Annons

Hur mycket får jag ut om jag tar 4000,- för ett uppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Hur mycket får jag ut om jag tar 4000,- för ett uppdrag. Hur stor del får jag behålla efter skatt moms sociala avgifter osv. Någon som kan svara på ett ungefär?
 
Variabler i massor.

Hur mycket får jag ut om jag tar 4000,- för ett uppdrag. Hur stor del får jag behålla efter skatt moms sociala avgifter osv. Någon som kan svara på ett ungefär?

Omöjligt att svara på, F-skatt sedel eller ej? Enda fotouppdraget du kommer ta i år eller ej? Lättast är nog för dig att hoppa in på skatteverkets hemsida eller ännu bättre ring skatteupplysningen på 0771 567 567, dom vet hur du ska bära dig åt.

Lycka till.
 
Om du har F-skatt:

Man räknar med ca 50% av summan ex moms. Du tar inte ut 4000 kr, du tar ut 3200 kr ex moms. Sedan få du behålla ca 50% av detta = 1600 kr.
 
Det var schysst. Får inte riktigt ihop hur man räknar, men det låter lite som jag hade hoppats.
FA-skattsedel och tar semester från mitt vanliga arbete.
 
Det var schysst. Får inte riktigt ihop hur man räknar, men det låter lite som jag hade hoppats.
FA-skattsedel och tar semester från mitt vanliga arbete.

Som enskild företagare betalar man i år 29,71% i egenavgifter och sedan den skattesats som anges på skattsedlen (låt oss säga 30% för enkelhetens skull)

3200 kr * 29,7% = 2250:- => 2250 kr * 30% = 1575:-

Men det skall ju tilläggas att detta beräknas på firmans totala vinst under året och inte på varje enskild inkomst.
 
Hur mycket får jag ut om jag tar 4000,- för ett uppdrag. Hur stor del får jag behålla efter skatt moms sociala avgifter osv.
Det beror, som andra redan påpekat, på hur många uppdrag du har på ett år. Och dessutom på hur stora kostnader.

Om du har ganska få uppdrag per år ska du deklarera för hobbyverksamhet. Det finns en bra broschyr om detta på Skatteverkets webbsajt. Någon moms ska du inte ta ut som hobby fotograf. Om du har lite kostnader för din hobby (avskrivningar av kamerautrustning, resor osv) behöver du förmodligen inte betala någon skatt alls utan får behålla hela summan 4000 kr.

I värsta fall -- om du inte har några utgifter alls, utan hela summan är vinst -- betalar du ungefär en tusenlapp i sociala avgifter och de 3000 kr som är över läggs på din inkomst.

Eftersom du ställer den här frågan är jag ganska säker på att du inte är momsskyldig, men om du hade varit det hade du lagt på momsen på beloppet och alltså debiterat 5000 kr (4000 kr plus moms).

Som enskild företagare betalar man i år 29,71% i egenavgifter och sedan den skattesats som anges på skattsedlen (låt oss säga 30% för enkelhetens skull)

3200 kr * 29,7% = 2250:- => 2250 kr * 30% = 1575:-
Om man debiterar 3200 kr ex moms blir egenavgifterna 740 kr, inte 950 kr. Nettot (som ska beskattas) är alltså 2460 kr, inte 2250.

2460 kr + 29,7% = 3200 kr
 
Senast ändrad:
Jo jag är skyldig att betala moms men har så få uppdrag att jag skulle kunna driva hobbyverksamhet. Dels käns det seriösare med företag och dels så vet man aldrig hur året kommer att sluta.

Alltså. Jag skickar iväg en faktura på 4000,- av det är 800,- moms. Kvar är 3200 och det betala sociala avgifter på. Kvar blir som du skriver 2250,- och det betalar jag skatt på, i mitt fall typ 50%. Då var jag alltså för billig för en heldag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.