Annons

Hur mycket mer glädje ger en 580 mot en 430?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Ska komplettera min trogna blixt Canon 430EX med en till. Just nu håller jag på med produktfoto, men försöker mig på lite strobistporträtt ibland. Höll på att köpa en 430EX II idag, dom kostar "bara" 2000:-. En 580EX II kostar det dubbla. Är det värt det?

Tacksam för åsikter!

Du har ju 7D nu, Wilhelm, så du har ju redan blixtstyrning (om vi nu antar att den fungerar som den ska på din kamera). Förmodligen har du då mer glädje av två 430 EX II än en 580 EX II, till samma pris.

Fast du är ju inte med i "klubben"... ;-)

Tack för länken stefan, verkar som det finns en hel del läsvärt där (hands-on erfarenheter dessutom!).

Tre blixtar är nog lite overkill för mig Persson. Tror jag. Du som vet det mesta om blixtar: Om jag ställer 2 st med ledtal 43 bredvid varandra och riktar mot samma objekt, har jag då skapat mig en större ljusenergimängd än vad en med ledtal 58 ger?

Och vad är det för spännande klubb du talar om!? :)

Addering av ledtal sker kvadratiskt.

Du tar alltså kvadratroten ur summan av kvadraterna på de ingående ledtalen. Två stycken med ledtal 43 motsvarar en på 61.
Detta är allmängiltigt, även om de ingående blixtarna har olika ledtal. En 430 och en 580 som hjälps åt får alltså 72.

"Klubben" för de som bara har 580 EX II, menade jag. ;-)
Fast jag har precis köpt en 270 EX också. Men den tänkte jag dottern kan ha på sin G11.
Och så har jag ju nån gammal Metz...

Canons egna styrsystem för fjärrblixtar tillåter ju tre blixgrupper (plus den på kameran, om man använder 7D), så ur den synvinkeln finns det ju en mening med tre blixtar. Det är det största antalet man kan styra individuellt från kameran. Har man fler måste man klumpa ihop några i samma grupp, eller traska bort till dem för att ändra styrkan.

Key, fill och background brukar amerikanerna prata om. Översätts lätt till blixtgrupp A, B och C. Fast sutdiofotograferar man med en fast uppställning spelar det ingen större roll hur man styr. Då brukar man hitta en balans mellan blixtarna som ger önskat resultat, och sen spelar det ingen roll om det är syster, bror eller mor som blir fotograferad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar