Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kostar ett stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jo, jag vet. Detta är en variant på frågan "hur mycket väger en fisk?", men läs vidare!

Jag har blivit litet skeptisk till mitt gamla stativ(*) på sistone. Det går att trycka nedåt när det är uppfällt och fjädrar då rätt mycket. Jag har ingen aning om det påverkar stabiliteten, men jag har en känsla av det. Jag borde nog investera i ett nytt att ha till min modesta kamera: en Nikon D50 med max belastning av ett 70-300 + blixt.

Finns det någon knäpunkt för priset på ett stativ för mitt bruk, där dyrare inte ger någon mer stabilitet? Vad vore ett rimligt pris, exklusive kulled? 500:-? 1000:-? 2000:-? 4000:-? Stativet används typiskt för inomhusbruk i befintligt ljus, nattbilder utomhus, och gruppfoto. Jag bär det aldrig med mig på klättring, eller liknande äventyr.

Per.

*) Gitzo Gilux Tatalux, säkert 20 år gammalt.

Senast ändrad:
Jag har Manfrottos 190 och 055. Skillnaden är som natt och dag, till 055:ans fördel. Grundutförandet av 190 kostar runt tusenlappen och 055 runt trettonhundra, så priset skiljer inte mycket.

190 har jag kvar för att den är lättare och passar därmed bättre till naturfotografering, där man måste släpa med sig utrustningen.

Manfrotto 055 pro med 804rc2 trevägshuvud. skullle väll passa bra till lite inomusfoto,mycket stabilt och trevligt stativ är det.
kanske lite tung om man ska ut å vandra lite ,men som sagt det skulle inte du.

Det beror lite på budgeten. Själv resonerar jag hellre köpa nått riktigt bra och ha länge snarare än nått billigare. Manfrottos 190 har jag själv ingen erfarenhet om men vad jag hört skall det vara ok. 055 är väl strået vassare. Själv har jag ett Manfrotto 055 MF3 samt en Manfrotto 488rc2 kulled. vilket jag är hur nöjd som helst med. Givetvis finns det utan magfiber. 1300 utan och ca 2500 för MF varianten tror jag. kulleden tror jag kostade runt 8-900:-.
Men jag skulle utan tvivel tro att Manfrottos vanliga 190 & 055 varianter fyller sin funktion alldeles utmärkt för dom flesta!

När det gäller kostnad och stabilitet på stativ har dom väldigt lite med varandra att göra. En sanning som dock håller är förhållandet mellan vikt och stabilitet. Alltså lite enkelt uttryckt, ju tyngre ju stadigare. Trä tenderar också att släcka ut vibrationer bäst, så ett riktigt tungt trästativ i så få sektioner som möjligt torde vara det stabilaste. Sedan kommer sådant som hanterbarhet och annat in i bilden, och då blir kanske valen helt annorlunda.

Tack för råd!

Manfrotto 055 för ca 1500:- skulle alltså kunna duga, låter det som. En hygglig kulled har jag redan.

Per.

sitter också i samma tankar...
Förstår inte riktigt vad det är som gör att manfrottos 055 MF4 och MF4 kostar dryga tusingen mer? 3 och fyrdelat ben? hur ser det ut? är det värt dom extra slantarna?

Tim_82 skrev:
sitter också i samma tankar...
Förstår inte riktigt vad det är som gör att manfrottos 055 MF4 och MF4 kostar dryga tusingen mer? 3 och fyrdelat ben? hur ser det ut? är det värt dom extra slantarna?

055 MF3 är tredelad, MF4 är fyrdelade ben.
Det som gör dom dyrare är Magfibern. Citerar SP:

-Detta stativet är speciellt framtaget för bruk i extrema utomhusmiljöer. Har en mitt pelare av aluminum och ben av kolfiber och magnesium. Alla delar har testats och sats ihop med en ny tryck-teknik för att göra stativet tillräkligt tåligt för extrema förhållanden.- Manfrotto 055 MF3

Det är alltså kolfiber och magnesium som dubblar kostnaden.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto