Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur montera storbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

Ska skriva ut en digital bild ¨(ca 3000 x 2200) i storlek ca 120 x 80 cm att framkallas på Crimson med Lambda, jag vill inte montera själv, helst. Har slabbat med kapa och fixspray och detvar för jobbigt. Bilden ska hänga på väggen i vardagsrummet.

Har läst en del diskussioner här men inte kommit på hur jag ska göra.

Jag vill att
- det inte ska bli för dyrt
- bilden inte ska slå sig
- skall hålla några år åtminstone

Ramat: Då måste jag lämna in. Verkar dyrt och bökigt.Tror inte heller bilden i sig tjänar på det.
Kapa: Risk att bilden slår sig? Finns det syrafri kapa? 1500:- inkl UV-skydd
Dibond: För dyrt, blir 2500:- inkl UV-skydd

Finns det andra alternativ? Några knep?

Jag läste ngnstans att man kan låta labbet montera bilden på kapa och på motsatta sidan ha ett oexponerat fotopapper för att få ett symmetriskt "motdrag" för att minska slag?

Senast ändrad:
Projektor

Köp en billig projektor och sätt i taket så kan du ha vilka bilder du vill på väggen, i projektorns högsta möjliga kvalitet.

Ingen risk för att bilden blir blekt av solen eller slår sig.
Helt syrafritt inga spikhål och väldigt flexibelt.
Pris per bild beror bara på hur många du får plats med på din HDD. Ju fler desto billigare tavlor. Tröttnar du på bilderna kan du ju titta på nyheterna eller en film kanske :)

Ja, dator och projektor som står och går med diverse ojud är helt optimalt.. För att inte tala om strömförbrukningen och att lampan smäller efter sisådär en 3000 timmar.. Men det är lugnt.. en ny kostar bara några tusen. Kvaliten blir ju nästan som en utskrift....eller inte.

Jag kör med förklistrade (dubbelhäftande) kapa. riktigt smidigt att montera, sitter som berget. Sedan har jag iofs kapan i ram, så jag kan inte svara på om den slår sig om man kör ramlöst.

Storbildsprojektor för att visa foto känns lite som nattklubb sent 90-tal...

Det är stor skillnad på en utskriven bild och en projicerad bild. Dessutom kan man inte ha den på jämt. Då kunde jag lika gärna låta bilderna rulla på min 42'' plasma.

Tack för infon om KAPA. Jag har beställt framkallning med monterin gpå kapa 10 mm. De limmar i maskin så det bör ju vara hållbart.

Återstår att se om jag vill ha en ram men urspringsidén var att låta bilden hänga oramad, bilden täcker hela pappret.

Foamboard och värmemontering

Jag ville ha en stor bild på väggen och helt utan ram. Visst blir livslängden kortare men samtidigt väldigt snyggt att slippa glaset som blänker och sänker kontrasten.

Olika firmor som monterar på Kapa kändes tokdyra.

Till slut gick jag in på Gallerix i Karlstad och blev glatt översakad. De erbjöd montering på foamboard. En lätt skiva som bilden värmdes fast på. Pris ca 220:- för en 40x120cm bild.

Skivan är kanske 5mm tjock och den har krökts en del efteråt men inte mer än att jag står ut.

enkel montering

vem sriver ut bilden åt dig? är det lite breda kan de säker hjälpa dig med montering

annars kan du gå till t.ex. dokument-kopia på Dalag. 31 i stockholm - bor du annanstans ta reda på tryckeri eller printare som har storformatsprylar

be dom montera den som en storformatsutskrift

dvs på en kapa platta eller motsvarande 3 - 5mm blir bra. dessa är relativt syra fria och kan dessutom lamineras för extra hållbarhet

berätta hur bilden är producerad så de väljer kall eller varm laminat

-----------------
http://stock-photo.blogspot.com

Hej.

Skriver du ut på skrivare med äkta pigmentbläck behöver du inte hålla på med fixerspray. Det finns teknologier (Epson) där färgbilderbilder håller i 100 år och svartvita i 200 och dessutom kan hänga ute i regn. Detta är beroende på tryckmedia, förstås.

Ha det gott,
Kenato

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar