Annons

hur många w till en schysst hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
tänkte införskaffa mej en studio snart och funderar på blixtarna lite. hur många watt bör de vara om man ska fota modeller i helkropp ?
har ni nå tips på nå bra blixtpaket som ni kan länka till ?

Svaret beror lite på ditt utrymme där du kommer att hålla till. Ett mindre rum med ljusa väggar kommer att "hjälpa" ljuset att studsa omkring och det kommer att fungera med 200ws. Vill du styra ljuset mer, stora softboxar, mörklägga runtomkring för att ha full kontroll över ljuset behöver du ha 400 ws för anständig bländare/tid. Då tycker jag att bländare 9 och däromkring bör du jobba med. Men skall du plåta 2 - 3 personer och behöver större skärpedjup, då ökar kravet på ljuset.

Har du ett genuint intresse är det alltid roligt att arbeta med "riktiga" grejor. Jag tycker att startpaketen från Elinchrome är bra grejor. De säljer både 200 ws och 400 ws paket. Nackdelen med Elinchrome, är att du blir lite begränsad till originaltillbehör när det gäller ljusformare. Paraply t.ex. har jag inte hittat annat än original och då är de ungefär dubbelt så dyra som piraten.

Jag har tyvärr inte förmånen att alltid kunna ha mina prylar uppställda och uppskattar därför känslan av stabila grejor när det gäller Elinchrome. Har även ett paket från Kaffebrus och utan tvekan märks det skillnad med hanteringen. Stativen känns rangliga även när jag har dragit åt "stenhårt". Du måste själv komma ihåg att dumpa ljuset om du byter inställniing på blixten. Inställningen av mängden ljus känns lite så där med att vrida på ett steglöst reglage. Elinchrome har digital inställning och där är det lättare att minska t.ex. 1 bländarsteg. Finns fler skillnader men ovanstående är de som jag tänker på när jag använder utrustningen.

Sammanfattningsvis är det tyvärr lite så, att du får det du betalar för.

Jag håller med om att Elinchroms D-lite-paket är trevliga, jag har ett själv och är jättenöjd med det valet. Det är god kvalitet från ett professionellt använt märke till inte mycket högre priser än vad de billigaste Kina-paketen kostar.

Är man yrkesfotograf kanske de inte verkar tåliga nog för dagligt slit, men som hobbyfotograf får man nog jobba rejält för att slita ut dem. De har dessutom inbyggd slavcell (för att trigga dem med t.ex. kamerans pop-up-blixt), inbyggd Skyport (för att trigga dem trådlöst) och sändare till kameran ingår i paketet.

Nackdelen med Elinchrome, är att du blir lite begränsad till originaltillbehör när det gäller ljusformare. Paraply t.ex. har jag inte hittat annat än original och då är de ungefär dubbelt så dyra som piraten.

Även om det förstås är delvis korrekt så får man väl sätta det i lite proportion; Paraplyer är inte precis det dyraste man köper till sin fotohobby, och håller man sig inomhus så är det ju inte heller någon förbrukningsvara...

Precis som med kameror där varje märke har egna objektivfattningar så har de flesta tillverkare av studioblixtar en helt egen fattning för tillbehör till sina blixtar, så även Elinchrom. Men precis som med objektiv finns det gott om icke-märkesbundna tillbehör där man köper det fäste man behöver separat, och de finns givetvis för Elinchrom också. Dessutom kan man ju på dessa byta fattningen ("speed ring" kallas det) om man senare skull byta märke på blixtarna men vill ha kvar sina tillbehör.

På de nya blixtarna i D-lite paketen (de som heter "it") finns det dessutom, om jag inte minns fel, ett extra fäste för just paraplyer med lite större skaftdiameter lite vid sidan av reflektorn. Det blir inte lika centrerat som med deras egna paraplyer, men å andra sidan inte heller sämre än vad alla andra märken har.

Länkar till blixtpaket:

D-Lite 2 & 4 it To Go
D-Lite 2 it To Go
D-Lite 4 it To Go

Om du var intresserad av att fotografera helkropp så är kanske softboxarna i de två sista paketen i minsta laget, men det fungerar med paraplyerna i det första paketet.

Länk till (ganska billiga) softboxar:
Kaffebrus

Det billigaste man kan hitta i Sverige just nu verkar vara Cyberphotos paket, med två blixtar, softbox-paraplyer och stativ för 1995:- De har dessutom en kampanj där man får det 20% billigare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261

Jag startade med ett liknande paket från Kaffebrus 2006, med 110 ws blixtar ( de gav mig ca F8 på två meters avstånd från modell, ISO 100 ( i ett ganska litet rum, ca 20kvm ) ). De använder jag fortfarande. Har dock skaffat flera sen dess.

Andra ställen som säljer billiga blixtpaket är ...

www.photax.com
www.studioblixtar.se
www.kaffebrus.com

Har ett paket från tyska Dörr som är billigt, men upplever det inte som ostadigt och dålig kvalitet. Så klart är det inte högsta kvalitet, men det är inte billig, svaga plastprylar.

Såg att Cyberphoto har följande paket: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371262

Mina blixtar är 120Ws och detta paket är på 160Ws. Har själv aldrig upplevt några problem med att dom skulle vara svaga, har nog aldrig använt full styrka på dom ens.

Dessutom får du 20% rabatt vilket ger dig ett riktigt bra pris. Det är lämpligt att komplettera med en radiotrigger. Jag kör med Cactus V4 som du även kan använda till vanliga kamerablixtar om du vill köra dom "off-camera".

Jag är också intresserad av detta och cyberphotos paket verkar väldigt prisvärt. Ursäkta mina amatörfrågor (har aldrig fotat studio men vill....!)

1) Finns det batteripaket att köpa för att driva åtminstone en av dessa blixtar utomhus (som klarar kanske 100-200 blixtar av "snitteffekt" och såklart i torrt väder)?

2) Finns det någon slags förväntad livslängd på den här typen av blixtar? Eller håller dom hur länge som helst om dom sköts rätt?

Måste hålla med om att Elinchrom har prisvärda "kompletta" paket, men du klarar dig oftast med enklare blixtar i en "hemmastudio".
Startade själv med QH 110 Ws, från Kaffebrus. Det mest prisvärda paket jag hittade när jag köpte för några år sedan. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11606

Upptäckte att detta var ganska kul och kompletterade med ett paket från Visico Excel 300+. (Bowens bajonett gör att du har ett stort utbud av tillbehör, till rimliga pengar). Och mest för att jag saknade en 3:e blixt till bakkgrund, eller hårljus.

Båda räcker gott och väl till i en hemmastudio, och du får skruva ner effekten rejält på båda.

Lycka till med ditt köp!
P.S "Alla" studioblixtar harmoner med varandra, då de har inbyggd slavcell.

Senast ändrad:
Det finns lösa specialgjorda batteriaggregat för studioblixtar ... men de kostar mer än blixtpaketet ...

http://www.kaffebrus.com/innovatronix-explorer-xt-2400-807.html

Sök på forumet annars. Finns åtskilliga trådar om att använda, elverk, UPS.er mm.

Annars finns färdiga set http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371235

Livslängden är svår att sia om då det är olika fabrikat och modeller. Ingen aning. Mina går på femte eller sjätte året.

Sökte lite efter "UPS:er" men hittade inget bra. UPS:er är alltså inte samma sak som batteriaggregat? De UPS:er jag hittade kostade ändå 4-5000:- medans jag såg i någon tråd att det skulle finnas i prisklass från 600:-

Finns någon sådan som skulle passa till Dörr-kiten som är länkat från Cyberphoto? Klarar det något hundratal blixtar skulle jag vara nöjd. Och ang. elverk, finns det alltså små någorlunda portabla elverk - i så fall var?

Tack igen!

UPS är avsedd att strömförsörja typ datorer och annat vid strömavbrott.

Ett problem är att de måste klara stor påfrestning just när blixten laddar och bör ha ren sinusvåg. Svårt att veta på förhand hur mycket just ett visst märke drar, och behöver.

Annars har ju Jula och andra ställen elverk för en tusing och så men frågan är hur långt det räcker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar