Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket oljud kan jag bjuda på

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått mycket givande svar angående Nikons Nikkor AF 80-200 2.8 och jag har pratat med säljare av både de nyare modellerna och den gamla med skjutzoom.

Vissa säger då att modellen med skjutzoom för oljud och det kan vara svårt att precisera om det alltid har låtit så eller om det har blivit värre med åren med tanke på att denna modell har några år på nacken :).

Min fråga som kanske är lite konstig är vilken typ av mekansikt "oljud" skall jag vara "rädd" för.

Är det vanligt med fel på zoom mekaniken?

Jag skall inte fotografera fåglar och annat vilt och jag får väl ta ett annat objektiv om det blir aktuellt att fotografera i kyrkan :), så normalt mekaniskt ljud kan jag leva med.

Men finns det något jag kan hålla koll på ljudmässigt som säger att "å fan, låter det så där så är det bara att backa ur" :).

Ja, det blev kanske luddigt det här och jag förstår att man får acceptera slitage när saker har många år på nacken men jag vill ju helst undvika direkta fel.

Mvh

Tomas Eriksson

Jag har inte stött på något slitet AF-objektiv än, där fokusen låter annorlunda. De låter alltid lite 'burkigt'. Följande är normalt: ett surr från kamerans motor är rätt högt, klonk från objektivet när ändlägena och stoppen går i, vid korta fokuskorrigeringar kan ett litet hackande framkomma och alltid en susning från objektivets växlar.

Vad gäller 80-200/2,8 så låter nog alla som inte är AFS lika oavsett om de är skjutzoom eller tvårings eller version.

Har du inget objektiv som inte är AFS (dvs saknar inbyggd motor) så du kan provlyssna på. Med ljud kan man förvänta sig av stora objektiv som detta.

Mvh /Erik

Har en sådan tingest men den låter inte speciellt vad jag kan höra. Har man problem med en sådan så han man nog allvarliga problem med det mesta tror jag.

Hej Erik och Ragnar

Tack för bra information, jag vet nu vad jag skall kolla och jag känner mig lugn :).

Ha det bra

Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar