Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket är det värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cember

Avslutat medlemskap
Hej!

För några veckor sen tog jag "Secret box" bilder på en tjej som skulle gifta sig. Tog ca 300 bilder. Gjorde även ett album på 13 sidor och så fick hon en cd-skiva med alla bilderna. Allt som allt la jag ner 5 timmars jobb. Jag sa inget pris utan det skulle vi ta efteråt. Nu har hon erbjudit mig 300kr för jobbet. Hur mycket brukar sånt här vara värt?
MvH/Sandra
 
Hej!

För några veckor sen tog jag "Secret box" bilder på en tjej som skulle gifta sig. Tog ca 300 bilder. Gjorde även ett album på 13 sidor och så fick hon en cd-skiva med alla bilderna. Allt som allt la jag ner 5 timmars jobb. Jag sa inget pris utan det skulle vi ta efteråt. Nu har hon erbjudit mig 300kr för jobbet. Hur mycket brukar sånt här vara värt?
MvH/Sandra

Nu vet jag inte hur erfaren du är. Men 300kr. 300/5 är 60. 60kr timmen för fotning, redigering plus album. Jag skulle då absolut inte gå med på det. Har ingen mer direkt siffra att ge dig. Men jag skulle själv behålla bilderna och skippa 300kr.

/Johan
 
Nu vet jag inte hur erfaren du är. Men 300kr. 300/5 är 60. 60kr timmen för fotning, redigering plus album. Jag skulle då absolut inte gå med på det. Har ingen mer direkt siffra att ge dig. Men jag skulle själv behålla bilderna och skippa 300kr.

/Johan

Ja jag känner mig mycket besviken faktiskt. Både hon och mannen hennes blev super nöjda. Även jag blev jätte nöjd för att jag fick till så fina bilder. Hon har ju redan fått albumet eftersom det var så nära inpå hennes bröllop så hon hade inte råd just då. Och godtrogen som man är så tror man ju att folk uppskattar och värdesätter arbetet man utför. Hur ska jag göra nästa gång?! Ska jag begära ett pris innan eller efter jag tagit korten? Jag vill nog i allafall ha pengarna innan dom får bilderna.
 
Ja jag känner mig mycket besviken faktiskt. Både hon och mannen hennes blev super nöjda. Även jag blev jätte nöjd för att jag fick till så fina bilder. Hon har ju redan fått albumet eftersom det var så nära inpå hennes bröllop så hon hade inte råd just då. Och godtrogen som man är så tror man ju att folk uppskattar och värdesätter arbetet man utför. Hur ska jag göra nästa gång?! Ska jag begära ett pris innan eller efter jag tagit korten? Jag vill nog i allafall ha pengarna innan dom får bilderna.

Absolut, bestämt alltid pris innan så det inte blir något problem med det innan. Går de inte med på det du vill ha betalt så visst kan du ju sänka ditt pris men det handlar ju om hur lågt du vill gå.
Tyvärr så tror ju de flesta att fota inte kan vara så dyrt och uppskattar inte konsten det verkligen är.
Var albumet inräknat i de 300kr? Du ska ju minst ha betalt för vad albumet kostade plus jobbet runt det. Plus den tid fotningen och redigering av resten av bilderna tog.
Tycker du ska kräva mer betalt denna gång även om du inte drar på så mycket. Så blir detta en läxa till nästan gång att alltid göra upp om priset innan och inte tro alla är så godtrogen som man hoppas!
 
Jag gjorde en gång tabben att jag glömde göra upp priset innan, (hände av ren misstag då uppdraget kom i ett hast vid sidan om ett annat förbokat på samma gig), men så gjorde ju likförbannat kunden med. Det hela slutade med att bilderna kostade dem 5000, vilket var i minsta lag, men jag kom sjysst emot lite jag med. Priset var enligt förbundet definitivt inom sjyssta ramar för det gjorda arbetet så det var inge snack om saken. Bara en anekdot :)

Men till ditt case. Som sagt känner jag inte heller till omständigheterna, har inte sätt bilderna osv. Du är hobbyfotare och jobbet antar jag betalas svart dvs. du behöver inte betala obligatoriska utgifter osv. Men skulle nån göra ett liknande jobb för mej så skulle jag inte täckas räcka ut under 1500-2000 spänn åt den personen ifall jag är nöjd med bilderna, och det var dom ju som jag uppfattade det.

Vi kommer igen till ett av mina favoritämnen, folk tenderar att tycka att bilder är gratis.

Du kan bra säga åt dem att du känner dig utnyttjad och vill bara ha en sjysst ersättning för ett sjysst jobb. I annat fall be tillbaka bilderna och behåll dem själv som ett bröllopspotfolie. Ett sånthär uppdrag skall vara en win-win-situation, båda ska och kan vara nöjda.
 
I sådana här fall är det kanske bäst att skänka bort jobbet, annars kan ju uppdragsgivaren tro att 300:- är ett lagom pris. Att bråka med någon man känner, kostar nog mer än de extra pengar det kan inbringa.

Per.
 
Skulle hellre jobba gratis än att ta emot 300kr av en kompis... 300kr är en förolämpning. För kompisar kan man ha priser och förfaranden som kanske inte är direkt förenlig med svensk lag... Säger inget mer om det...

Men minst 300kr/timme och redan det är i kraftigunderkant, minst det dubbla gäller och då är det fortfarnade billigt.

Se det som en läxa för detta som alla andra här ovan pratar om, dvs göra upp detaljer innan.
 
Om det är en nära vän och det verkar som att det inte går att ta ett vettigt pris, säg då att du går med på att sälja till dem för 500 kr för att täcka utgifterna, men att de inte får berätta det vidare, då du normalt skulle ha debiterat 3000 - 4000 kr. Eller något ditåt.
 
Gör alltid upp om pris innan du lägger ner något arbete.

+1

Det är liksom regel ett i "göra ett jobb" boken.
Gör upp alla detaljer som kan tänkas vara problem senare, lön, resa, mat, hur många bilder, exakt vad jobbet är osv, osv.

Nu är ju det redan försent, och du har lärt dig till nästa gång.

Denna gången så ta tillbaka bilderna och säg att du skall fixa en grej, sen hör aldrig av dig igen.
Eller hör bara inte av dig igen och låt dom behålla bilderna (egentligen är det ju bara du som gjort fel) och se det som en läxa till nästa gång.

/magnus
 
Hoppas att du iallafall fick vara med på bröllopet o fick gratis mat o dricka......Som sagt var ...Se det som lärotid o gör upp om priset nästa gånge före..problemet för den som inte ser fotografering som vi gör är att man tror att inget kostar
 
Tycker, som alla andra här, att 300 kr är alldeles för lite. Jag fick 500 kr av min kusin för en bild på limefrukt, och 500 kr vid ett annat tillfälle för ett julkort på hennes son (som höll halvdann kvalitet). Det kan jag tycka är lite för lite med tanke på jobbet som lades ner.

Så 300 kr för ett album med 13 bilder + cd med flera bilder är som sagt en förolämpning. Håller med de innan som sa att de hellre ger bort jobbet än att ta 300 kr. Själv hade jag krävt minst 2000 kr (och jag är så mycket amatör-fotograf man kan bli tror jag).
 
Hoppas att du iallafall fick vara med på bröllopet o fick gratis mat o dricka......Som sagt var ...Se det som lärotid o gör upp om priset nästa gånge före..problemet för den som inte ser fotografering som vi gör är att man tror att inget kostar

Blev itne ens bjuden på bröllopet! Ja men precis, så är det ju! Många vet inte hur mycket jobb det igentligen ligger bakom att fota och att få till bilderna bra!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.