Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska man sälja bilderna för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ethiona

Avslutat medlemskap
hej! jag funderar att försöka sälja mina bilder till olika ställen, tidingar med mera. Men jag undrar hur mycket ska man sälja en bild för?

Sälja bilder!

hej! jag funderar att försöka sälja mina bilder till olika ställen, tidingar med mera. Men jag undrar hur mycket ska man sälja en bild för?

Hejsan!

Beror ju på vilka bilder/ typ av bilder du vill sälja?

Att bara sälja bilder är inte det lättaste idag, kollade på dina bilder och tycker du borde kontakta något bokförlag för att sälja och göra omslag för dem, för du verkar ju tycka det är kul att jobba i ps. Priset för varje "gjord" omslag måste du oftast förhandla med den aktuella köparen, men för att få in en fot så kanske du måste visa den tilltänkta köparen ett förslag på den bild dom är ute efter.

Om du tar och vill sälja nyhetsbilder så är det bara köpa en polisradio och vara först på platsen, sedan leverera bilderna först av alla till den berörda tidningen för att få sälja.

Arkivbilder kan man också sälja, men då skulle du först lägga upp en sida med olika bildinnehåll, gärna rena bilder som är bättre än en vanlig vardagsbild, lägg gärna upp några tusen bilder eller gå med i en bildbyrå.

Själv "lever jag på" att göra olika fotouppdrag, mest för några stora företag men även privatpersoner och bröllop, jag säljer en del arkivbilder också men tycker oftast inte man får så bra betalt som man vill/behöver för dessa, är själv medlem i SFF Svenska fotografers förbund, dom har rekomenderade priser, men det är väldigt svårt att få ut dom summorna som dom rekomenderar, men det är ju ett bra riktmärke, för ska man leva på det och betala skatt,moms och sociala avgifter så måste man kunna ta betalt för dina bilder annars kan ut inte ta ut någon lön.

Du måste till att börja med kolla om någon är intresserad, sedan måste du skaffa F-skattesedel om du börjar sälja bilder eller förhandla med köparen att dom betalar in skatter och sociala avgifter åt dig.

Hoppas du "fick mer kött" på benen? kolla på min hemsida arkivbilder http://ricke.picturo.se/buyer/pricelist.htm klicka på standardprislista så ser du det rekomenderade priset för arkivbilder, för att få sälja lite bilder så har jag satt ett eget pris på 995kr/bild exkl.moms oavsett hur den ska publiceras. ( dock får de bara publ. den en gång för det priset )

Lycka till!

Mvh Ricke
www.ricke.nu

Om du tar och vill sälja nyhetsbilder så är det bara köpa en polisradio och vara först på platsen, sedan leverera bilderna först av alla till den berörda tidningen för att få sälja.

Det är inte riktigt sant! Man måste ha en jävla massa utrustning
och så måste man helst ha kontakt med nyhetsbyråar som har förtur till att sälja bilder!

och så måste man helst ha kontakt med nyhetsbyråar som har förtur till att sälja bilder!

Du behöver ju inte ha en jäkla massa utrustning för att ta en nyhetsbild, utan man kommer ju långt med en kamera och optik, sedan beror ju på om det är en lokaltidning du säljer till bilder till så behöver man inte gå via en nyhetsbyrå, men visst ska man sälja till de större tidningarna så måste man nog gå den vägen.

Jag har sålt många nyhetsbilder både från bränder, olyckor och där det hänt saker och kontaktat lokaltidningarna direkt utan nyhetsbyrå.

Mvh Ricke

Senast ändrad:

Njae, jag har ryggsäcken med, tar bilder och säljer till såväl lokalpress som kvällsblaskor och även TV kan gå.

Gå genom bildbyrå har jag främst gjort vid fotografering av sport-arrangemang.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar