Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixlar för 100x100cm utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har fått en fråga om jag kan förstora upp denna bild till 100x100cm
bildens storlek är 3378x3378 pixlar vilket inte är så mycket.
Jag har ju lagt på ett filter och smetat ut allting så det finns ju inga detaljer i bilden liksom . blir det mer förlåtande att förstora upp den då eller hur funkar det?
är det inte någonting med pip också som måste vara rätt?

någon som kan hjälpa mig och vet om det koimmer funka fint i 100x100cm ?

kan också nämna att ju mer man förstorar upp bilden i datorn destå mer utsvettat och oljemålning ser det ut (till en viss gräns förståss)

Bilagor

• 1-8 sek. vid f - 5,0 ISO 100 12 oktober 2013 Andreas Christensen_.jpg
    1-8 sek. vid f - 5,0 ISO 100 12 oktober 2013 Andreas Christensen_.jpg
    200.3 KB · Visningar: 140
Dina 3378 x 3378 pixlar räcker till en utskrift som blir 42,9 x 42,9 cm om du skriver ut i 200 dpi (enkelt att testa genom att skapa en ny tom fil i Photoshop och ange antal pixlar och dpi). 200 dpi är standard hos Crimson för stora utskrifter.

Det är troligen inga som helst problem att interpolera den där bilden till 100 x 100 cm och 200 dpi, vilket är samma som 7874 x 7874 pixlar.

Ctrl-Alt-I och sen skriver du i nya måttet.

Fast du bör öka storleken först och SEN lägga på ditt filter igen om du är mån om kvaliten.

hur pass stor skillnad blir det att göra som du säger jämfört med att bara öka storleken på bilden med filtret på ?

jag kommer nämligen inte ihåg allt jag gjorde med bilden och jag har inte kvar photoshop bilden tyvärr.

hur pass stor skillnad blir det att göra som du säger jämfört med att bara öka storleken på bilden med filtret på ?

jag kommer nämligen inte ihåg allt jag gjorde med bilden och jag har inte kvar photoshop bilden tyvärr.

Filtret minskar bildens defekter och pixlighet.

Interpolering gör dem mer synliga.

Det är därför ordningen spelar roll.

Jag råder dig att labba lite med orginalbilden, du kanske tom kan få till något bättre nu när du vet att den är önskad.

Filtret minskar bildens defekter och pixlighet.

Interpolering gör dem mer synliga.

Det är därför ordningen spelar roll.

Jag råder dig att labba lite med orginalbilden, du kanske tom kan få till något bättre nu när du vet att den är önskad.

på så vis. Då ska jag försöka med det. Dock måste den se likadan ut för det är nämligen en som vill köpa bilden. Han blir nog inte så nöjd om den ser helt annorlunda ut när han får den :)

Ja, skriver du ut den på canvas behöver du nog inte göra något alls med den, utan bara skicka till exempelvis Crimson och välja storlek. På canvas har man ingen större nytta av skärpan ändå :)

Man betraktar ju storformat på lite längre avstånd än om man tittar på en liten 10x15 cm kopia. Det gör att man kan tillåta lite sämre upplösning i större format. För att testa kan du göra förstoringen i PS och sedan skriva ut den i "rätt" storlek på en A4-skrivare så att du bara får med den mittersta A4-delen av hela 100x100 tavlan. Då får du ju en uppfattning om vilken kvalitet hela bilden får. Testa att betrakta din utskrivna A4 på ungefär samma avstånd som man kommer att göra med hela den stora bilden, kanske på 2-3 meters avstånd.

testade att i photoshop att ändra bilden under "bildstorlek" skrev helt enkelt in 100x100cm i fälten. Samt 200dpi
då blev bildfilen på 7874x7874.

är det så jag ska göra?

Testade att göra bilden likadan efteråt som denna men det blev inte alls likt. Testade med "oljemålning" men det blir inte alls lika utsvettat nu :( Ingen som har någon aning om vad jag kan ha gjort?

angående skärpan och att jag inte behöver tänka på det om jag skriver ut på canvas, eftersom det ligger massa filter på bilden och smetat ut allt så finns det ju ingen skärpa i bilden liksom. Innebär inte det att jag bara kan förstora upp den och sen blir det bra ändå ? :)

har tyvärr ingen möjlighet att skriva ut ett a4 och se hur det blir.
Men jag kan ju höra om han vill ha den på canvas istället. Blir dyrare dock

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto