ANNONS
Annons

Hur mycket är rimligt att ta ut för en Microdrive 1GB?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Har inte bestämt mig, men funderar på att sälja min IBM / Hitachi Microdrive 1GB.

En snubbe sålde den tokbilligt på Tradera p.g.a. att den en dast visade upp 2.x mb:) Eftersom priset var allt annat än högt chansade jag och slog till. Efter lite trixande fick jag ut rätt storlek = 1GB

Driven fungerar klockrent. Dock behöver jag inte så mkt utrymme. & har funderat på att sälja den och för pengarna köpa ett Ultra II 512mb- kort eller eXtreme 512mb.

Hart en liten fråga utöver priset.
Tänker eventuellt byta upp mig till D70 inom 1 år. Och för att slippa köpe nytt krot då så undrar jag. Ungeäfar hur många raw-filer får man in med ett kort på 512mb?

Eller ska jag satsa på 1GB istället?
 
Microdrive är väl inte särskilt attraktiva längre, då moderna kameror är betydligt snabbare än vad microdriven är.

1 GB ser jag som absolut minimum om man vill använda raw, 1 GB tycker jag är lite.
 
Tror inte du får såpass så du kan köpa ett Ultra II/Extreme III-kort för pengarna, driven slits och en ny Hitachi på 6GB kostar idag ca:2400:- (enl. pricerunner) så en gammal IBM 1GB är inte värd många kronor.. Har själv en som ligger som reserv om de andra korten blir fulla, bättre med en långsam drive än inga bilder resonenar jag.. Således blir min rekommendation att lägga den i kameraväskan som backup ifall dom andra korten tar slut..

/Peter
 
Wizard skrev:
Tror inte du får såpass så du kan köpa ett Ultra II/Extreme III-kort för pengarna, driven slits och en ny Hitachi på 6GB kostar idag ca:2400:- (enl. pricerunner) så en gammal IBM 1GB är inte värd många kronor.. Har själv en som ligger som reserv om de andra korten blir fulla, bättre med en långsam drive än inga bilder resonenar jag.. Således blir min rekommendation att lägga den i kameraväskan som backup ifall dom andra korten tar slut..

/Peter

Blir intressant och se hur mycket jag får ut för driven. Lade ut den på tradera igår. Sen får jag köra med mitt gamla minneskort på 64mb till jag köper ett sandisk Ultra II / Extreme.

Vet itne vilket jag bör satsa på av dem. extreme är ju snabbare. Dock är jag medveten om att D1 inte förmår att utnyttja ens Ultra II maximalt.

Men så går jag i tankarna att byta upp mig...
D70 ahr jag kollat på. men den käns inte så aktuell för min del. tror det får bli en D200 (Om den klarar gamla objektiv) eller en D1x.

Vill helst inte sälja mina gamla gluggar & investera i nytt bara för att D50/d70/D100 inte stödjer dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.