Annons

Hur mycket kan jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett litet dilemma som någon kanske kan hjälpa mig med.

Jag jobbar på en kommun och får uppdrag att fotografera för kommunens räkning. Det gäller allt från att fotografera vid evenemang, konserter, porträtt, landskapsbilder, miljöbilder till bilder för hemsidan. Eftersom kommunens kamera inte duger använder jag min egen kamerautrustning (värde på utrustningen är ca 60 000). Nu ska vi diskutera fram ersättning för slitage på densamma. Men hur mycket är rimligt? Jag levererar i snitt 100-150 bilder per år.

En enkel kalkyl

Hej

Jag har ett litet dilemma som någon kanske kan hjälpa mig med.

Jag jobbar på en kommun och får uppdrag att fotografera för kommunens räkning. Det gäller allt från att fotografera vid evenemang, konserter, porträtt, landskapsbilder, miljöbilder till bilder för hemsidan. Eftersom kommunens kamera inte duger använder jag min egen kamerautrustning (värde på utrustningen är ca 60 000). Nu ska vi diskutera fram ersättning för slitage på densamma. Men hur mycket är rimligt? Jag levererar i snitt 100-150 bilder per år.

Fotoutrustning har rätt kort livslängd och borde skrivas av på tre år. Det blir 20 000 kr/år. Om 100-150 bilder per år motsvarar tio procent av heltidsanvändning så borde du få 2000 kr per år eller 150-200 kr per bild.
Detta behöver inte vara någon sanning så du kan själv justera med andra siffror, men det är alltid bra att kunna visa uppdragsgivaren hur du räknat.

Fast det förutsätter ju att utrustningen är specifikt inköpt för och endast används till jobbfotografering. Förmodligen används den till annat också.

Tio procent

Fast det förutsätter ju att utrustningen är specifikt inköpt för och endast används till jobbfotografering. Förmodligen används den till annat också.

Det var därför jag räknade med tio procents andel för jobbet och den kan naturligtvis justeras. Jag ville bara visa på ett sätt att kalkylera.

Jo, utrustningen är naturligtvis i första hand köpt för att användas privat, men nu utnyttjas den ju även i tjänsten. Så Svens uträkning ser rimlig ut tycker jag. Hade själv funderat på ca 200 kr/bild. Så då var jag ju inte helt ute i det blå.

Tack för era svar.

Pruta inte med dig själv

Jo, utrustningen är naturligtvis i första hand köpt för att användas privat, men nu utnyttjas den ju även i tjänsten. Så Svens uträkning ser rimlig ut tycker jag. Hade själv funderat på ca 200 kr/bild. Så då var jag ju inte helt ute i det blå.

Tack för era svar.

Begär 200 kr/bild och sätt en gräns för vad du kan acceptera - ex.vis 150kr. Mindre, då kan du tacka nej utan att skämmas. Det blir ju inge större kostnad för kommunen - de kan ju kolla på strålskyddsmyndighetens kostnad för några billder....

Det var därför jag räknade med tio procents andel för jobbet och den kan naturligtvis justeras. Jag ville bara visa på ett sätt att kalkylera.

Vet inte riktigt hur du kalkylerade då. 150 kr per bild och 100 bilder om året blir ju 15000 kr per år. Det är väl lite mer än 10 procent av avskrivningen?

Hoppsan

Vet inte riktigt hur du kalkylerade då. 150 kr per bild och 100 bilder om året blir ju 15000 kr per år. Det är väl lite mer än 10 procent av avskrivningen?

Det var ju rätt slarvigt av mig. En nolla för lite får väl ersättas av undetecknad NOLLA, som inte kan räkna. Matte som alltid varit min bästa gren och så går det så här. Ber alla uppriktigt om ursäkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar