Annons

hur mycke kommer med på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenet

Aktiv medlem
Jag undrar om man på något sätt kan räkna ut hur stor yta man får med på en bild. Säg att jag tar en bild från 100m höjd rakt ner mot marken med ett 28mm objektiv och 135 format. hur stor yta i meter på marken får jag med på bilden? finns formler för detta?

Kanske kan du räkna ut det utifrån den bildvinkel som den brännvidden (t,sammans med film/sensor-formatet) har..

Mvh Niclas,

Ett enkelt sätt är att fota ett måttband från 1 meters "höjd" (från filmplanet/sensorn) och se hur mycket som kommer med. Multiplicera sedan med 100...
OBS! Bildvinkel kan ändras något när fokus ändras från 1 till 100 meter så det får ses som ett ungefärligt mått.

Om bildvinkeln är säg 30 grader och avståndet till målet är 100m.

Då bildas en rätvinklig triangel med v=15 grader och lång katet på 100m. Sökt mått är den korta kateten x,

vilket är Tan 15 = x/100 => x=26,8. Hela bredden är då 2*26,8= 53,6 meter.

Alltså:

2 * (Tan (bildvinkel/2) / Avstånd) = Bildbredd

/Anders

Tack! Okej, då vet jag lite mer.
hur räknar man ut bildvinkeln för olika brännvidder? med ditt räkneexempel så får man
ut längden på "långsidan" om jag förstått det rätt, hur räknar jag ut längden på "kortsidan"
på ett dia 24x36mm t.ex.?

Fotogenet skrev:
Jag undrar om man på något sätt kan räkna ut hur stor yta man får med på en bild. Säg att jag tar en bild från 100m höjd rakt ner mot marken med ett 28mm objektiv och 135 format. hur stor yta i meter på marken får jag med på bilden? finns formler för detta?
Det enklaste är att nonchalera distorsionen och bara dividera bildrutans mått med avbildningsskalan. Förutsatt att objektivets brännvidd verkligen är 28 mm (och att det är inställt på oändligt) så blir avbildningsskalan på 100 m höjd 28/100 000, d v s motivstorleken blir 85,7 x 128,6 m.

ANNONS