Annons

Hur mycket ska företaget betala för fri användning av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

fkl

Aktiv medlem
Hej på er!

Blev så förvirrad av alla priser som jag letar mig igenom - så jag frågar er här!

Jag har en kund som jag fotat produktbilder åt...jag har tagit betalt per timme jag fotat, samt för de timmar jag jobbat med bilderna.

Nu visar det sig att de ska använda bilderna till fler saker än de sagt från början + vill kanske använda bilderna i flera år...

Är det bättre om jag säljer bilderna till dom helst, än att de ska betala varje gång de ska använda bilderna!

Bilderna kommer att användas i broschyr, på internet och antagligen i en katalog i Tyskland.

Vad skulle ni ta för detta?
Jag vill inte vara för billig - men absolut inte ge något hutlöst högt pris heller!

Jag har kollat både sff's lista och blf - men får inget bra svar!

Ska det ingå någon användning alls i den timpengen jag tar?

Skriv praktiska tips och råd - och gärna priser!

Tack!

Nu är ju inte jag nått proffs, men det uppdrag du fick först har de väl betalt dig för? Det som tillkom efter övernskommelsen måste ju bli extra betalt för!

mvh
Johan

Ta skäligt betalt baserat på hur stort jobbet var, hur stora upplagor och hur länge de vill ha de fria rättigheterna för bilderna.

Om det var ganska många timmar som du fakturerar för kan du ju överväga att klumpa ihop de fria rättigheterna i en multipel. Dvs ditt arvode x4, x5 eller mer.. Allt beroende på antal år, om de ska ha ensamrätt etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar