Jag håller med om att Elinchroms D-lite-paket är trevliga, jag har ett själv och är jättenöjd med det valet. Det är god kvalitet från ett professionellt använt märke till inte mycket högre priser än vad de billigaste Kina-paketen kostar.
Är man yrkesfotograf kanske de inte verkar tåliga nog för dagligt slit, men som hobbyfotograf får man nog jobba rejält för att slita ut dem. De har dessutom inbyggd slavcell (för att trigga dem med t.ex. kamerans pop-up-blixt), inbyggd Skyport (för att trigga dem trådlöst) och sändare till kameran ingår i paketet.
Nackdelen med Elinchrome, är att du blir lite begränsad till originaltillbehör när det gäller ljusformare. Paraply t.ex. har jag inte hittat annat än original och då är de ungefär dubbelt så dyra som piraten.
Även om det förstås är delvis korrekt så får man väl sätta det i lite proportion; Paraplyer är inte precis det dyraste man köper till sin fotohobby, och håller man sig inomhus så är det ju inte heller någon förbrukningsvara...
Precis som med kameror där varje märke har egna objektivfattningar så har de flesta tillverkare av studioblixtar en helt egen fattning för tillbehör till sina blixtar, så även Elinchrom. Men precis som med objektiv finns det gott om icke-märkesbundna tillbehör där man köper det fäste man behöver separat, och de finns givetvis för Elinchrom också. Dessutom kan man ju på dessa byta fattningen ("speed ring" kallas det) om man senare skull byta märke på blixtarna men vill ha kvar sina tillbehör.
På de nya blixtarna i D-lite paketen (de som heter "it") finns det dessutom, om jag inte minns fel, ett extra fäste för just paraplyer med lite större skaftdiameter lite vid sidan av reflektorn. Det blir inte lika centrerat som med deras egna paraplyer, men å andra sidan inte heller sämre än vad alla andra märken har.
Länkar till blixtpaket:
D-Lite 2 & 4 it To Go
D-Lite 2 it To Go
D-Lite 4 it To Go
Om du var intresserad av att fotografera helkropp så är kanske softboxarna i de två sista paketen i minsta laget, men det fungerar med paraplyerna i det första paketet.
Länk till (ganska billiga) softboxar:
Kaffebrus