Annons

Hur mycket ljus kräver D1X för AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Har tänkt köpa ett objektiv med f/4,5 vid full öppning. Med många kameror fungerar inte autofokusen över f/5,6 och det går då inte att använda konverter med bibehållen AF.

Någon som vet om D1X fokuserar även över f/5,6 med den centrala AF-punkten, som F5:an, och i så fall hur långt?

Fokuserar den till f/8 skulle man ju kunna använda en 1,7x konverter!

/Pontus

Jag kör D1X med 70-200vr + tc20IIe = 5.6 samt 70-180 4.5-5.6 Då är det inga problem alls.
Varför skulle det sluta där?
Det borde väl bara vara en fråga om hur mycket ljus kameran får?
Tänk på att även de andra "horisontella" AF punkterna är kryss på D1X.

mvh
Victor

Lucky skrev:
Jag kör D1X med 70-200vr + tc20IIe = 5.6 samt 70-180 4.5-5.6 Då är det inga problem alls.
Varför skulle det sluta där?
Det borde väl bara vara en fråga om hur mycket ljus kameran får?

Det kan man fråga sig... Tillverkarna tycker väl inte att AF fungerar tillfredställande med mindre bländaröppning än f/5,6. Faktum är att de flesta kameror stänger av AF om objektivet rapporterar en mindre bländare.

Dina exempel ger f/5,6 vilket ska fungera med alla kameror. Men hur går det om du sätter din TC20IIe på 70-180mm f/4,5-5,6? Slutar autofokusen att fungera då? Och i så fall med vilka autofokuspunkter?

/Pontus

Det går inte utan att jag måste fila på min tc-20e vilket jag inte riktigt vill göra just nu. Den fungerar bara på af-s objektiv.

Att AF ej fungerar med bländare över F5,6 har inte med ljusstyrkan att göra. Det beror i stället på ljusstrålarnas vinkel mot AF-modulen och dess konstruktion.

objernulf skrev:
Att AF ej fungerar med bländare över F5,6 har inte med ljusstyrkan att göra. Det beror i stället på ljusstrålarnas vinkel mot AF-modulen och dess konstruktion.

Å tusan, där ser man!
Har inte du köpt en D1X Olle? Vet du om AF fungerar även över f/5,6 med den centrala AF-punkten som på F5:an?

/Pontus

objernulf skrev:

Tänkte inte på det...

Vart sitter AF "detektorerna"?

Finns det några ritningar eller nått på nikon kamrerna? Vore intressant att kolla på.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto