Hundblues
Medlem
Jag fick en kommentar på en bild jag lagt upp på instagram, jag hade använt taggen "grännacamping". Då hade kontot "svenskacampingpärlor" som äger Gränna Camping frågat om dom fick använda bilden i sina digitala kanaler, mot att de uppgav mig som fotograf. Om det var OK skulle jag tagga bilden med #yessvenskacampingpärlor. Vidare fanns det en referens till deras hemsida där det mer utförligt beskrevs vad man går med på genom att använda den taggen. Jag har aldrig sålt en bild och all bekräftelse på att jag tar bra bilder tas tacksamt emot, men när jag läste texten kändes det inte OK. Digitala medier är OK, men vill dom använda bilden i tryckt material vill jag ha ersättning. Vidare läste jag, trots att det inte var aktuellt i detta fallet, att jag som fotograf, genom att svara med taggen #yessvenskacampingpärlor också hade försäkrat mig om identifierbara personer i bilden givit sitt medgivande till att bilden används i marknadsföringssyfte. Och nu till min fråga. Så kan man väl inte göra. Det måste väl den som använder bilden själv försäkra sig om. Varje gång den används, annars kan dom liksom åka dit. Eller???? Och så undrar jag rent allmänt om deras villkor är OK, rent moraliskt. Vad säger ni fotografer som tar betalt för era bilder? Här är en länk till deras text