Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man får ett perfekt negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagmanphoto

Medlem
Hjälp mig!

Någonstans på internet har jag hittat ett (för mig)intressant sätt att testa hur man exponerar och framkallar sitt negativ på rätt sätt.

Metoden var ungefär så här:

Använd en Tri-x 400 t.ex. Exponera 5 bilder efter 25iso sedan fortsätt med 50,100,200 upp till 400iso. Exponera 3 rullar på samma sätt.osv.

Jag hittar inte var jag har läst om den metoden, det kan har varit här. Den var på svenska.
Kodak har en liknande metod på sin sida men jag känner att jag har läst en annan någonstans.

Tack på förhand

Det finns en metod som heter "nio-metoden". Om jag kommer ihåg så tar men och exponerar tre olika filmer enligt exponeringsmätaren samt plus och minus. Sedan tar man och framkallar filmerna normalt, plus och minus. Då får man fram nio varianter och kan se när man fått rätt kontrast och eponering.

Kontrasten påverkas av framkallningstiden, därför måste den variablen också provas, som i modellen ovan.

Det är inte så enkelt. Om man ska vara petig så varierar exponeringen och framkallningen med ljusförhållandet. Dessutom kan jag inte säga vilket som är det perfekta negativet för dig. Det perfekta negativet är det blir som blir som du har tänkt dig.

Det finns massvis av roliga metoder som är beskrivna på internet. På rak arm vet jag inte vilken du syftar på. Jag är fortfarande hyggligt ung i mörkrummet (hittade dit för 10 år sedan) och jag har aldrig haft någon egentlig lärare så med jämna mellanrum provar jag nya metoder. För tillfället är jag inne i "proper proof". Det vill säga, lär dig göra snygga kontaktkartor och använd dem för att bedömma exponering och framkallning. Använd normal kontrast och belys så att filmbasen blir mörkgrå/svart. Filmen är underexponerad om skuggorna är för mörka och tvärtom. Den är överframkallad om de ljusa partierna är för ljusa och tvärtom. Sedan är det bara att prova på...

Jag glömde att skriva att i min modell så gör man bedömningen efter att ha kontaktkopierat eller råkopierat på det papper man vill använda med den normal kontrast.

Denna metod tar även hänsyn till hur kameran exponerar.

Man kan grotta ner sig hur mycket man vill i det här, men detta är i alla fall en enkel metod som snabbt ger ett bättre resultat.

Läs Lars Kjellbergs bok "Avancerad Svartvitteknik 1". Där finns metoden beskriven på ett lättfattligt sätt.

Tack för ert intresse.
Jag vet själv inte hur metoden fungerar,jag hann inte sätta mig in i det.

Men jag börjar med Lars kjellbergs bok så får vi se.

gais4ever skrev:
Men jag börjar med Lars kjellbergs bok så får vi se.
Jag gissar att du kommer att få leta på antikvariat, den är nog inte helt lätt att hitta idag. Men det är värt det, det är en grymt bra bok.

Undrar när Avancerad svartvitteknik 2 kommer? ;-)

jag fick ett exemplar hemskickat häromveckan.
snubblade över en annons på nätet

blev så paff när jag såg den, visste att det inte var helt lätt att få tag på den.

ja, jag e lite nöjd med det köpet.-)

Håll ett öga på http://www.antikvariat.net/ Boken är en klassiker men jag vet folk med diagramskräck som inte klarar av den och sedan finns det andra som inte håller med Kjellberg till 100%.

Jag håller många introduktionskurser för min lokala fotoklubb. För den målgruppen lär jag hellre ut "proper proof" än refererar till Kjellberg.

I boken "Mörkrumsteknik" av Pär Lundqvist utgiven 1980 beskrivs en testteknik av exponering och framkallningsteknik. De 9 negativen.
Den går ut på att man exponerar en film enligt följande: underexponering, normal exponering samt överexponering.
Detta gör man på så sätt att man får tre lika exponerade filmremsor som sedan framkallas olika långa tider.

Filmremsorna framkallas på tre olika sätt. 3/4 av rekommenderad tid. I normal tid enligt fabrikantens anvisniningar.
1 1/2 gång längre än rekommenderad tid.

Efter provkopieringar får man då fram det "bästa" negativet och har på det viset fått fram "rätt" exponering och "rätt" framkallningstid.

Tror att det fortfarande går att få tag i den boken på biblioteket eller skicka efter från någon fotofirma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar