Annons

Hur mycket billigare i Singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

freppo

Ny medlem
Hej !

Jag har tänkt att köpa min första systemkamera, jag hade tänkt att lägga ca 3000-4000 kr !

Jag kommer förmodligen att åka förbi Singapore om någon månad och undrar hur mycket lägre man kan förvänta sig att priserna kan ligga ?

vad kan jag förväntas få betala för tex.

Minolta Dynax 5 Incl. 28-80mm (3485 skr, på Pricerunner.se)

Canon EOS300 Incl. DC 28-90mm. (3195 skr, på Pricerunner.se)

Canon EOS33 Incl. 28-90mm. (6290 skr, på Pricerunner.se)

är det någon som har en aning!? och är det något annat man bör tänka på?

tack
Fredrik
 
Jag hade tänkt köpa lite objektiv och en Coolpix till min fader när jag var i Singapore. Det visade sig vara fullständigt hopplöst.

När de insåg att jag inte ville bli lurad, inte var dum, visste vad ett rimligt pris var, försvann intresset av att sälja till mig.

Varje gång jag lämnade en kamerabutik i Singapore hade jag en abstrakt önskan om att mörda någon, och personen i butiken jag precis lämnade brukade stå högt upp på min lista...

För övrigt har jag har kort beskrivit mina erfarenheter här, längst ned i min reseberättelse.

Du kanske kommer ha bättre lycka än vad jag hade, men var beredd på det värsta.

Det slutade med att jag handlade mina saker i Penang, Malaysia istället. Mycket trevligare människor och hyfsade priser.
 
Tjena Fredrik!
Det är riktigt att säljarna inte är direkt
tillmötesgående i Singapore. Dom vill helst
lura dig. Om man har lite tålamod kan man
dock göra riktiga fynd. Själv köpte jag några
olympus zuiko objektiv för 3-400 kr. Detta
efter flitigt prutande. Man blir riktigt
förvånad över hur säljaren helt plötsligt är
beredd att sänka priset 75-80% av utgångspriset
när man är på väg att gå... Det finns även
seriösa butiker med trevlig och kunnig personal,
bl.a. på ett ställe i Peninsula plaza som heter
"John 3:14" (eller nåt' sånt). I detta område
är fotobutikerna något seriösare än genomsnittet.
På ett stort varuhus som heter "Mustafa" är
priserna fasta och ganska låga. Tex nikon Fm3a
kostade runt 5000 kr mot 8000 i Sverige.
Om du har bråttom föreslår jag att du åker dit.
Lycka till!
/Mattias
 
tackar så mycket för svaren!

det verkar alltså som man kan spara några slantar, men man måste gå in i rätt affär och veta mer eller mindre vad man skall betala för kameran!

förresten, skiljer modell namnen mycket mellan Sverige och Asien (Singapore), så man inte står och köper något som har samma namn i Sverige, men det är någon extra bokstav med som gör att det är en helt annan modell?

tack
Fredrik
 
Hej
Jag irrade runt ett bra tag innan jag fick tips om välsorterade fotobutiker bl a Cathay photo store som är beläget nära Singapore river i just Peninsula plaza (en trappa ner, precis vid ingången) det dom inte har finns nog inte ;)
Pris utan prut ligger nog ca 10% lägre än hemma och ett bra tips om du har tid och vet vad du ska ha är att göra ett besök hos generalagenten, där kan du få ett riktpris och kan du sedan få ner priset 10% under rekommenderat pris så har du gjort en bra affär.
Cathay har en hemsida www.cathayphoto.com.sg

Om du mailar mig så kan jag nog skaka fram en karta över området.

Lycka till
Lennart
 
Vet inte om frågan fortfarande är aktuell för dig, men jag har precis kommit hem från en resa bl.a. till Singapore där jag köpte kamera + objektiv, och kan därför kanske bidra med något. I förväg gjorde jag grundliga efterforskningar på nätet, bl.a. på den här mycket bra sidan med goda och pålitliga köpråd. Sedan ägnade jag gott och väl ett dygn åt att traska runt, jämföra priser och sortiment osv.

Jag var visserligen helt inriktad på Nikon, men fick intrycket att kamerahus på mellannivå (Canon EOS30, Nikon F80) var rejält mycket billigare än i Sverige, åtminstone för den som är privatperson och därför måste betala moms. T.ex. var ett vanligt pris på F80 i "respektabla" budgetaffärer (se länken ovan) S$680, ca 3800 kronor, medan priset i Sverige är minst 5500 (de flesta ställen tar 6000 eller mer).Systemkameror på nybörjarnivå (Canon EOS300, Nikon F65) är inte riktigt lika prisvärda, och kompaktkameror är i många - men inte alla - fall dyrare (!) än i Sverige t.o.m. när vår höga moms räknas in.

Till de goda råd om pålitliga ställen som ges på webbsidan ovan, kan läggas det kanske viktigaste: försök inte köpa kameror på Orchard Road om du inte vet exakt vad du är ute efter och vad det får kosta! Orchard är den stora huvudgatan för shopping i Singapore, men den är (möjligen just därför) långt ifrån den billigaste. Tvärtom är priserna där ofta bland de högsta i Singapore och försäljarna bland de mest slipade.

Cathay Photo som Lennart nämnde är stans största och mest välrenommerade fotobutik med hyfsade, men inte extremt bra, priser. Bland de billigaste men med dåligt sortiment är storvaruhuset Mustafa vid Serangoon Road. Bästa balansen mellan pris, sortiment och respektabilitet, om man så får säga, håller de mindre butikerna vid shoppingcentret Peninsula Plaza (där Cathay också ligger) och den ovannämnda, mycket sympatiska lilla shopen John 3:16, på tredje våningen i köpcentret Funan Centre (tvärs över gatan från Peninsula). Visst försöker de allt de kan att sälja sina varor till dig precis som alla andra, men de gör det på ett trevligt och kunnigt sätt (en ovanlig kombination bland singaporeanska fotoförsäljare), och dessutom till bra priser. Jag har sett dem rekommenderas på olika håll på nätet, och efter att själv ha besökt dem kan jag bara göra detsamma.

Kenneth
 
prisexempel

Hej!
Jag var nere på Cathay Photo igår och kollade in lite priser.
Nikon F100: 2050 s$ ~ 10700 kr
Canon Eos 3: 1950 s$ ~ 10200 kr
Minolta dynax 7: 1350 s$ ~ 7000 kr
Minolta dynax 9: 2400 s$ ~ 12500 kr
Contax G1: 980 s$ ~ 5100 kr
Contax G2: 1650 s$ ~ 8600 kr
Ricoh Gr-1V: 720 s$ ~ 3800 kr
 
Om du skall ta in en kamera på laglig väg och om du köpt den utanför EU är du då som privatperson inte tvungen att betala moms 25% + 4% tull när du tar in den?. Jag tog in en gitarr i ungefär samma prisklass som jag köpte i USA i mitten på 90-talet och kollade då upp detta och fick betala moms och tull vid införseln.
 
Garantier

Ngn som vet vad man får för garantier när man handlar kameror i Singapore jämfört med Sverige?

Världsgaranti? Garantilöst? Betala extra = garanti?

//Daniel
 
Hos de lite mer seriöasa handlarna får man vanligtvis världsgaranti. Se bara till att få garantisedeln ordentligt stämplad. På vissa ställen säljer man ibland sk grey market cameras, dvs importerade kameror. På dessa gäller garanti bara i Singapore. Detta gäller vanliga kameror. Hur det är med digitalkameror vet jag ej.
vänligen
/Mattias
 
Såvitt jag vet så har digitalkameror bara garanti för den region där du köper den. (Europa, USA, Japan, Asien (till vilket Japan inte verkar tillhöra i de här sammanhangen), osv. Är inte säker på alla tillverkare, men jag vet att det gäller för Nikon och Olympus, och har för mig att jag läst att det gäller för Minolta och Sony. Tror att det gäller alla digitalkameratillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.