Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur manmge och katalogisera bilder i datorn ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Lind

Ny medlem
Hej, hur namnger ni bilder ni sparar på datorn, och hur katagoliserar ni dem ? Efter motivets karaktär, t.ex. sport, natur, landskap, redigerade, eller kanske tidpunkt, 2004-10-12, eller "semester i Grekland"?

Vilket medium rekommenderas, CD, DVD, extern HD, ZIP-dirve, kasset ?

MVH Henrik Lind

Utgångspunkten borde vara exakt den samma som skulle användas vid ett traditionellt register helt utan datorstöd.

När jag är ute och fotar så blir det ju oftast väldigt många bilder på samma motiv. De sämsta, och misslyckade, bilderna slänger jag. När jag har raderat alla misslyckade så spar jag resterande bilder i en mapp med namnet "Orginal_JPEG". Om jag beskär och/eller ändrar storlek på någon bild så spar jag den bilden både som JPEG och TIF (för att undvika kvalitetsförlusten i JPEG), och lägger till "_cropped_resized" efter det ursprungliga namnet. TIFF-bilderna läggs i en mapp med namnet "TIFF" och JPEG i en mapp med namnet "JPEG". Alla dessa mappar lägs i en mapp med datumet då de togs.
De bästa bilderna sparas på annan plats under en kategori; tex "Natur". Dessa bilder får även exponeringsdatumet med i filnamnet.

Allt sparas helst på två olika hårddiskar om man har det Hårddiskar är säkra tills dom går sönder. När dom gör det så är allt borta. Jag sparar därför aldrig saker jag är rädd om på samma hårddisk som windows, då HDn måste raderas innan windows installeras om vi eventuell krasch. Har man inte två HD så kan man göra en partition till på den man har. Det är mindre säkert än en extra HD men bättre än att ha det på samma HD som windows.
CD-R fungerar bra men man får räkna med att bränna om dom efter något år för att inte ta några risker. Man bränner helst på låg hastighet fär att undvika skrivfel.

Jag sparar med detta system.

Använder Adobe Album för att söka efter bilder.
Kunde göra det via Photoshop men vill gärna ha ett separat arkivprogram.

Bilagor

• mapp.gif
    mapp.gif
    11 KB · Visningar: 697
Jag har katalogiserat enl. följnade:
Bilder\ÅR(2004)\Månad\speciel händelse(dop, kalas mm.) Är det bara vanliga bilder hammnar de direkt under månad. Sen bränner jag bilderna på en CD-skiva varje månad, eller om det är nån speciell händelse så bränner jag den separat t.ex. ett bröllop eller likn. Jag bränner oftast i "Multisession läge" så jag kan fylla på skivorna till de är fulla. När skivorna är fulla så bränner jag en ny skiva som inte är multisession. Sedan bränner jag ner på en eller flera DVD skivor vid slutet på året.

Jag försöker slänga bilder som är helt kass och sparar de som man tror man kan fixa i Photoshop. Man lär sig ju nått nytt hela tiden med detta program. Jag sparar alltid orginalbilden och döper om kopian med ett "_X" efter om jag manipulerat den(alltså bild1_x eller bild1_xsv för svartvit eller likn. på det viset så kommer orginal och kopia efter varandra när man tittar på dem i exempelvis ACDsee.

Jag döper sällan om bilderna som kameran gett dem då man har en bra struktur från början och lätt kan få en snabb överblick med ett bra bildvisnings program.

Jag sorterar månadsvis. Inom månaden så är det enbart löpande löpnummer. Metaindexerar dock de filer jag använder mycket + sociala bilder. Har c:a 20-25 stående metataggar som jag använder.
Det gör att jag någorlunda snabbt kan leta upp en månad där jag tog en bild (så långt kan jag komma ihåg), men sedan använder jag sökverktygen och söker på datum och/eller metatagg, eller EXIF-info.
Jag använder ThumbsPlus, som jag tycker är en av de mer kompetenta bilddatabaserna, som klarar av att exportera i SQL/Access-format till andra, riktiga databaser, om man så behöver.

Jag sparar på HD, samt två uppsättningar DVDs, som förvaras på två ställen. Det blir en 2-3 DVDs per månad, ibland mer, om det varit någon fotosafari, eller annat, på gång.

Jag slänger först de uppenbart misslyckade bilderna, därefter rensar jag bland de bilder där jag tagit olika versioner av i stort sett samma motiv för att t ex testa olika inställningar på kameran. Efter det numreras de kvarvarande bilderna i en ständigt stigande nummerföljd och får filnamn baserat på fotodatum och löpnummer, t ex 2004-02-21 D[003039].jpg. D för digitalt original, S för skannat dia, N för skannat negativ och K för skannad fotokopia.

Bilderna sorteras sedan katalogvis i "filmer", dvs bilder tagna vid samma tillfälle. Katalogerna namnsätts med fotodatum för första bilden i katalogen och en kort beskrivande text, ex "2004-02-21 Vårpromenad". Dessa kataloger sorteras sedan i övergripande kataloger årsvis.

Eventuella redigerade versioner av bilderna behåller namn och placering men får ett tillägg i slutet av filnamnet - antingen a,b,c,... eller "cropped 100x100" eller liknande.

//Stefan

jag har en map som heter typ

digitalbilder.. sen under den delas det upp i

DVD1
DVD2
DVD3
DVD4

osv.. pga underlätta backupen.. sen i en DVDmap kan det se ut såhär;

dvd1/2004-11-02 dragracing i nyköping NDRS/
dvd1/2004-12-13 luciafirande med brorsans barn/

osv osv

Program??

Är Adobe album ett bra Program för att ordna med alla filer så man enkelt och smidigt kan hitta dom och döpa dom eller ska man använda något annat program?

Jag menar orkar man sitta och döpa om alla bilder om man fotar minst 75 bilder om dagen när man bara har Windows mappar?

Och sitter ni och sorterar in dom i mappar som ni döper själva eller är det något program som döper mapparna och sorterar??

Eller vad gör ni? och hur?

och är det ett program som döper filerna till namn som tex.2004-02-21 D[003039].jpg eller är det ni som döper varje fil så??

Har tyvärr ingen erfarenhet av Adobe Album. Jag sorterar huvudsakligen med hjälp av Windows XPs thumbnails i explorer och IrfanView.

Mapparna döper jag manuellt allt eftersom jag importerar bilderna från kameran, därefter namnar jag om bilderna enligt min standard ovan.

Jag använder programmet PhotoRename (http://www.photothumb.com/pr/) för att döpa om bilderna - att döpa om bilderna för hand hade nog varit ohållbart.

Efter sorteringen katalogiserar jag mina bilder i iViewMediaPro där jag kan märka bilder med nyckelord, kategorier etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar