kunden.

Jag säljer inte för samma pris en porträttfotografering där kunden i ena fallet får ett album med 8 bilder och i det andra fallet en CD med högupplösta TIFF filer.

Jag säljer inte för samma pris en porträttfotografering där kunden i ena fallet får ett album med 8 bilder och i det andra fallet en CD med högupplösta TIFF filer.
Att man tar betalt för pappersbilder och liknande är vi överens om. Fast jag förstår inte hur upplösningen eller formatet (inom rimliga gränser) på en elektronisk leverans skulle påverka priset.

Snart har ingen möjlighet att ta betalt eftersom "alla" enligt Nordiska Muséets nya projekt "är en fotograf"! Det karga sanningen är att fotograf som yrke är på utdöende. Det finns för många av oss (Enligt N.M.; Alla). ;=)

Snart har ingen möjlighet att ta betalt eftersom "alla" enligt Nordiska Muséets nya projekt "är en fotograf"! Det karga sanningen är att fotograf som yrke är på utdöende. Det finns för många av oss (Enligt N.M.; Alla). ;=)
"Alla" kan laga mat. Anser du att kock är ett yrke på utdöende?

30 kkr i månaden är ju hyfsat hög lön, skulle jag vilja påstå....
Man kan utgå från vilken månadslön man vill i min kalkyl. Vad man tycker är "hyfsat hög" lön är förstås individuellt. Om jag minns rätt ligger medellönen (för alla yrken, alltså) i Sverige nånstans runt 28000 kr.

Senast ändrad:
"Alla" kan laga mat. Anser du att kock är ett yrke på utdöende?

Det kanske var lite drastiskt ! Jag ville bara väcka en tanke! Helt klart är ju att de som nu livnär sig på fotografering eller andra konstnärliga yrken kommer att få svårare och svårare att kunna livnära sig enbart på detta. Ju fler vi blir som ska dela på "kakan" desto mindre bitar får var och en? Jag har varit musiker (hel och deltid) under de senaste 25 åren och där är utvecklingen tydlig! Gagerna går stadigt ned för det stora flertalet eftersom arrangörerna kan välja och vraka i och med det stora utbudet. Många unga musiker som vill framåt ställer i för hög utsträckning upp gratis för att synas och eventuellt bli kända och framgångsrika. Detta kända faktum för arrangörerna inom branchen utnyttjas flitigt och det blir bara värre och värre. Jag ser samma utveckling inom andra konstnärliga brancher! Det som skulle behövas var att fler satte ned foten och helt enkelt vägrade ställa upp på att utnyttjas? Problemet är ju att ingen vill utmärka sig och eventuellt bli "svartlistad" så att chanserna till ett eventuellt genombrott spolieras!
När det gäller just kockar som du tog som exempel i ditt svar så är ju just mat något livsnödvändigt och kockar kommer ju alltid att behövas i motsats till kanske fotografer? Sedan lagas det ju iofs ganska mycket mat i de egna hemmen nuförtiden och då inte enbart husmanskost? Dessutom alla dessa matprogram som visar hur enkelt du själv kan laga restaurant mat? För att inte tala om färdigmat direkt från butiksdisk?
Detta lät ju väldigt gnälligt men som jag ser det så är denna utveckling tyvärr kommer att fortsätta! Något som jag kan skriva under på i alla fall är "Ju fler kockar desto sämre soppa". ;=)

Ursäkta om jag frångick det egentliga ursprunsämnet egentligen!

Senast ändrad:
Jag ska ta betalt för första gången för ett litet fotojobb. Tänkte höra era tankar om det hela.

Det gäller en gruppbild samt mingelbilder under ca 1h. Kunden gillar andra bilder jag tagit (dock var de inte exakt samma sorts bilder som detta jobbet). Jag kommer lägga ner minst lika mycket tid på gallring och efterbehandling. Hade tänkt lämna över de bilderna som jag blir nöjd med vilket kan variera. Eventuellt sätta någon gräns. Sedan hade jag tänkt lämna över jpeg-bilderna i full upplösning så de kan göra vad de vill med dem. Funderar på att ta ca 600:- för allt (inklusive resan på några mil, slitage m.m.)

Vad tror ni om det? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar