Annons

Hur mycket kan man förstora?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Ohoj! Är "analog-nybörjare" och har några undringar angående förstoringar av bilder, och nu utgår jag ifrån 35 mm småbildsfilm.

Går dia att förstora mer än negativ film?

Har fått många kommentarer om att man inte "kan" förstora småbild större än 20x30 eller så utan att det blir fult. Dock har jag sett många betydligt större, (dia) som verkligen imponerat med detaljrikedom och färg.

Hur mycket kan man förstora utan att tappa för mycket i kvalité? "För mycket i kvalité" är ju ganska subjektivt (mycket subjektivt t.o.m.), alltså ska ni ju naturligtvis vara subjektiva och skriva hur ni upplevt era egna förstoringar!

Efterlyser åsikter från er som provat gränserna för filmupplösningen, gärna med era synpunkter om var gränserna går vid olika ISO-tal och filmfabrikat!

/R

Har gjort 50x70 svart/vitt utan problem och 30x40 färg (men det går mycket större behöver bredare maskin till kemi och papper bara).
Ju större desto mer syns ev korn. Det är ganska stor skillnad mellan 25 och 400 filmer.

Jag har gjort förstoringar upp till 1,5x2 meter som fungerat bra.
Men då får de hänga på en vägg förstås.

Jag vill påstå att det är viktigare att se över sin teknik om man vill göra stora förstoringar än att bara titta på originalets storlek.

Riktigt bra optik, blända ned ett par steg, använd stativ och trådutlösare samt fokusera noga. Lita inte på autofokusen.

Skall man förstora själv kommer mörkrummet påverka, det krävs bra optik och en apparat som negativet inte ”poppar” i.

Och som Liza skriver, bättre låg känsliget än hög på filmen.
Men har du bara kornskärpa kommer du acceptera att kornet syns, det är där många bilder stupar, kornet återges inte så skarpt som det egentligen är...

Har gjort ett antal 70x100 forstoringar fran dia med kanon resultat. Dock pratar jag om digitala utskrifter. Har en kansla av att det skulle ga att blasa upp dem annu mer.

Lyssna pa Mikaels rad om att det handlar om optik och den maximala skarpa du kan uppna.

Gor ett test snitt och kolla. Tippar pa att managa proffslabb kan fixa det billigt.

Kort hart
///L

Runt 4000% kan man dra upp ett dia. Sen kan man alltid projicera om man behöver ännu större utskrifter, à la tunnelbanereklam och dyl.

Jag har hört dock att negativfilm har högre upplösning än positivfilm, stämmer det?

Hur som helst så går det att göra A0 utskrifter från en 10D utan problem. ;)

//Joseph

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar