Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket påverkar läs/skriv hastigheten på minneskortet egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

geggakloss

Medlem
Hej allihopa

Jag har precis beställt en Dynax 7D, och den lär väl inte komma förrän efter påskhelgen. Men jag måste ju skaffa ett minneskort till kameran också...

Jag har svårt att hitta information om hur stor roll det i praktiken spelar med ett snabbare minneskort.
Som jag har förstått det så kan man ta upp till 15 bilder i stöten även med ett långsamt minneskort, då det interna buffertminnet används först. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle behöva ta längre serier än så, men man vet aldrig.

Sedan förstod jag från dpreviews recension att det kan ta lite längre tid att starta upp kameran och att bläddra mellan bilder. Det är inte nödvändigtvis jätteviktigt för mig heller.

Jag frågade Konica-Minoltas support igår, men deras svar var att jag behövde det snabbaste minneskortet jag kunde hitta för annars fanns det risk att det blev ryckig bild när jag filmade (går väl inte att göra med dSLR ?!)

Jag har tänkt köpa minneskort i storleksordningen 2GB-4GB så det är rätt stor prisskillnad.
Frågan är som sagt om jag som glad amatör kommer att lida av ett långsamt minneskort.

Glad Påsk!

/Jesper
 
Du kommer bara att lida av det om du tänker ta många bilder i tät följd. Kör du JPEG kan du ta långt mer än 15 innan bufferten är full (beroende på kvalitet). Oavsett hur slött minneskort du har kan du ändå skjuta av 9 bilder i RAW-format, och det har alltid räckt för mig. Sen får kameran hålla på och skriva en stund (en minut eller mer om bufferten är full och minneskortet trött), men det har aldrig stört mig i praktiken, man kan ju fortsätta fotografera som vanligt under tiden.
 
Tack så mycket för hjälpen båda två!

Jag köpte ett billigt Sandisk 4GB för 1100:-
Om jag sen känner att jag behöver ta längre bildserier så kan jag ju alltid skaffa ett litet, men snabbt kort senare.

/Jesper
 
Ja, ska jag vara helt ärlig så har jag inte fått kortet i hand ännu. Jag har bara beställt det...så det finns ju fortfarande möjligheten att kortet helt plötsligt inte går att få tag på till det priset, och jag tvingas köpa ett dyrare...

Men två olika butiker här i uppsala listar Sandisk 4GB (okänd hastighet) för 1120:-

http://www.alinasystem.se/
http://www.acp.nu/

/Jesper
 
Här finns en länk till en mätning på olika kort:

http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp

Det långsammaste sandisk-kortet ligger på 10-11 sek för en RAW bild medans det snabbaste ligger på 1.65 sek så nog är det skillnad. Frågan är bara om du kommer att utnyttja den.

Jag kommer definitivt att satsa på snabba kort. Den gången jag behöver ta en snabb bildserie kommer jag att ångra mig annars.
 
Ska man bara ha ett (sorts) kort, så är det kanske bra med ett snabbt, men planen att ha ett stort långsamt "vardagskort" för att sedan kanske utöka med ett till snabbare är nog inte alls dum.

Jag har ett 512MB "räserkort" och ett 2GB-kort som visade sig vara riktigt segt, och för mig duger den kombinationen utmärkt. Det är sällan jag har behov av den högre hastigheten, och om jag har det, så vet jag om det innan.
 
Jag kan rekomendera att man har två mindre kort i stället för ett monster-kort!

Då kan man ta det ena kortet fullt, stoppa in det i sin kortläsare och börja ladda över bilderna medans man lungt fotograferar vidare med det andra kortet...

Önskar bara att jag också hade det så!! ;-)

//Eric
 
Tänkte bara rapportera att det billiga priset på 4GB kort tyvärr var felaktigt i båda butikerna.
Prisskillnaden var helt plötsligt så liten att det blev ett riktigt räserkort istället

/Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.