Annons

Hur mycket kan man lita på det man ser på skärmen på D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carbinen

Medlem
Ursäkta den invecklade ämnesrubriken, men jag känner mig väldigt förvirrad. Jag förstår att bilden man ser i D90s live-view inte är den fördiga bilden, men flera av mina foton som sett jättebra ut på kameraskärmen har varit för mörka på datorn (och datorn visar andra bilder bra). Live-viewn är satt på det ljusaste men påverkar det även ljusheten på det tagna fotot man ser på kameraskärmen. Finns det någon har som vet hur det fungerar och kan reda ut begreppen?
 
Jag vet inget om D90 per se, men rent generellt så kan man inte lita på skärmen på kameran alls, varesig för tagna bilder eller live view. Det enda man kan lita på för exponeringen är histogrammet, och i viss mån blinkvarningen vid utfrätning. Kamerans skärm är inte kalibrerad, så hur ljus eller mörk en bild blir där säger egentligen ingenting.

Men är inte datorskärmen kalibrerad och profilerad kan man egentligen inte lita på den heller, d.v.s. om man ska skicka bilder för tryck eller print.
 
live viewn är uppställd på ljusaste?..menar du skärmen är uppställd på ljusaste? då är det inte konstigt om bilden blir mörk i datorn sen. för skärmens ljushet har inget med bilden o göra..
Det har ju slutartiden/bländare o iso o göra med för att få en ljus elr mörk bild att göra..

men ta en bild..kopiera den från minneskortet till datorn. öppna den i datorn så du ser bilden..kolla på din kamera skärm samtidigt o jämför..troligen behöver du sänka ljusstyrkan på din kamera skärm så kan du få nått liknande utseende i ljustyrka mellan bilderna till en början iaf..
 
Vad har du kameran inställd på för värde?

Meny ->inställningsmeny -> Lcd-ljusstyrka

Har min inställd på "0" och har inga sådan problem som du nämner, dvs bra överensstämmelse mellan LCDskärm och dator...

Vänliga hälsningar

C
 
Det du KAN lita på är histogrammet, som du får fram genom att t ex snurra på främre hjulet medan du har en bild uppe. Där ser du om någon färgkanal är överexponerad eller underexponerad, t ex. Kräver lite tolkning (en ljus scen har många pinnar i högerkanten, en mörk tvärtom etc) med ger en betydligt bättre bild av din exponering än att bara titta på skärmen.

Sedan är det f ö bättre att underexponera än överexponera, eftersom du ofta kan få fram detaljer ur skuggorna i efterhand, men är det helt vitt finns det helt enkelt ingen information där att ta fram.
 
Jag måste faktiskt säga att jag litar till bra nära 100 % på bilden jag ser på displayen, alltså den tagna bilden. Jag kan läsa histogram och använder det, men det är sällan en bild ser bra ut på displayen men har ett dåligt histogram eller tvärt om utan det brukar vara detsamma.

Däremot har ju displayen en stor fördel, att man kan se hur just motivet är exponerat till skillnad från histogrammet.

Live-view är ju en annan sak men det är ju bara att klämma av en bild och granska om man är osäker.
 
ANNONS