Vet inte om frågan fortfarande är aktuell för dig, men jag har precis kommit hem från en resa bl.a. till Singapore där jag köpte kamera + objektiv, och kan därför kanske bidra med något. I förväg gjorde jag grundliga efterforskningar på nätet, bl.a. på
den här mycket bra sidan med goda och pålitliga köpråd. Sedan ägnade jag gott och väl ett dygn åt att traska runt, jämföra priser och sortiment osv.
Jag var visserligen helt inriktad på Nikon, men fick intrycket att kamerahus på mellannivå (Canon EOS30, Nikon F80) var rejält mycket billigare än i Sverige, åtminstone för den som är privatperson och därför måste betala moms. T.ex. var ett vanligt pris på F80 i "respektabla" budgetaffärer (se länken ovan) S$680, ca 3800 kronor, medan priset i Sverige är minst 5500 (de flesta ställen tar 6000 eller mer).Systemkameror på nybörjarnivå (Canon EOS300, Nikon F65) är inte riktigt lika prisvärda, och kompaktkameror är i många - men inte alla - fall dyrare (!) än i Sverige t.o.m. när vår höga moms räknas in.
Till de goda råd om pålitliga ställen som ges på webbsidan ovan, kan läggas det kanske viktigaste: försök inte köpa kameror på Orchard Road om du inte vet exakt vad du är ute efter och vad det får kosta! Orchard är den stora huvudgatan för shopping i Singapore, men den är (möjligen just därför) långt ifrån den billigaste. Tvärtom är priserna där ofta bland de högsta i Singapore och försäljarna bland de mest slipade.
Cathay Photo som Lennart nämnde är stans största och mest välrenommerade fotobutik med hyfsade, men inte extremt bra, priser. Bland de billigaste men med dåligt sortiment är storvaruhuset Mustafa vid Serangoon Road. Bästa balansen mellan pris, sortiment och respektabilitet, om man så får säga, håller de mindre butikerna vid shoppingcentret Peninsula Plaza (där Cathay också ligger) och den ovannämnda, mycket sympatiska lilla shopen John 3:16, på tredje våningen i köpcentret Funan Centre (tvärs över gatan från Peninsula). Visst försöker de allt de kan att sälja sina varor till dig precis som alla andra, men de gör det på ett trevligt och kunnigt sätt (en ovanlig kombination bland singaporeanska fotoförsäljare), och dessutom till bra priser. Jag har sett dem rekommenderas på olika håll på nätet, och efter att själv ha besökt dem kan jag bara göra detsamma.
Kenneth