ANNONS
Annons

Hur mycket framfokus på Sigma70-200/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

ipman

Ny medlem
Hej alla entusiaster!

Jag fick mitt nya Sigma 70-200/2.8 idag och kastade mig naturligtvis över det med diverse tester (eftersom jag haft ett svårt val mellan den och Tamrons 70-200/2.8)

Till min milda förvåning så framfokuserar den (naturligtvis!) ca 20 mm!! Efter lite svordomar så började jag fundera på hur mycket det egentligen är? Jag testade på ca 2 m fokusavstånd i 45 graders vinkel och började fundera på om det är nog mycket för att byta ut den som DOA, eller om det kommer att vara försumbart för dess normala användning?
(Några av testbilderna ligger på www.haggman.nu/sigma )

Vad säger ni som stött på detta "klassiska" problem med Sigma, är 20 mm "mycket" eller "litet"? Ska jag byta ut den som DOA och riskera en till felaktig eller ska man skicka den till Tura för justering? Hur lång tid tog det att få tillbaka den från justering?

/ipman

Jag hade också ca 20 mm fokusfel på mitt nya sigma 70-200. Jag tycker att det är på tok för mycket, man vill ju ha skärpan där man lägger den. Jag skickade in mitt till Tura för justering, det tog ca: en och en halv vecka. Det tråkiga var att de behöver huset också, så man blir utan kamera ett tag. Dock så blev det inte bättre efter deras "justering", bara lite annorlunda så det blev inskickat igen med samma resultat. Jag ledsnade och sålde det vidare.

Hade exakt samma problem med mitt 70-200/2.8 men skickade in det till Tura för justering (tog ca 1 vecka har jag för mig), har fortfrande tendenser till forntfokus på F2.8 när man fotar nära närgränsen, någon meter bort och du märker inte av det.

Peace

Nu är det väl så att mittersta autofokuspunkten är korsformig och om du fokuserar på måttbandet kan man aldrig vara säker på var den sätter fokuspunkten. Upptäckte själv att den mittersta fokuspunkten är betydligt större än markeringen i sökaren. (Nikon D2X)

Läs i filen i länken och skriv ut testsidan och testa med den. Då eliminerar man problemet med att mitersta fokuspunkten är korsformig.

http://focustestchart.com/focus21.pdf

Senast ändrad:
Nu är det väl så att mittersta autofokuspunkten är korsformig och om du fokuserar på måttbandet kan man aldrig vara säker på var den sätter fokuspunkten. Upptäckte själv att den mittersta fokuspunkten är betydligt större än markeringen i sökaren. (Nikon D2X)

Läs i filen i länken och skriv ut testsidan och testa med den. Då eliminerar man problemet med att mitersta fokuspunkten är korsformig.

http://focustestchart.com/focus21.pdf

Helt korrekt, men jag gjorde även en annan test mot en dagstidning i 45 graders vinkel (med en mer varierad bakgrund) och fick samma resultat. Det är ingen tvekan om att gluggen är framfokuserad, tyvärr....

När det gäller att skicka med huset också till Tura så vägrar jag! Det skall definitivt inte skruvas i huset för att en glugg är off och mitt hus har varit hos Lasses för 2 månader sedan för kontroll och rengöring. Hos Lasses är det ett grundkrav att en glugg testas mot flera olika hus och "ägarens" hus testas separat mot en referensglugg. Inget fel på huset enligt dem...:-}

/ipman

Tura skruvar inte något i huset, de vill bara ha det som referens. Det var vad de sa till mig iaf.

Ställ en tändsticksask jämte måttbandet och fokusera på den, så vet man i varje fall var fokuspunkten hamnar. Då kan man även fota i en flackare vinkel mot måttbandet.

lm

Ställ en tändsticksask jämte måttbandet och fokusera på den, så vet man i varje fall var fokuspunkten hamnar. Då kan man även fota i en flackare vinkel mot måttbandet.

lm

Det var en god idé, men efter ytterligare tester under dagen så har vi konstaterat att det ej håller måttet. Skickar det på retur i morgon och gör en test på ett Tamron istället. (Är fundersam på om AF på Tamron håller måttet, men alla tester säger ju att IQ är superb så det är värt en test, om inte annat så i väntan på att lev får hem fler Sigma.)

/ipman

Oj

Hej alla entusiaster!

Jag fick mitt nya Sigma 70-200/2.8 idag och kastade mig naturligtvis över det med diverse tester (eftersom jag haft ett svårt val mellan den och Tamrons 70-200/2.8)

Till min milda förvåning så framfokuserar den (naturligtvis!) ca 20 mm!! Efter lite svordomar så började jag fundera på hur mycket det egentligen är? Jag testade på ca 2 m fokusavstånd i 45 graders vinkel och började fundera på om det är nog mycket för att byta ut den som DOA, eller om det kommer att vara försumbart för dess normala användning?
(Några av testbilderna ligger på www.haggman.nu/sigma )

Vad säger ni som stött på detta "klassiska" problem med Sigma, är 20 mm "mycket" eller "litet"? Ska jag byta ut den som DOA och riskera en till felaktig eller ska man skicka den till Tura för justering? Hur lång tid tog det att få tillbaka den från justering?

/ipman

20 mm!!! Jag som blev skitur precis då jag testade det nyinköpta canon 70-200/4 och upptäckte backfokus på 2 mm. 20 mm hade jag aldrig accepterat. Får se om jag skickar mitt objektiv för kalibrering eller om det går att leva med. Bilder från fält på rikriga motiv får avgöra.

PS använder alltid ett riktigt fokuschart och tar många bilder så inte slumpen ger fel tolkning.

Framfokus

Med autofokusen har mitt en tendens att framfokuser mellan 2-10 mm. Manuellt är den klockren. om detta beror på korspunkten eller inte vet jag inte.

Perap

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar