Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska man fakturera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom Silver

Ny medlem
Hej jag har en fråga!

Aftonbladet har laddat ned en bild från min sida som man använt på sin webbsida i 2 dagar och även i pappersupplagan i 1 dag. Det var en akut bild och jag fick ett mejl att de vill att jag ska skicka en faktura.
Nu undrar jag hur mycket man ska ta betalt.

Mvh Tomas

Nja det var en händelse mitt i natten och dom försökte få tag i mig vi mejl och telefon, men jag låg och sov, så då kunde dom inte vänta utan använde bilden och skickade mig ett mejl att jag kan fakturera aftonbladet för min bild.

Bildstöld tycker jag inte att det är frågan om eftersom de har försökt att kontakta dig före.
Fakturera som för arkivbild enligt dagspresslistan, lite drygt 700 vill jag minnas.
Eller fråga vad de tycker det var värt, nog tycker jag de har varit ganska generösa när jag har gjort något jobb åt dem.

Enligt BLFs nya pressprislista skall du debitera 750:- för bild som gått i tryck och digitalt media.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar