Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många versioner finns det av 70-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

allj

Aktiv medlem
Jag köpte nyss ett Canon 70-200 2.8 L USM och jämförde det med kompisens exemplar idag. Blev förvånad över hur mycket som skiljde på de olika objektiven, båda Canon EF 70-200 2.8 L USM. Utan IS alltså.


Motljusskyddet är inte "luddigt" invändigt på min. Motljuskyddet är av modell ET-83.

Texten "CANON ZOOM LENS EF 70-200mm 1:2.8 L ULTRASONIC" längst fram på objektivet, närmast motljusskyddet, är i annat typsnitt och storlek.

Stativfästet har ett större vrede och det finns inget Canon emblem på fästet.


Finns det fler versioner, eller årsmodeller av 70-200 2.8 utan IS?
En till fråga, kan man lämna in objektivet till Canon och få det smörjat? Zoomringen är väldigt trög och fastnar nästan om man inte vrider konstant. Plus att det låter väldigt mycket när man zommar, låter och känns som ett kugghjul ungefär.
 
Låter som du köpt ett begagnat?
Om inte är det verkar det ju vara frågan om något som skall ses som garantiärende.
Service på det bör inte vara något problem såvida vi inte snackar om det äldre 80-200/2,8.
I ditt fall är det nog Canon RCC i Mölndal som ligger bäst till.
 
Finns i dagsläget 4 stycken 70-200 zoomar från Canon (en 5:e på G med ny bildstabilisering).

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_70–200mm_lens

Har också 2.8 utan IS. Motljusskyddet heter där ET-83 II (och är "luddigt" ;) Stativfästet har texten "CANON Tripod Mount Ring B(W)"

Eftersom linsen funnits i 15(!) år nu så antar jag att det skett vissa smärre förändringar under resans gång.

Och visst, kärvar det så skall du se till att få det servat.
 
Låter som du köpt ett begagnat?
Om inte är det verkar det ju vara frågan om något som skall ses som garantiärende.
Service på det bör inte vara något problem såvida vi inte snackar om det äldre 80-200/2,8.
I ditt fall är det nog Canon RCC i Mölndal som ligger bäst till.

Det stämmer bra, det är köpt begagnat och det är ett 70-200.
Får kolla med RCC i Göteborg. Tack för ditt svar!
 
Finns i dagsläget 4 stycken 70-200 zoomar från Canon (en 5:e på G med ny bildstabilisering).

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_70–200mm_lens

Har också 2.8 utan IS. Motljusskyddet heter där ET-83 II (och är "luddigt" ;) Stativfästet har texten "CANON Tripod Mount Ring B(W)"

Eftersom linsen funnits i 15(!) år nu så antar jag att det skett vissa smärre förändringar under resans gång.

Och visst, kärvar det så skall du se till att få det servat.

Okej Erik, att det funnits så länge som i 15 år visste jag inte. Jag har sett en siffra på 2002 men det kanske var modellen med IS då. Då är det ju inte så konstigt att det skett förändringar, antar att mitt exemplar kanske är tillverkat runt år 2000 då.

Ska besöka Canon RCC i Mölndal nästa vecka så får vi se vad dom säger, antar att dom kan få fram mer info via serienumret.
 
Sedär ja, det visar sig att mitt exemplar är ifrån 1995. Mindre kul att få veta. Huvudsaken är att den funkar, och att den ser så bra ut förvånar mig. Finns inte en skråma på gluggen, endast lite repor på motljusskyddet.
 
1473932 sa:
Sedär ja, det visar sig att mitt exemplar är ifrån 1995. Mindre kul att få veta. Huvudsaken är att den funkar
...
Canons L-gluggar brukar tillverkas i rätt stora serier, och sedan läggas på lager.
Själv köpte jag mitt 70-200/2,8L nytt juni -08, det är tillverkat februari -06.

Dvs, din glugg är inte nödvändigtvis använd sedan -95.

Men framför allt, L-gluggarna har en kvalité som gör att de är näst intill outslitliga.
Så med lite service kan du räkna med att använda det långt framöver.
 
Senast redigerad av en moderator:
Min 70-200 är också från 1995. Tror att man tjänar på att köpa från pressfotografer då det inte kostar något för dem att serva grejerna (var väl så förut iaf, innan man började köra enbart frilansare).

Det är dom lite äldre motljusskydden som är luddiga berättade de på cyber. Men sånt brukar ju bytas ut med jämna mellanrum eftersom de läggs bort och går sönder.

För att frtsätta spåna i frågan. Canon tillverkar vad jag förstår fortfarande 3 st 70-200/2.8 paralellt. Det är heller inte samma reservdelar. Borde vara väldigt osmidigt för canon att stå med så mycket reservdelar till "samma" objektiv?
 
Canons L-gluggar brukar tillverkas i rätt stora serier, och sedan läggas på lager.
Själv köpte jag mitt 70-200/2,8L nytt juni -08, det är tillverkat februari -06.

Dvs, din glugg är inte nödvändigtvis använd sedan -95.

Men framför allt, L-gluggarna har en kvalité som gör att de är näst intill outslitliga.
Så med lite service kan du räkna med att använda det långt framöver.

nog snarare en handlare eller generalagent som lagt den på lager än Canon i Japan, finns nog ingen tillverkare av någonting som skulle se någon ekonomi att göra på det viset. Alla mina fem datummärkta gluggar har varit högst ett halvår gamla när jag köpt dem nya.
 
nog snarare en handlare eller generalagent som lagt den på lager än Canon i Japan, finns nog ingen tillverkare av någonting som skulle se någon ekonomi att göra på det viset. Alla mina fem datummärkta gluggar har varit högst ett halvår gamla när jag köpt dem nya.

Kommer inte ihåg var jag såg källan till det jag skriver.
Men den var trovärdig.

Anledningen är att det kostar enorma pengar att ställa om produktionen till vissa gluggar.
De flesta av Canons L-gluggar säljer ju inte precis i enorma mängder till konsument-marknaden.
Eller över huvud taget i några större mängder.
Så de kan med självklarhet inte produceras konstant.
Då återstår endast alternativet att tillverka en serie och sedan ställa om produktionen till en annan glugg.
 
Kommer inte ihåg var jag såg källan till det jag skriver.
Men den var trovärdig.

Anledningen är att det kostar enorma pengar att ställa om produktionen till vissa gluggar.
De flesta av Canons L-gluggar säljer ju inte precis i enorma mängder till konsument-marknaden.
Eller över huvud taget i några större mängder.
Så de kan med självklarhet inte produceras konstant.
Då återstår endast alternativet att tillverka en serie och sedan ställa om produktionen till en annan glugg.

Jo, det kan ju faktiskt vara förklaringen till att det uppstår glapp i leveranser, speciellt av då lite
dyrare objektiv, det går helt enkelt inte att få tag på vissa gluggar under ibland ganska långa
perioder, som följd blir då att priserna på beg-markanden också trissas upp.
 
Är det någon som jämför bildkvaliten med ett gammalt 70-200 utan is och dagens objektiv? Tycker ni att de gamla fortfarnade levererar lika bra efter 15 år av utveckling, inte minst med den senaste tidens pixelrace?
 
Har iofs inte haft möjlighet att testa den "nya" 70-200:an men med min 5d mk II och 1d mk III kan åtminstone inte jag se skillnad på bildkvalitet på IS och icke-IS gluggen... Detta under, för mig, normala förhållanden (hyggligt ljus som tillåter rätt korta slutartider) dock. Givetvis ger ISn möjlighet att fota i nedsatt ljus med längre slutartider och ger i jämförelse då bättre bilder...
 
Tillverkningsår på objektiv canon 70-200 ?

Små guldkorn här i forumet =) .. blev nyfiken och kollade mitt ett 70-200. och det blev rätt färskt! 2009-10

Blir inte klok på hur man får fram tillverkningsåret på mitt begagnad canonopjektiv EF70-200F4L USM,,,, kan nå`n hjälpa mig,,,,,serial no 382306

novisen
 
canonopjektiv 70-200

Det är enklare att gå på datumkoden än serienumret, gissar jag:
http://www.the-digital-picture.com/canon-lenses/canon-lens-aging.aspx

Tack Johan för ditt svar,,,,
Men jag är stadig frågande,,,, datumkoden !! är det den EAN Kod som står på förpackningen ?
För på Objektivet står där endast ett Serial no och det är 382306,,,,, jag har hittat den sida som du hänvisar till,,,, men det säger mig inget. ( bliv inte arg)

Novisen
 
Tack Johan för ditt svar,,,,
Men jag är stadig frågande,,,, datumkoden !! är det den EAN Kod som står på förpackningen ?
För på Objektivet står där endast ett Serial no och det är 382306,,,,, jag har hittat den sida som du hänvisar till,,,, men det säger mig inget. ( bliv inte arg)

Novisen

Datum koden står på kortändan av objektivet (anslutnings ytan mot kameran), ex UR9082
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.