ANNONS
Annons

Hur man säljer bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Goddag, förra veckan blev två utav mina bilder publicerade i Norra Skåne.
I presstältet sade de "tyvärr kan vi inte betala dig för bilderna". Alright tänkte jag, jag har ju ingen f-skattesedel.
Sedan gav jag bort bilder till smålandsposten, för jag antog också att jag inte skulle kunna få några pengar därifrån.

Jag är bara 17, och att skaffa f-skatt i den här åldern är skitsvårt. Så jag ska vänta tills jag fyller 18 i Augusti.

Men hur gör man sen? Eller kan jag sälja bilder till tidningar utan f-skatt? Hur ska jag gå tillväga?

Hjälp, tack!

Givetvis ska du ta betalt för bilderna. Vill tidningarna inte betala rimligt pris (ungefär en tusenlapp per bild) ska de inte få publicera dem heller.

F-skatt har ingenting med saken att göra. Det går lika bra med A-skatt.

Men i ditt fall tror jag att det handlar om att skatta för hobbyverksamhet. Läs mer i den här broschyren.

Tyvärr, jag förstår mig inte på skatteverkets broschyrer. Men jag ska försöka.

Kan jag kräva tidningarna på pengar nu, en vecka efter?
Och hur skulle den betalningen ha gått till, om jag nu inte har f-skatt och inte är myndig?

Har de sagt att du inte kommer få betalt för bilderna och du har gått med på det kommer du tyvärr knappast kunna kräva dem på pengar.

Tjabba, jag har sedan 6 månader tillbaka f-skatt sedel, jag är 16 år så det går om man vill ( det tog ett halvår att få det men men). Du behöver inte f-skatt för att kunna sälja bilder, men det krävs att du har det om du gör en tjänst tex. ett fotouppdrag.

Så sälja bilder = ingen f-skatt
Sälja en tjänst = f-skatt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar