Advertisement

Annons

Hur mycket ska man ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ladyjenny

Avslutat medlemskap
Det är så att jag är "amatör" inom fotografering. Jag är inte grym men jag är inte heller dålig.
Jag har fått en del förfrågningar om att fotografera. Har fotograferat gratis innan för att få erfarenhet och för att få öva.

Nu känner jag däremot att det är dags att börja ta lite betalt.
Hur mycket ska jag ta tycker ni och hur många bilder ska ingå i priset?
Tack tacksamt emot alla tips ni har! Tex paketpriser och dylikt!

Det är svårt att höja priserna efter hand om du gör dig känd som en billig fotograf, å andra sidan får du säkert fler uppdrag och därmed erfarenhet.

Det är en svår balansgång. Jag tar alltid 3-5 gånger så mycket från folk jag inte är vänner. Vänner fotar jag också ofta gratis åt, bara det inte är för mycket jobbkaraktär över det.

Lycka till!

Nu känner jag däremot att det är dags att börja ta lite betalt.
Hur mycket ska jag ta tycker ni och hur många bilder ska ingå i priset?
Tack tacksamt emot alla tips ni har! Tex paketpriser och dylikt!
Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att räkna ut det. Och det funkar för alla jobb.

1. Hur lång tid tar det, inkl efterarbete och annat?
2. Hur mycket är en rimlig timlön för ditt arbete?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att räkna ut det. Och det funkar för alla jobb.

1. Hur lång tid tar det, inkl efterarbete och annat?
2. Hur mycket är en rimlig timlön för ditt arbete?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Och hur beräknar man punkt två ;-)

Och hur beräknar man punkt två ;-)
Det är egentligen inte så svårt.

1. Vad är en rimlig månadslön? Låt oss säga 30000 kr.