Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan man förstora?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
Jag har en Minolta DiMAGE Z3 och den har 4 megapixlar. Hur mycket kan man förstora upp en sån bild innan man börjar förlora bildkvalité?
Hörde någonstans att det skulle gå att få upp till 50x70 vilket låter för bra för att vara sant.
Tack på förhand

Zotamedu skrev:
Jag har en Minolta DiMAGE Z3 och den har 4 megapixlar. Hur mycket kan man förstora upp en sån bild innan man börjar förlora bildkvalité?
Hörde någonstans att det skulle gå att få upp till 50x70 vilket låter för bra för att vara sant.
Tack på förhand

Tja, beror mkt på hur bra du lyckats vid tagningen, mkt viktigt att skärpan kommit 'prick på' samt att du inte har fått nån skakningsoskärpa.Gör du lite lagom avvägd skärpning i ditt redigeringsprogram så ska det gå bra få rätt stora bilder från din Z3'a.

Min kollega har iaf gjort ett par ca 55x75 cm förstoringar från sin Konica(Minolta) kompakt (Konica KD420, samma som Minolta G400) med 4 megapix.
De har gjorts på en sorts 'kontorskopiator' från Canon, och ser rätt bra ut, men hade givetvis sett bättre ut gjorda som normala fotografiskt framkallade bilder från labb...

Jag skulle tro du kan göra 30x45 utan problem bara dina original är som nämndes inledningsvis, skarpa och utan 'direkta fel'

Tack så mycket.
Så om man lyckas ta bra bilder så borde det gå att få upp dom i 50x70 utan att dom blir pixliga om det görs på ett fotolab?

Zotamedu skrev:
Tack så mycket.
Så om man lyckas ta bra bilder så borde det gå att få upp dom i 50x70 utan att dom blir pixliga om det görs på ett fotolab?

Yes, ungefär så.

Vill du testa innan du slantar för en stor förstoring ta då ett utsnitt som motsvarar tex 20x30 och beställ en sån bild.

Detta kan du ha för att bedöma just evt
'pixlighet' och även för att få nån idé om hur bra skärpan håller uppåt i storlekarna.

Går nog rätt lätt att räkna ut hur mkt du ska 'snitta ut' för en viss testförstoring av det slaget...kanske kan spara nån slant och lite besvär...

Erfarenheter av förstoring säger att du kanske inte ska förstora en 4 mp bild större än 20x30, såvida inte motivet avsiktligt ska tappa "stuns"!! Det finns dock ett dilemma eller rättare sagt en fördel med att förstora bilder ,enligt mitt tycke, även från relativt små filer. Nämligen att man betraktar bilden automatiskt från ett längre håll, sålunda blir bilden faktiskt lite skarpare på håll!! Jag har gjort 50x70 kopior från 8mp filer som blir rejält bra, eftersom man ser dom från lite håll!! Rekomenderar varmt Fujifilms digitala kopiering på nätet. Dom gör bara upp till 20x30, men med bra kvalitet, fotofeeling, och till ett rekorderligt pris. Har du Photoshop kan du skärpa bilden lite extra med Oskarp Mask verktyget i filter. Testa dig fram och kom ihåg att den skärpa du ser på skärmen inte blir lika vass vid utskrift. Du kan överdosera lite grand.

50x75 är kanske att tänja på gränserna, men med lite interpolation så kan det funka, beroende på motiv. 30x45 borde däremot inte vara några större bekymmer.

Beroende på hur du efterbehandlar bilden så kan du nästan förstora den hur mycket som helst, naturligtvis så får du inte fram extra detaljer i bilden när du förstorar.
Om du interpolerar upp bilden och lägger på brus liknande det "vanlig film" har för att dölja informationsfattigheten så tycker många att det är "snyggt".

Vet inte om detta stämmer.

Men jag har hört att man kan först framkalla bilden i 10x15 för att sedan scanna in den och på det sättet "vinna" kvalité för att kunna få "större" förstoringar.

Vet någon om detta kan stämma elle om jag missuppfattat helt?

lasselotus skrev:
Vet inte om detta stämmer.

Men jag har hört att man kan först framkalla bilden i 10x15 för att sedan scanna in den och på det sättet "vinna" kvalité för att kunna få "större" förstoringar.

Vet någon om detta kan stämma elle om jag missuppfattat helt?

Jag skulle säga att du inte du absolut inte missuppfattat nåt, däremot så är det en vanlig förekommande felaktig information.
Det beror ju på vad man kallar kvalité, om man introducerar fel, dvs. utskrift och sedan inskanning, så kan man om man gillar just den feltypen gilla bilden bättre, men bättre kvalité skulle jag absolut inte kalla det.

Du kan ju inte få in mer detaljer i bilden genom att skanna en kopia. Registrerades detaljerna aldrig av kameran vid den första exponeringen så finns de inte där. Gör man bra arbete i datorn när man interpolerar upp bilden bör man få bättre resultat. Det du gör nu är ju "analog" interpolering med extra felkällor (förstoring respektive inskanning).

maxzomborszki skrev:
Du kan ju inte få in mer detaljer i bilden genom att skanna en kopia. Registrerades detaljerna aldrig av kameran vid den första exponeringen så finns de inte där. Gör man bra arbete i datorn när man interpolerar upp bilden bör man få bättre resultat. Det du gör nu är ju "analog" interpolering med extra felkällor (förstoring respektive inskanning).

Jo visst, kan inte annat än hålla med er. Tyckte det lät lite skumt när jag hörde det...

ANNONS