ANNONS
Annons

Hur mycket ska jag ta betalt från skivbolag/management

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Hej!

Jag har varit och plåtat några artister i samband med deras tour och efteråt så skickade jag bilderna till deras skivbolag och management. Nu har dom bestämmt att dom ska trycka merchandise (tröjor och liknande) av en av mina bilder och vill köpa alla rättigheter till just den bilden..

Jag frågade hur många tröjor det skulle tryckas vilket jag tycker är en viktig faktor i hur mycket betalt jag ska ha. men då svarade dom att "kontraktet vi skickar till dig är för att köpa alla rättigheter så att vi kan göra vad vi vill med bilden, trycka om den när vi vill"

Detta är ett engelsk management som heter Raw Power Management och har hand och väldigt många stora band så pengar har dom nog.

Frågan är. dom ska köpa ALLA rättigheter till min bild. hur mycket ska jag ta? Jag gick in på Sveriges fotografers hemsida och tittade men där står det bara om affischer och liknande plus att där är det per hur mycket som ska tryckas upp!

Snälla hjälp mig! Är det annorlunda i UK med priser och sånt.
Jag vill inte skrämma iväg dom och ge ett hutlöst högt pris för detta är en grym chans för mig att synas!

Med Vänliga Hälsningar,
Fredric Johansson
fredricjohansson.se

jag tror det är bättre att du kontaktar sf eller blf för här kommer du bara få till svar hur många timmar det tog att ta bilderna o sedan gånga det med en sketlön. Självfallet ska du ha betalt för vad bilden ska användas till därför finns det prislistor för sådant.

Jag vill inte skrämma iväg dom och ge ett hutlöst högt pris för detta är en grym chans för mig att synas!

De vill köpa ALLA rättigheter, förmodligen då ha ensamrätten också. Ditt namn kommer synas på exakt NOLL ställen, för de kommer inte ange dig som fotograf någonstans när de publicerar bilden.

Hugg i ordentligt du, eller ge ett lågt bud men villkorat att de då ger dig si eller så många uppdrag inom säg ett år eller liknande. Men jag tror mer på att hugga i ordentligt.

De vill köpa ALLA rättigheter, förmodligen då ha ensamrätten också. Ditt namn kommer synas på exakt NOLL ställen, för de kommer inte ange dig som fotograf någonstans när de publicerar bilden.

Hugg i ordentligt du, eller ge ett lågt bud men villkorat att de då ger dig si eller så många uppdrag inom säg ett år eller liknande. Men jag tror mer på att hugga i ordentligt.

men typ 10 000 - 15 000 ? är det rimligt? eller kommer dom bara skratta och säga nej

om dom bara vill trycka t shirt så begränsa användningsrätten till det bara om dom inte vill betala bra för bilden. Är det en riktigt bra bild? vad tror du själv den kan användas till? Vissa bilder kan vara värda hur mycket som helst så om jag vore dig så kontakta sf/blf o visa bilden o fråga dom hur du ska göra. Min erfarenhet utav kunder som inte vill betala för sig blir sällan några mer uppdrag eller mer köp o man tror att om man ger det billigt så ska man få mer uppdrag men det blir sällan så. Är du bra o har bra bilder så behöver du inte köra röda kors priser utan ta rätt betalt.

Nej utan dom kontaktade mig och sa att dom ville trycka tshirts av min bild...och nu frågar dom vad jag vill ha i betalt

Personligen, och här kommer jag säkert att få mothugg, skulle jag fundera kring hur stor chans jag skulle ha att sälja bilden i andra sammanhang och hur kul det vore att själv kunna använda bilden och låta det påverka mitt pris.

Att fråga hur mycket de brukar betala för bilder med de aktuella villkoren kan väl aldrig vara fel.

Det är viss skillnad på att göra ett uppdrag och att sälja en arkivbild.

oj har 750 kr mannen svarat?
du har alltid hävdat att ta x pris timmen går tid medans jag alltid sagt tag betalt efter vad bilden ska användas till. Det finns prislistor för sådant att du har 750 kr i din tabell bara oavsett om vart,till vad,hur länge osv bilden säljs till:prislistorna tar hänsyn till tex
hur många t-shirt som bilden får användas till
priset är olika om bilden används till omslag,heluppslag,liten bild,web bild,upplaga osv

Men det prislistorna aldrig tar hänsyn till är hur känd duktig du är, om bilden är super unik har ett stort värde då gäller det att FÖRSTÅ värdet på sin bild annars blir man avplockad bilden för en sketsumma som tex 750kr.

oj har 750 kr mannen svarat?
du har alltid hävdat att ta x pris timmen går tid medans jag alltid sagt tag betalt efter vad bilden ska användas till. Det finns prislistor för sådant att du har 750 kr i din tabell bara oavsett
Nu hittar du på. Och du får gärna fantisera och inbilla dig saker om ditt eget liv, men när du påstår att jag säger saker som jag inte säger blir jag lite irriterad.

Jobbar man på uppdrag tar man normalt betalt per timme. Hur mycket man ska ha per timme är förstås en annan fråga.

Säljer man en bild tar man givetvis så mycket betal som man kan. Det är helt enkelt en förhandlingssak mellan säljare och köpare. När det gäller dagspress är det dock mycket sällan lönt att förhandla, där finns ett standardpris på 750 kr som bygger på ett bindande avtal.

Nu hittar du på. Och du får gärna fantisera och inbilla dig saker om ditt eget liv, men när du påstår att jag säger saker som jag inte säger blir jag lite irriterad.

Jobbar man på uppdrag tar man normalt betalt per timme. Hur mycket man ska ha per timme är förstås en annan fråga.

Säljer man en bild tar man givetvis så mycket betal som man kan. Det är helt enkelt en förhandlingssak mellan säljare och köpare. När det gäller dagspress är det dock mycket sällan lönt att förhandla, där finns ett standardpris på 750 kr som bygger på ett bindande avtal.

avtal mellan vilka? Att aftonbladet inte vill betala mer än 750 kr bild så är det en anledning att inte sälja till dom. Bättre att sälja bilden till dom ger betydligt mer än dom. Jag har tex sålt bilder till omslag o heluppslag o då har priserna legat mellan 2800-4800kr. Jag antar att din förra arbetsgivare skulle betala 750 oavsett vad bilden ska användas till. I varenda tråd så hävdar du att man ska ta 750 kr x timmar stämmer inte det? jag har ifrågasatt det förut oxå. Om någon lyckas ta en bild på en kändis på fel kvinna så skulle det vara betydligt mer värt än 750 kr eller hur? men går du till aftonbladet så får du hoppas på att bli årets bild för att få en större summa som fortfarande är en skitsumma för vad bilden egentligen är värd.
Att det finns special avtal mellan tidning/bildbyrå är ingen nyhet fanns för länge sedan när Jack var bildchef på scanpix men det innebär inte att man behöver ta det. Så vad ska du vara irriterad för? Fattar inte varför du alltid backar aftonbladet har du aktier där :)

En möjlighet för TS att komma åtminstone i rätt område med sitt pris är att ta hjälp av en kompis med företag: låt kompisen skriva ett brev till bandets manager, och be att få köpa rättigheterna till en låt, att användas till reklam för företaget i evig tid.

Din kompis lär få svar, och om de nämner ett belopp kan du börja dina funderingar med utgångspunkt från det beloppet. Jag tror inte att du kan begära samma summa för din bild som bandets manager lär vilja ha för en låt, men jag gissar att du kan ta 20-50% av beloppet.

Mellan dagspressen och BLF. Och det innebär i praktiken att dagstidningar (iaf de större) normalt håller sig till de nivåerna även om säljaren inte är medlem i BLF. Har man mycket speciella bilder kan man givetvis förhandla till sig bättre arvode, men man bör aldrig acceptera mindre än 750 kr.

Vad Aftonbladet har med saken att göra förstår jag inte, det är nog du som har nån konstig hangup på den tidningen.

Att jag bli irriterad beror, som jag skrev, på att du påstår att jag sagt saker som jag inte sagt.

Bud

Varför inte be skivbolaget lägga ett bud på bilden, samt de friköpta rättigheterna.
Eventuellt lämnar de de ett bud som påvisar nivån.
Finns det möjlighet att finna andra fotografer som sålt till bolaget, referenspersoner att fråga?

antal & pris

Jag hade försökt ställa ditt pris på bilden i relation till antalet T-shirts och priset på dessa.

Vad är T-shirten värd utan din bild? Kanske 50,-
Med din unika bild? Kanske 250,-
På 100 tröjor bidrar din bild med en vinst på 20 000,-

50% av den kakan vore väl lämplig ersättning för rätten att använda din bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar