Annons

Hur många tagna bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag har en lumix FZ5 och jag blir inte klok på hur man ser hur många bilder man tagit. Eller kan man inte se det?
Nån som vet?

mvh Sandra
 
på min 300D så står det i filnamnet när man laddar över bilden...just nu står de 9017 alltså 9017 bilder tagna...men jag vet inte hur det är på din kamera.
 
Jag har själv en panasonic FZ4 och jag blir inte heller klok på hur det funkar. Just nu står det på filnumret att jag har tagit drygt 200 bilder. Men det stämmer inte alls då jag har tagit flera tusen (uppskattningsvis). Så det enda jag kan komma på är att jag har formaterat kortet i kamera och att det på ngt sätt skulle påverka antalet, men det borde inte vara så, tycker jag.
 
DMC-FZ5 numrerar tagna bilder upp till 999 i mapp 100_PANA. När antalet bilder överstiger 999, skapas en ny mapp (101_PANA) som i sin tur fylls med 999 bilddata... och så vidare upp till folder 999_PANA.

När man "resetar" filnummer eller foldernummer, börjar proceduren om.

Det som hänt är att en ny folder har skapats, med ny uppsättning 001-999 filnummer i. Därför det låga talet.

Jag förstår å andra sidan inte varför man behöver veta det toatal antalet tagna bilder?
 
anders_se skrev:
DMC-FZ5 numrerar tagna bilder upp till 999 i mapp 100_PANA. När antalet bilder överstiger 999, skapas en ny mapp (101_PANA) som i sin tur fylls med 999 bilddata... och så vidare upp till folder 999_PANA.

När man "resetar" filnummer eller foldernummer, börjar proceduren om.

Det som hänt är att en ny folder har skapats, med ny uppsättning 001-999 filnummer i. Därför det låga talet.

Jag förstår å andra sidan inte varför man behöver veta det toatal antalet tagna bilder?
ahh, då vet jag! Tack! Det kan vara kul att veta eftersom jag tar ganska många bilder. Inget man behöver veta men jag vill gärna hålla koll på det. Påverkar inte antalet tagna bilder förslitningen på kameran också?
 
Jo, naturligtvis så påverkar antalet tagna bilder kamerans förslitning. Men jag är väl så´n som mer tänker på sån´t när jag SER förslitning - jag tänker på plastiga vred o knappar... :)

Jag bara älskar min lilla svarting i alla fall!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.