Annons

Hur mycket kan man redigera en bild i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Todt

Aktiv medlem
Hej har en fråga. Jag och min sambo gifte oss för en vecka sen och vi tog våra bilder i en studio. Jag tycker det är lite trist och undrar hur mycket man kan redigera i efterhand om man är duktig. Kan man helt sonika klippa ut oss digitalt och sätt in oss i en annan miljö, dvs flytta oss från studion till en utomhusmiljö? Jag vill ha en svartvit bild då jag tycker det är snyggare och gärna nånstans mot en husväg, eller vid vattnet. Kan man då fota en egen bakgrundsbild och sen lägga ihop dessa två så det blir bra? Jag har en kille som jobbar som grafiker som skall hjälpa till och som jag vet är erkänt duktig. Jag har dock inte pratat med honom än och jag tänkte först kolla om det är möjligt att genomföra så det ser bra ut.?
 
Det blir bra, jag har gjort det och fått papperskopior och det går inte att ana att det är en ny bakgrund på bilden.

Grattis till det nya äktenskapet :)
 
Det funkar alltså fan va bra. Va ska man tänka på när man tar den nya bakgrundsbilden då. Varken jag eller frugan:) är några fotografer. kan man även fixa en halvtaskig bild så det blir snyggt?
 
Det går faktiskt jättebra att byta bakgrund, den som är skicklig har inga problem med det! Man kan göra under genom att redigera idag, beror lite på vad du menar med "halvtaskig" bild, men som jag brukar säga: Man skall inte fråga OM det går att göra, man skall bara fråga hur svårt eller hur länge det kommer att ta att göra det! :)

Charlotta
 
Det är inte alltid överdrivet enkelt att byta bakgrund.

Ljus och färgtoner måste stämma överens ganska väl mellan de olika bilderna som skall kombineras. Sedan kommer problemet med att få skuggor att se naturliga ut m.m.

En annan fråga: Godkänner fotografen som tagit bilderna att du går in och gör om dom?
 
får jag fråga varför ni inte plåtade bilderna utomhus om det är utomhusbilder du vill ha?

känns som att gå fel väg att montera in en bakgrund när det är så lätt att gå ut och ta bilder.
 
Jag ville ha utomhusbilder, men vi hade ingen möjlighet att ta några vid tillfället. Sen fanns det heller inga bra motiv heller.

Va fotografen säger, tja inte vet jag. Jag vill bara ändra bakgrund på en bild som vi skall ha hemma då jag tycker det är lite trist med en studiobild.
 
Såvitt jag förstår så är det fortfarande fotografen som äger upphovsrätten till bilderna och då kan ni bli betalningsskyldiga om ni ändrar bilderna utan att höra med fotografen först.

Hade jag själv varit fotograf hade jag nog inte levererat digitala bilder öht. Åtminstone inte stora nog att skriva ut.
 
uchman skrev:
Såvitt jag förstår så är det fortfarande fotografen som äger upphovsrätten till bilderna och då kan ni bli betalningsskyldiga om ni ändrar bilderna utan att höra med fotografen först.

Du menar att du inte får sätta en sax i en av dina tavlor och sätta delarna i var sin ram, eller göra något annat kreativt med din inköpta egendom?

Victors kopior är hans kopior, hans egendom!

Det är dock en helt annan sak om han skulle börja sälja kopior av sina manipulationer.
 
"Bild får ej utan fotografens/säljarens uttryckliga tillstånd utsättas för förvanskning eller förändring - utöver normal redigering - men användade av elektronisk teknik eller annat förfarande. Utan sådant tillstånd får ej heller bild eller del av bild användas sammansatt med anna bild (bildmontage) på så sätt att det för betraktaren framstår som en ny bild." Det där är saxat rakt ur BLFs leveransvillkor.
 
Jag är ingen jurist. Så jag vet inte hur lagen om upphovsrätt förhåller sig till konstverk av den typen.
 
Din egendom är din egendom, oavsett om det är en oljemålning målad av annan person eller ett negativ fotograferat av annan person, ett digitalt orginal eller analogt spelar ingen roll. Detta precis lika mycket som din morgontidning, du får riva sidor ur den och torka dig där bak med dem, oavsett om sidorna har upphovsrättskyddade bilder av kungen.

Upphovsrätten ger bara upphovsmannen en exklusiv rätt att bestämma över publicering och t ex. komersiell användning/exemplarframställning, inte vad andra gör helt privat med sin egen egendom, Victor har ju köpt bilderna, inte lånat dem av fotografen. Victor får tom. sälja sitt porträtt vidare, dock inte en kopia och behålla orginalet. Detta på precis samma sätt som det är helt i sin ordning att sälja, precis lika upphovsrättskyddade, begagnade serietidningar, även om barnen kladdat i dem, kreativt kladd eller ej. Upphovsrätten reglerar inte vad man gör i den privata sfären, det hade varit en allt för stor reglering av människors privata frihet och levnadssituation, dessutom omöjligt att kontrollera och upprätthålla. En sådan lagstifning hade även inkräktat på rätten till privat egendom och grundläggande mänskliga rättigheter.

Men framförallt de globala koncernerna (Disney, Monsanto, Microsoft, skivbolag osv.) har under så lång tid fört en så hård kampanj för att grumla det immateriella rättsmedvetandet i syfte pervertera immaterialrätten för egen vinnings skull, så att folks medvetande och känsla för frågorna har grumlats. Det har länge och mycket talats om "piratkopiering" och "intellectual property" i kombination med det digitala och att bla. upphovsrätten måste förändras.. men "piratkopiering" har varit förbjudet sen typ. medeltiden! Det digitala har inte ställt nåra direkt nya krav på upphovsrätten, det har bara blivit lättare att kopiera och sprida information. Bariären för informationsspridning har sänkts, detta i full likhet med vad tryckpressen en gång innebar, men tyvärr reagerar dagens "makt o kyrka" likadant nu som på Gutenbergs tid... Detta är anledningen till att jag reagerade i denna tråd, jag ser en viss nyfeodalism spridas, där de verkliga "piraterna" är de kräver och lobbar för en "perverterad" upphovsrätt, mjukvarupatent, "mönsterskyddade melodier" osv.. Globala koncerner som kräver "skatt" på människors privata frihet och beslutanderätt över egen egendom, kreativitet och idéer. En klasisk pirat var ju en som hindrade båtar att använda vissa farleder, batalade man inte så blev man minst rånad. Idag vill de använda immaterialrätten på liknande vis, där allt från gener till matematik och grödor patenteras. Där man vill ta betalt gång på gång för eget användande av egen egendom och tom. riksera rätten att läsa. Eller med hjälp av logiska lösningar som politiker och många jurister inte förstår, utöka upphovsrättens område till saker den verkligen inte var ämnad för, allt för att stärka monopol och punktera den fria marknaden, de där direktörerna som alltjämt använder den fria marknaden som slagträ är ofta dess värsta fiende genom rent "monopolspelande" som begränsar kreativitet, informationsspridning och det innovativa klimatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.