Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man använder ML-L7-fjärren på en Nikon Z fc

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
För att komma ihåg hur jag använder en ML-L7 fjärrkontroll på min Z fc skrev jag en instruktion. Jag skrev den på engelska ifall någon därute behöver den, men ni kan få smygläsa den här, om ni vill. När jag läser den, verkar det ju inte så märkvärdigt att komma ihåg, men jag var rätt förvirrad innan jag sammanfattade hur det hänger ihop. / Per
Nikon ML-L7 Remote Control

User's Guide​

This guide describes how to set up and use the ML-L7 (or clones) on a Nikon Z fc.

First use

1. The remote control has to be re-connected every time the camera goes into stand by. To avoid this to happen too often, set the standby time-out time to a reasonably high value. I have chosen 10 minutes:
    Select Menu → Pen → C3 → Standby timer
    Select 10 min
    Select OK
  2. Pair the remote control with your camera:
    Select Wrench tool. → Wireless Remote → Save wireless remote controller
    Select OK
  3. Hold the power switch on the remote for 3 seconds
  4. Wait for an ”OK” message
    Select OK
Subsequent uses

You can leave the Wireless remote (ML-L7) menu in the ”ON” position at all times, even when you do not use the ML-L7. Having said that, there may be a saving of power if turned off; I don't know.

1. Turn on the camera
    The Bluetooth logo on the camera blinks
  2. Hold the power button on the remote until green light lights up
    After a couple of seconds the Bluetooth logo becomes steady

You can now use the shutter release button and other function buttons on the remote to control the camera.

Auto focus and the ML-L7

The camera will only auto focus the first time you push the shutter release button on the remote. After that the focus distance will remain the same for all subsequent exposures, even after recomposing the frame. If you want to re-focus you must use the shutter release button on the camera.

PS. Den medföljande instruktionen är inte alls anpassad för Z-kameror. Troligen är terminologin tagen från P-serien.

Är det inte enklare att använda mobilen som fjärrutlösare, via Nikons app Snapbridge?

Är det inte enklare att använda mobilen som fjärrutlösare, via Nikons app Snapbridge?
Nej. Att ha taktil feedback vid exponeringen är ett måste för mig. Tänk dig scenen när du tar en gruppbild, inklusive dig själv, och du tittar i din telefon på alla bilder, till exempel!

Det är för övrigt avsaknaden av taktil feedback som gör att jag mycket ogärna tar bilder med telefonen.

Per

Nej. Att ha taktil feedback vid exponeringen är ett måste för mig. Tänk dig scenen när du tar en gruppbild, inklusive dig själv, och du tittar i din telefon på alla bilder, till exempel!

Det är för övrigt avsaknaden av taktil feedback som gör att jag mycket ogärna tar bilder med telefonen.

Per
Tänk dig scenen när du tar en gruppbild, inklusive dig själv, och du använder självutlösarfunktionen i appen och tittar upp från telefonen på alla bilder, till exempel. 🙃

Fast det där med "taktil feedback" är det nog sämre ställt med. Fast min telefon tillhör de få som numera har en fysisk avtryckare, om än liten. Det hjälper dock inte på SnapBridge.

Auto focus and the ML-L7

The camera will only auto focus the first time you push the shutter release button on the remote. After that the focus distance will remain the same for all subsequent exposures, even after recomposing the frame. If you want to re-focus you must use the shutter release button on the camera.

Problemet med autofokus är fixat i kamerans mjukvara version 1.30. Läs dokumentationen för att ställa in kameran så att den fokuserar varje gång du exponerar.

Version 1.3 finns här: https://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/fw/472.html

Per

Verkar besvärligt jämfört med fjärrkontrollen till min kamera.

Jag håller med dig om att det är komplicerat. Min förra Nikon, D7100, hade en enkel fjärr som inte behövde kopplas upp, den använde IR i stället för blåtand. Nackdelen med IR är att fjärren blir synlig i bild om man inte slår på fördröjnng.

Hur använder man fjärr på din kamera?

Per

Nej, fjärren är bara igång när man trycker på knappen. Men kameran har förstås Bluetooth igång när den är påslagen. Annars har den ingen möjlighet att känna av att fjärren finns i närheten och påkallar uppmärksamhet.

Parkopplingen består av att man sätter på Bluetooth på kameran och trycker på två knappar samtidigt på fjärren. Sen är det klart.

Snyggt! Bluetooth är sällan så lättanvänt. Ingen fördröjning ens första gången du trycker på fjärren på en session?

Eller annorlunda uttryckt när det man trycker på "skakar till" som kvittering.

Inte bara det. Allt som du kan använda genom att vrida och trycka på som på något sätt ger kvitto på vad du gör är taktil feedback. Om du vrider på en ratt som har klicklägen eller om du trycker på något som har en tryckpunkt.

De flesta av de kameror vi använder har två lägen på sin avtryckare, där det översta läget har ett litet motstånd och markerar att vi låser fokus eller exponering. Fanns det ingen taktil feedback där skulle det vara betydligt besvärligare att hitta det läget och i stället exponera av misstag.

Min fjärrkontroll har en knapp där jag lätt känner om jag tryckt eller inte.

Per

Ja, mekaniska ting har haft sådan återkoppling sen Hedenhös. Men det är nyare på elektroniska saker. Det är förstås därför som man där också särskilt framhåller det. Folk förväntar sig att man känner i bilen när man kör på något, så där är det inget som det skryts om.

ANNONS