Annons

HUR många % RAMminne till PS CS har du?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Hej, HUR mycket % kan du köra på?

Har ju nyligen haft lite krångel med att det inte fanns minne tillräkligt när jag skulle öppna raw mm...fixade det. Ställde minnet i ps på 63% (finns en lite tråd om det)

Men så igår kunde jag inte spara ner en sketen JPG pga för lite RAM igen. Nu står det på 60%.

DET måste ju vara något som inte stämmer..lr så har jag för mycket skit i datorn.

Jag har 2gb Ram. det står att ca1,75gb tillgängligt för PS.

Sedan finns info om att egentlige är bara 1,4-1,5gb ledigt...men jag kan inte ställa % så det matchar..
Undrar ju om detta är normalt ??

Det låter som du har lite för mycket "skit" igång. 2GB ska räcka och bli över.

Gör såhär:

1. Ta fram aktivitetshanteraren. (högerklicka på aktivitetsfältet och välj Akivitetshanteraren)

2. Välj Prestandafliken.

3. Läs av vid Fysiskt minne (kB) hur mycket Tillgängligt minne du har. (Detta ska du läsa av när du inte kör en massa andra applikationer).

4. Ta en titt på Processer-fliken. Där bör inte vara fler än 25-35 processer.

5. Återkom med lite värden.

Hm..

Fysiskt minne...
2000000 totalt
1550000 tillgängligt
1530000 Systemcache

49processer...???

Cpu användning ofta på 4-7% just nu när jag surfar m 2-4sidor

Verkar vara normalt...

Själv har jag 43 processer igång
15 browsers uppe och med processor toppar på 4-5%

Det som brukar ta en del av processorn är antivirus programet. Skärmsläckaren är en riktig dammsugare på processor kraft.. den slukar massor när den väl startar.

Å detta är på min laptop, komentar?
Med en webbrowser och skype. ca 80 aktiviteter igång.

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 443
500 ram
3000 processor
end cs2 igång (inge bridge, etc.)
geforce 5200 (gammalt skit)

no probs (för det mesta)

varför måste du ha så mycket ram?
iofs har jag för lite, men 2 gb låter extremt mycket

man kan ju inte säga hur många processer man "bör" ha - det beror helt på vad man använder datorn till.

angående skärmsläckare - den drar ju bara igång när man inte använder datorn, så då spelar det ju ingen roll. men default-släckaren "windows-xp" drar ju knappast massor med processorkraft..

min dator ligger vanligtvis på ~400MB använt fysiskt minne när jag har allt igång som jag vanligtvis använder, inklusive photoshop.

sedan är det ju dumt att tilldela allt ledigt utrymme till photoshop - då kommer resten av systemet slöa till sig och börja leka med sin swap-fil istället. själv har jag valt 50% för mina 2gig till CS2, varav 400 används konstant, alltså ungefär 800meg tillgängligt för CS2.

har man t.ex. norton antivirus igång så får man nog leva med en stor användning av cpu - byt till ett bättre, snabbare och billigare (t.ex. ett gratis).

checka processerna genom att skriva "msconfig" i körfältet (windowsknapp+R) och välj fliken "startup" eller vad dom kallar den på svenska. där ser man vad datorn drar igång när den startar. bara att rensa på om du har lite koll på läget..

Bilagor

• cpu.jpg
    cpu.jpg
    83.4 KB · Visningar: 285
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar