Annons

Hur mycket ska jag ta betalt? Och kan jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått erbjudande om att fota ett borgerligt utomhusbröllop i vår - en bekants bekant. Har nyligen gått ut skolan som främst innehöll journalistik, men även en del foto. Nu jobbar jag på ett magasin som reporter, men fotar en del åt tidningen också - även rena fotojobb. Känner mig dock inte "proffessionell" - kan jag ta jobbet ändå? Vill ju ha erfaranheten... Tänk om jag misslyckas? Har ingen höjdarkamera heller - Nikon D50 med extern blixt och standardobjektiv - duger det? Det funkar ju för tidningen? Hur mycket bör jag ta för jobbet? De vill att jag plåtar under vigseln, uppställda bilder efteråt på paret och familjen och sedan mingelbilder på gästerna på mottagningen, sedan vill de ha bilderna grundredigerade på en CD (jag får inte rättigheterna) och kanske några extra redigerade för förstoring. Jag är inte kung på redigering heller, men kan skapligt. Vad tycker ni? Kan jag ta det?
 
re: utrustning

Som en amatör med några få bröllop och dop på min lista av uppdrag så känns det som om du har en mycket bra orsak till att köpa nya fotoprylar :)

Under cermonin behövs det ljusstarka objektiv med öängre räckvidd. Blixt undanbedes i dessa sammanhang.

Jag plåtade bröllopen på filmtiden och använde då både svart-vit och färg. Använde då 50/1.4, 85/1.8 och 180/2.8 fast optik.

Bilderna på dopen togs med samma optik och D70s som har ungefär samma prestanda som D50 och den räckte inte till då det inte blir bra bilder då jag skrivar upp ISO. Ett utmärk orsak till att köpa ett nytt kamerahus.
 
finns det risk för att brudparet tror att de anställer en proffsfotograf (du jobbar ju ändå som fotograf fö en tidning har de säkert hört)? är du säker på att brudparet är införstått med ungefär vilken nivå du kan leverera på?

ps
jag hade aldrig nånsin tagit jobbet med den utrustning du har, möjligtvis om alternativet hade varit ingen fotograf alls men absolut inte i konkurrans med en annan fotograf
ds
 
Har ni några rekommendationer för vad jag bör köpa för nytt hus och objektiv? Jag har verkligen inte mycket pengar... Jag har ännu inte svarat paret, men jag ska självklart förklara att jag är ny i yrket - och ta betalt därefter.
 
Har ni några rekommendationer för vad jag bör köpa för nytt hus och objektiv? Jag har verkligen inte mycket pengar... Jag har ännu inte svarat paret, men jag ska självklart förklara att jag är ny i yrket - och ta betalt därefter.

D90 + 50mm 1,4... känns rätt givet från min sida i alla fall...
sen bygga från det beroende på hur mkt pengar man har...
 
Ny i yrket förvisso, men du har ju ingen relevant utrustning!!! Du skall fota ett "Once in a life time" och har ingen erfarenhet av bröllpsfotografering och bristande utrustning. Föreslå personerna att de anlitar en erfaren fotograf som du kanske kan få gör sällskap och lära dig lite.


Har ni några rekommendationer för vad jag bör köpa för nytt hus och objektiv? Jag har verkligen inte mycket pengar... Jag har ännu inte svarat paret, men jag ska självklart förklara att jag är ny i yrket - och ta betalt därefter.
 
Du skriver själv att du läst journalistik och foto och nu jobbar för en tidning.
Antar då att du kan din kamera och kan fotografera manuellt.
Då tycker jag att du kan först köpa text en Sigma 18-50/2.8. Kostar ca 4400 kr.
Sen är det upp till fantasin. Dagens bröllopsfoton är mkt mer av en dokumentation än förr i tiden.
Att de andra rekommenderar en ny kamera är bara bullsh#t. Den är tillräcklig. Dessutom är det utomhus så det är mer fritt fram att fotografera och de som utför vigselakten brukar ta pauser för fotograferandets skull. Annars tar man efterhandsbilder.

Det är långt fram till bröllopet så ut med en kompis som kan agera som statist och fotografera utomhus för att lära känna problem som kan uppstå.
Rättigheterna tycker jag inte du ska avstå. Dela då istället med dig. Så gör jag. De får göra som de vill med mina foton så länge jag får göra vad jag vill också.

Se till att brudparet förstår att du inte fotograferat bröllop innan och visa upp bilder som du tagit innan.

Ta typ en tusenlapp eftersom det är en typ av träning. Kan vara värt för brudparet som inte har råd att anlita en fotograf för 6 tusen men heller inte vill att en gästa ska bli upptagna bakom en lins och missa härligheten.

/Stefan
 
Tack för tipsen! Jag har givit dem hela historien, så de vet min nivå, men att jag gärna gör det billigt om de inte vill anställa ett proffs! Något tips på pris i såfall? Jag funderar på att köpa upp mig i vilket fall, och fast 50 har jag hört på många håll. Om jag ska köpa tex D90 och 1,4 50 mm - bör jag satsa på nya grejer? Dumt att köpa via nätet?
 
Tack Stefan för tipset! Jag har ju tid att öva och ev köpa nytt. Svårt att veta vem man ska tro på när det gäller utrustning - har inte råd att satsa stenhårt då det inte är min huvudsysselsättning, men vill såklart bli bättre och proffsigare med tiden! Jag skrev också till paret att det jag är bäst på är reportagefoto och om de vill ha det mer stelt och med perfekt ljus a la studio är jag inte bästa valet.
 
Aha visste inte att du hade ett sådant. Är det ett fast 3.5?
Jo, jag tycker att det räcker isåfall. Särskilt eftersom det ska vara utomhus. Du lär nog inte ha så stor bländaröppning ändå om det är fullt solken.

Glöm inte att blixten kan vara bra utomhus för att lätta upp skuggor om det är skarpt ljus.

När du ska ta de mer stilrena porträttfotona kan det vara bra att köpa en reflektor. Inte så värst dyra.

/Stefan
 
Nej det är inget fast, det är 18-70... Blixt utomhus är såklart bra! Jag var inte så orolig för utrustningen innan jag skrev här, mer för min egen prestation... Nu är jag orolig för båda, men lite mindre tack vare dig!
 
Har ni några rekommendationer för vad jag bör köpa för nytt hus och objektiv? Jag har verkligen inte mycket pengar... Jag har ännu inte svarat paret, men jag ska självklart förklara att jag är ny i yrket - och ta betalt därefter.


Varför inte en begagnad D80 om du har dåligt med pengar och inte kommer utnyttja filmfunktionen.

Om jag hade varit i dina kläder, hade jag bara tagit en summa som täcker resekostnader och sedan förberett dem på att du inte är en professionell bröllopsfotograf. Men att du sedan gör ditt bästa och förhoppningsvis blir brudparet nöjda och de kanske rekommenderar dig för andra.

Men det är bara mina funderingar.

Mvh Christian
 
Aha visste inte att du hade ett sådant. Är det ett fast 3.5?
Jo, jag tycker att det räcker isåfall. Särskilt eftersom det ska vara utomhus. Du lär nog inte ha så stor bländaröppning ändå om det är fullt solken.

Glöm inte att blixten kan vara bra utomhus för att lätta upp skuggor om det är skarpt ljus.

När du ska ta de mer stilrena porträttfotona kan det vara bra att köpa en reflektor. Inte så värst dyra.

/Stefan

Det är väl AF-S 18-70/3,5-4,5G som avses antar jag. Ljusstyrkan är nere på 4,5 vid 50 mm som är en brännvidd som tipsas om här. Vid 35 mm är den 4,2.
 
Du skriver själv att du läst journalistik och foto och nu jobbar för en tidning.
Antar då att du kan din kamera och kan fotografera manuellt.
Då tycker jag att du kan först köpa text en Sigma 18-50/2.8. Kostar ca 4400 kr.
Sen är det upp till fantasin. Dagens bröllopsfoton är mkt mer av en dokumentation än förr i tiden.
Att de andra rekommenderar en ny kamera är bara bullsh#t. Den är tillräcklig. Dessutom är det utomhus så det är mer fritt fram att fotografera och de som utför vigselakten brukar ta pauser för fotograferandets skull. Annars tar man efterhandsbilder.

Det är långt fram till bröllopet så ut med en kompis som kan agera som statist och fotografera utomhus för att lära känna problem som kan uppstå.
Rättigheterna tycker jag inte du ska avstå. Dela då istället med dig. Så gör jag. De får göra som de vill med mina foton så länge jag får göra vad jag vill också.

Se till att brudparet förstår att du inte fotograferat bröllop innan och visa upp bilder som du tagit innan.

Ta typ en tusenlapp eftersom det är en typ av träning. Kan vara värt för brudparet som inte har råd att anlita en fotograf för 6 tusen men heller inte vill att en gästa ska bli upptagna bakom en lins och missa härligheten.

/Stefan

Ang kameran:
Kan bara hålla med!
Ja, resten är bra skrivet också...


Det måste inte vara "superbt brusfria" bilder, bara dom inte är felexponerade.
Just exponeringen måste du sätta, så inte en (evt vit?) brudklänning blir "bara vit" och utan detaljer/struktur...prova och se till du lär dej hitta rätt där.

Har fotat (analoga) bröllop typ ett 25-30 tal, och några få digitala, både med och utan blixt och det har blivit mkt bra (mkt nöjda brudpar) undantaget en gång med dubbelexponerad film (inte dom viktigaste bilderna som tur var) och en "fel ISO-diafilm, långt värre...

Ett enbensstativ är klockrent om du inte vill köra trebent, och lägg tex fokus på ena av paret 'per bild' när du har klent ljus, typ vid vigseln.Blir ofta snyggt och bakgrundsoskärpan kan då minska lite av evt "brusintryck".
Kör inte på 1600 bara...

Att kunna fota med 400-800 ISO digitalt och ha viss redigeringsmöjlighet är ju nästan som en dans på rosor mot att köra 400/800-film...

Givetvis måste du göra klart din "nivå" för paret och absolut testfota i den miljö (eller liknande) som det kommer att äga rum i.

Och ta massa bilder när du testar, på 400-800 ISO, så ser du själv ifall du tycker det blir tillräckligt bra för att du ska våga stå för det.

Annars, låt bli, och träna tills nästa erbjudande kommer!
 
Helt rätt. Ja, 4,2 är ju ingen hit... Hm...

Mitt senaste bröllop i år utomhus var alla utom ett motiv taget med bländare på över 5.6. Det motivet jag hade på 2.8 var där buketten ligger på marken och brudparet långt borta så får man en fin bouquet (eller hur det nu stavas och uttalas, hehe). Man fotar nära buketten med stor bländaröppning!

Så stor bländaröppning är guld värd för litet skärpedjup och fotografering i dunkel miljö. Tyvärr blir det svårare att få skärpan riktig grym och då måste man nog ha ett dyrt objektiv med bländaröppning, typ 50/1.4 för 4700, men då tycker jag ett 18-50/2.8 har bättre flexibilitet.

Föresten, mitt första bröllop hade jag en Canon 400D med superzoomen 18-200/4.5-6.3 och en billig extern blixt Nissin Di622. Fotograferade i en kyrka, utomhus för porträtt och sen mingel i en stor lokal.
Alla parter blev nöjda! Och då hade jag ingen erfarenhet överhuvudtaget. Bara en glad amatör ;)

/Stefan
 
Skönt att höra! Jag tror att de kommer välja ett proffs, men jag önskar ju få liknande uppdrag i framtiden, så det är super med alla tips och pepp - så kanske jag faktiskt sätter igång och övar och funderar på ny utrustning redan nu!
 
tycker du har lite konstiga råd där rommel
ang ny kamera, oavsett om D50 duger eller inte tycker jag det är fruktansvärt oproffsigt att ta ett sånt jobb utan att ha minst ett extrahus.... har själv haft tre separata hus kruppa på bara typ 40 000 bilder totalt mellan alla tre (mer eller mindre mitt fel men hur som helst har de kruppat)... skulle aldrig ge mig ut på ett paying gig med bara ett hus...

sen ang att du brukar använda 5,6 eller mindre, udda sätt att fota bröllop tycker jag... brukar man inte vilja isolera sina motiv i porträttsammanhang?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.